سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سرمقاله آفرینش/ نمک بر زخم رکود با تحمیل فشارهای مالی


سرمقاله آفرینش/ نمک بر زخم رکود با تحمیل فشارهای مالی

آفرینش/ « نمک بر زخم رکود با تحمیل فشارهای مالی » عنوان یادداشت روز روزنامه آفرینش به قلم حمیدرضا عسگری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

کمتر کسی است که این روز‌ها از رکود و به خواب رفتن بازار کسب و کار چیزی نداند و از بابت آن گلایه نکند. امروز بازار تهران به عنوان قلب تپنده اقتصاد داخلی دچار سکته‌ای گردیده که نمی‌تواند به راحتی نفس بکشد و فعالیت عادی خود در گردش مالی در اقتصاد کشور ادامه دهد.
کسبه و مغازه داران بازار در حقیقت تابلوی اعلانات اقتصاد کشور هستند که اگر راندمان مالی آنها پایین بیاید بیانگر کاهش تولیدات داخلی می‌باشند. در مقابل اگر بازار رونق گیرد و کسب و کار بازارایان سکه باشد، می‌توان امیدوار بود که اقتصاد همچنان نفس می کشد و درحال رشد است.
اما امروز این موضوع در بازار پایتخت دیده نمی‌شود و اکثر فروشندگان و پخش کنندگان اقلام مختلف در بازار نگران از آینده کاری خود هستند. بسیاری از مشاغل درحال ورشکستگی از بابت سررسید چک‌ها و حساب‌های تولید‌کنندگان هستند و در سوی دیگر تولیدکنندگان نیز به سبب نبود تقاضای بازار از فعالیت‌های مولد خود دست کشیده‌اند. البته این موضوع دلایل مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به انتظار اقتصاد از بابت اجرای برجام، رفع‌تحریم‌ها، نوسانات قیمت دلار، بی ثباتی آینده مالی و... می‌باشد. ولی این موارد مورد بحث ما نیست و بیان آنها در یک نوشتار نمی‌گنجد.
درخصوص رکودی که درحال حاضر گریبان گیر بازار کسب و کار کشور شده باید به یک موضوع اداری در بطن اقتصاد کشور اشاره کرد که متاسفانه نمکی بر زخم رکود کشورگردیده است. مسئله مالیات و هزینه‌های که نهاد دارایی بر مشاغل کشور تحمیل کرده بسیار کمرشکن تر از رکود بازار می باشد. براساس آمارهای رسمی امسال پس از چندین دهه، درآمدهای مالیاتی از درآمدهای نفتی پیشی گرفته و سهم قابل توجهی از درآمدهای دولت را شامل شده است. کار زیاد سختی نیست تا این افزایش درآمدهای مالیاتی را برپایه منطق و استدلال عمومی مورد بررسی قرار داد.
آیا این افزایش درآمدها از بابت افزایش کسب و کار و بالارفتن میزان درآمدهای مشاغل می‌باشد؟! آیا رونق بازار و صنایع موجب این ارتقای درآمدها گردیده است؟! مسئولان باید پاسخ بدهند که براساس چه معیار و الگویی نسبت به افزایش مداوم درآمدهای مالیاتی بر مشاغل فشار می‌آورند. کسب درآمد از جمله ملاک‌های اقتصاد پویا می‌باشد، اما زمانی که اقتصاد ما در خواب به سر می‌برد و فعالان بزرگ و کوچک آن یکی پس از دیگری واحدهای خود را تعطیل و یا ورشکست می‌شوند، چه استدلالی برای افزایش و تحمیل این هزینه‌ها بر مردم قابل طرح است؟!
ناهمگونی سیستم مالیاتی کشور با واقعیت‌های اقتصادی موجب فشار بر قشر متوسط روبه پایین جامعه گردیده است. حساب کارمندان و حقوق بگیران که کاملا مشخص است و آنها بدون هیچ دخل و تصرفی مالیات از حقوقشان کسر می شود.
فرارهای مالیاتی هم که از سوی سرمایه دارانی که با رانت‌های مختلف و نفوذهای نامحسوس ارتزاق می‌کنند برجای خود باقی است، آیا نظام مالیاتی صرفاً رصد کننده کاسبان و بازاریان و مشاغل خرد و نیمه متوسط می‌باشد و قدرت فشار براین اقشار را دارد؟!
این فشارها موجب افزایش نارضایتی‌ها و چند برابر شدن پرونده‌های اعتراضی به مالیات‌های چند سال گذشته گردیده است. درحال حاضر کمیسیون‌های رسیدگی با حجم سنگینی از پرونده‌هایی مواجهند که مربوط به سال‌های 90 تا 92 می‌باشند و هنوز فرصت رسیدگی به مالیات سال جاری را ندارند!. این مدعا از روی سیاه نمایی نیست و می‌توان با یک حضور ساده به ادارات مالیات و داریی ، نارضایتی شدید را در گفتگوها و چهره‌های مضطرب مراجعه کنندگان مشاهده کرد.
مع‌الوصف پرداخت و دریافت مالیات مقوله‌ای ضروری در یک نظام اداری و اقتصادی می‌باشد، اما باید در تعیین آن برحسب واقعیات موجود تصمیم گیری شود. نمی‌توان صرفاً یک پایه ثابتی را برای یک کسب و کار مشخص کرد و هرساله بیش از 25 درصد به آن افزود. ضمن اینکه این فراگیری سیستم مالیاتی باید شامل تمامی بخش‌های اقتصاد اعمال شود. این درست نیست که برخی اصناف و واحدها و نهادها به سبب نوع روابطشان از زیر بار پرداخت مالیات فرار کنند و بار مالیاتی آنها بر اقشار متوسط و ضعیف تحمیل گردد.
ادامه این روند، درحالی که رکود بر اقتصاد کشور غالب است، موجب خروج سرمایه‌های کلان از چرخه اقتصاد شده و اقشار متوسط جامعه را با مشکلات فراوانی مواجه می‌سازد که اولین تاثیر آن در افزایش بیکاری سرپرستان خانوار بروز پیدا خواهد کرد.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
نمک به زخم من نپاش...