سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



چه تعداد تخت سوختگی در کشور وجود دارد؟


چه تعداد تخت سوختگی در کشور وجود دارد؟ میزان/ رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: کشور در سوختگی، وضعیت بدتری نسبت به کشورهایی با شرایط اقتصادی-اجتماعی مشابه دارد.

محمد جواد فاطمی عدم استاندارد فضای فیزیکی منازل و اماکن عمومی، نواقص و اشکالات سیستم های گرمایشی و پخت و پز، آموزش ناکافی و سهل انگاری را از عوامل عمده این مشکل عنوان کرد.
وی تاکید کرد: وضعیت سوختگی در کشور مطلوب نیست و متاسفانه مردم و مسئولان به پیشگیری بها نمی دهند و به همین دلیل سوختگی در کشور ما بسیار شایع است.
وی با حائز اهمیت خواندن تشکیل کمیته ملی پیشگیری از سوختگی، افزود: از آن جایی که ارگان‌ها، نهادها و وزارتخانه های بسیاری با این موضوع ارتباط دارند، امیدواریم این کمیته هر چه زودتر شکل گیرد.

تنها حدود هزار تخت سوختگی در کشور وجود دارد
بنیانگذار و رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران سوخته با ابراز تاسف نسبت به اینکه در درمان سوختگی نیز دچار مشکلات بسیاری هستیم، خاطرنشان کرد: شمار بیمارستان و بخش سوختگی در کشور، اندک و در زمان حاضر تنها حدود یک هزار تخت سوختگی در کشور وجود دارد.
وی ادامه داد: تقریبا در همه استان های کشور تعداد تخت ها اندک، تقریبا همه غیر استاندارد، فضای فیزیکی کم، اطاق ها کوچک و چند تخته و ارتباط غیر منطقی فضای فیزیکی، باعث شده است تا درمان بیماران سوختگی به خوبی انجام نشود و عفونت در بیماران شایع و مرگ و میر زیاد باشد.
وی با تاکید بر اینکه سوختگی سیزدهمین عامل بار بیماری ها و بیستمین رتبه در شاخص دالی (مجموع سال های ازدست رفته در نتیجه مرگ زودرس یا سپری شده با معلولیت یا ناتوانی) را داراست، تصریح کرد: شاخص LA50 (درصد سوختگی) موجب 50 درصد مرگ و میرها است که در کشورهای توسعه یافته این عدد به حدود 90 درصد نیز می رسد یعنی از هر دو بیمار با این درصد سوختگی، یک بیمار زنده می ماند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت:متاسفانه این میزان در کشور ما نزدیک 60 درصد است و نشان دهنده عقب ماندگی شدید و مشابه 30 تا 40 سال قبل کشورهای توسعه یافته است که باید اقدامات اساسی در این زمینه هر چه زودتر صورت گیرد.

ضرورت حمایت از بیماران سوخته
وی عدم حمایت های روانی، اجتماعی و اقتصادی از بیماران سوخته پس از ترخیص از بیمارستان را از دیگر مشکلات جدی سوختگی در کشور عنوان کرد و گفت: این بیماران نیاز به جراحی متعدد ترمیمی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، مشاوره های روانپزشکی و روانشناسی، حمایت های اجتماعی، تهیه لباس سوختگی و پمادهای ضد اسکار دارند و به علت نواقص جدی موجود، بیماران خدمات مناسبی دریافت نمی کنند.
به گفته فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی، نیاز به کلینیک های جامع سوختگی در سراسر کشور که بتواند همه این خدمات را به بیماران ارائه کنند به شدت احساس می شود همچنین پوشش بیمه ای برای بیماران سوختگی به هیچ عنوان کافی نیست و از آن جایی که بیمه ها در اغلب مواقع نه تنها عمل های ترمیمی این بیماران را به عنوان عمل زیبایی در نظر می گیرند و هزینه آن را نمی پردازند که لباس و پمادهای سوختگی را هم تحت پوشش ندارند ، لازم است به طور جدی در قوانین بیمه ها تجدید نظر شود.

تاسیس انجمن حمایت از بیماران سوخته
فاطمی یادآور شد: انجمن حمایت از بیماران سوخته، سازمانی مردم نهاد، غیردولتی، غیر سیاسی و داوطلبانه است که با توفیق الهی و به همت جمعی از متخصصین، کارشناسان و علاقمندان امر سوختگی، روز سوم تیرماه امسال تاسیس شد.
وی ادامه داد: ایجاد شبکه فراگیر ملی و منطقه ای و ایفای نقش فعال و پر رنگ در ارتقاء سلامت بیماران سوخته، هدف نهایی است که این انجمن برای تمام بیماران سوخته متصور و مهم ترین رسالت آن حمایت از بیماران و پیشگیری از سوختگی آن ها است و در این راه با انجام آموزش و پژوهش های کاربردی و تدوین دستورالعمل های ضروری در امر پیشگیری، درمان و کمک به بهبود کیفیت زندگی و کاهش ناتوانی های ناشی از سوختگی گام بر می دارد.
رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران ارائه مشاوره تخصصی، تسهیل در انجام امور درمانی، مراقبتی و بازتوانی به حیطه های جسمی، روانی و اجتماعی را از اهداف برجسته این انجمن عنوان کرد.
فاطمی افزود: همچنین حمایت مالی و اجتماعی از بیماران سوخته، حمایت از اعضای تیم درمان بیماران سوخته و پیشگیری از ایجاد حوادث سوختگی از اهداف دیگری است که مورد توجه است.
به گفته این فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی، سال 2010 میلادی، سوختگی هشتمین و در سال 1990 سوختگی دهمین علت مرگ زودرس بود.
فاطمی همچنین یاد آور شد که پنجمین همایش کشوری سوختگی با هدف روش های ارتقای LA50، کنترل عفونت، پانسمان های نوین و مداخله جراحی به همت مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران از پنجم تا ششم اسفند ماه امسال در مرکز همایش های بین المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برپا می شود.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: میزان


ویدیو مرتبط :
---تنها بیمارستان سوختگی تهران تخت خالی ندارد!