فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



چشم‌انداز و اهداف آموزش عمومی قرآن/ لزوم روحیه جهادی در اجرای طرح‌های قرآنی


به گزارش خبرنگار فعالیت‌های  قرآنی خبرگزاری فارس، نشست خبری طرح دانشجو معلم قرآن،‌ امروز 17 آبان‌ماه با حضور حجت‌الاسلام «حمید محمدی» دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد.

رویکردهای شورای توسعه فرهنگ قرآنی

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی پیش‌گامی خود را در فعالیت‌های قرآنی به اثبات رسانده است، اظهار داشت: منشور توسعه فرهنگ قرآنی به‌عنوان بالاترین سند راهبردی فعالیت‌های قرآنی کشور، 3 رویکرد اصلی هماهنگ‌سازی، نظام‌سازی و فرهنگ‌سازی قرآنی را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در هماهنگ‌سازی فعالیت‌های قرآنی تمام دستگاه‌های قرآنی باید در مسیر هم‌افزایی فرهنگ قرآنی پیش روند، خاطرنشان کرد: ما باید کاری کنیم که برنامه‌های قرآنی در فرهنگ جامعه تأثیرگذار باشد؛ چراکه اگر فعالیت به‌صورت مستدام و هماهنگ برگزار نشود، نتیجه‌بخشی مطلوب را نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام محمدی نظام‌سازی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را وظیفه حوزه و دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: در بحث رویکردهای شورای توسعه فرهنگ‌سازی از اهمیت بسیاری برخوردار است. برهمین اساس این رویکرد بر 2 پایه اساسی آموزش عمومی و همچنین تبلیغی و ترویج استوار است.

چشم‌انداز، رسالت و اهداف نظام آموزش عمومی قرآن

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به اهداف و چشم‌اندازهای این شورا اشاره کرد و افزود: چشم‌انداز، رسالت و اهداف نظام آموزش عمومی قرآن کریم، شاخص‌های مختلف دارد که با عنایت به جایگاه رفیع قرآن کریم در جامعه و جایگاه ملت بزرگ ایران به‌عنوان پرچم‌دار فرهنگ قرآن و عترت تعیین شده است.

وی با بیان اینکه برای تحقق مجموعه اهداف مصوب باید ضمن سطح‌بندی و ترکیب مناسب، برنامه‌ریزی‌های عملی داشته باشیم، گفت: مهم‌ترین چشم انداز آموزش عمومی قرآن کریم نهادینه کردن فرهنگ انس با آیات الهی و تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در جامعه است. همچنین ایجاد توانایی خواندن همراه با فهم و تدبر در قرآن و بهره‌گیری از تعالیم کلام وحی از جمله رسالت‌های نظام آموزش عمومی قرآن کریم به شمار می‌رود. بر همین اساس باید اقدامات لازم را برای تحقق این اهداف عملیاتی کنیم.

برای رسیدن به جامعه مطلوب باید به فکر توسعه فرهنگ قرآنی باشیم، نه توسعه فعالیت‌های قرآنی

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه برای رسیدن به جایگاه مطلوب باید به فکر توسعه فرهنگ قرآنی باشیم، نه توسعه فعالیت‌های قرآنی، تصریح کرد: آموزش عمومی قرآن 9 هدف اساسی هم‌چون تقویت ایمان و گرایش به قرآن و عترت، توانایی خواندن قرآن کریم، درک معانی قرآن کریم، توانایی و التزام به تدبر در آیات قرآن، حفظ قرآن، انس با آیات الهی، آشنایی با علوم و معارف قرآن، توانایی استفاده از قرآن کریم و تبعیت از قرآن و عترت را دنبال می‌کند. توسعه معرفت قرآنی و ایمان قرآنی در کنار عملی کردن دستورات قرآن در رفتارهای جامعه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه بار سنگین و اساسی فرهنگ‌سازی در حوزه آموزش عمومی قرآن بر دوش کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم و آموزش و پرورش است، گفت: اگر آموزش عمومی قرآن را با تمام جوانب به نتیجه برسانیم، می‌توانیم ادعا کنیم که در این حوزه به موفقیت رسیده‌ایم. ما با توجه به اهمیت آموزش قرآن کریم، کمیسیون آموزش عمومی تشکیل داده و وزیر آموزش و پرورش را به‌عنوان رئیس آن انتخاب کرده‌ایم.

وی از وضعیت قرآنی دانشگاه‌ها ابراز نگرانی کرد و گفت: وضعیت دانشگاه‌ها در کنار رشد فعالیت‌ها و خروجی‌های قرآنی، خیلی مطلوب نیست، بنابراین باید واقع‌بینانه نگاه کرده و برای تقویت پایه‌های توسعه فرهنگ قرآنی به صورت مبنایی برنامه‌ریزی کنیم.

لزوم اجرای طرح «دانشجو معلم قرآن» در دانشگاه‌، مؤسسات و مساجد

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه طرح دانشجو، معلم قرآن می‌تواند نقش مؤثری در توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه داشته باشد، افزود: تمامی نهادها باید از چنین طرح‌هایی استقبال کنند. به نظر من این طرح باید در 3 ضلع دانشگاه، مؤسسات و مسجد عملیاتی شود تا بتوانیم مربیانی توانمند در عرصه‌های مختلف قرآنی تربیت کنیم.

ضرورت روحیه جهادی در اجرای طرح‌های قرآنی

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه اتصال به مؤسسات مردمی می‌تواند در توسعه این طرح کمک کند، گفت: اگر با روحیه جهادی در مناطق مختلف به‌ویژه مناطق محروم این طرح و سایر طرح های قرآنی به درستی انجام شود، ما می‌توانیم گام‌های مؤثری در توسعه فرهنگ قرآنی در محیط دانشگاه و غیردانشگاهی برداریم، البته برای این تحقق این امر باید ممارست دائمی داشته باشیم.

نقش کلیدی آموزش و پرورش در تربیت حافظان قرآن

وی به اهمیت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: اگر قرار باشد کاری در حوزه حفظ انجام شود، باید در آموزش و پرورش اتفاق بیفتد؛ چراکه این وزارتخانه پاشنه آشیل است، به همین جهت باید طوری عمل کند که در دوران مدرسه دانش‌آموزان به خوبی با فعالیت‌های قرآنی آشنا شوند.

حجت‌الاسلام محمدی در ادامه تبلیغ و برگزاری دوره‌های آموزشی برای طرح دانشجو، معلم قرآن را در صدا و سیما ضروری دانست و خاطرنشان کرد: اگر مسئولان این طرح برنامه رادیویی و تلویزیونی مناسب بسازند، به‌طور حتم رادیو و سیمای قرآن برای پوشش آنها استقبال خواهند کرد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
اهداف اجرای کارگاه توسط مجریان طرح توضیح داده شد