سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نمایش اقتدار دفاعی کشور در سال 94، نگاهی به فعالیت نیروهای مسلح ایران در سال گذشته


نمایش اقتدار دفاعی کشور در سال 94، نگاهی به فعالیت نیروهای مسلح ایران در سال گذشتهایسنا/متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

سال 94 سال اوج مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 بود و چشم‌ها به هتل محل مذاکرات و مواضع طرفین بود و همگان منتظر به نتیجه رسیدن این مذاکرات نسبتا طولانی و فشرده بودند اما نیروهای مسلح کشورمان بی‌توجه به نتیجه این مذاکرات، همه تلاش خود را به کار بستند تا بنیه دفاعی کشور تقویت شود.

 مذاکرات هسته‌ای بالاخره در دی‌ماه 94 به نتیجه رسید و کشورمان توانست با قبول برخی محدودیت‌ها در زمینه فعالیت هسته‌ای به حق غنی‌سازی خود دست پیدا کند و تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان نیز لغو شد. ‌بی‌شک در دست یافتن به این موفقیت حمایت و هدایت‌های رهبرانقلاب، توانایی دیپلمات‌ها، انسجام داخلی و بنیه دفاعی کشورمان نقش مهمی داشت.

اگر هریک از این عوامل وجود نداشت نتیجه مذاکرات به گونه‌ دیگری رقم می‌خورد. نیروهای مسلح کشورمان اعم از ارتش، سپاه پاسداران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حین مذاکرات به نقش‌آفرینی پرداختند به گونه‌ای که در جریان مذاکرات هسته‌ای رزمایش‌های مختلفی برای نمایش آمادگی دفاعی کشور در نقاط مختلف کشور برگزار شد و نمایش شهرهای موشکی سپاه و شلیک موشک عماد نقطه اوج نمایش اقتدار دفاعی کشور بود. در طول مذاکرات، طرف مقابل بر محدودیت توان موشکی ایران اصرار داشت و این مساله موجب نگرانی فرماندهان نظامی کشورمان شد اما مذاکره‌کننندگان ما اعلام کردند که حفظ توان دفاعی کشور از خطوط قرمز ایران است و با پافشاری بر این موضوع، طرف مقابل را از خواسته خود عقب راندند و برجام و قطعنامه شورای امنیت ایران را از فعالیت‌ با موشک‌هایی که برای سلاح‌های هسته‌ای طراحی نشده‌اند، منع نکرد.

سال 94 سال پرکاری برای نیروهای مسلح بود. ارتش و سپاه رزمایش‌های متعددی در این سال برگزار کردند و وزارت دفاع نیز تجهیزات نظامی مختلفی را آماده کرد و تحویل ارتش و سپاه داد. در این سال همچنین برای اولین بار شهرهای موشکی سپاه نمایش داده شد و تفنگداران آمریکایی نیز که به آب‌های سرزمینی ایران بدون اجازه وارد شده بودند، دستگیر شدند. شهادت سردار همدانی از مدافعان حرم و درگذشت سرلشکر سلیمی نیز از اتفاقات تلخ سال 94 برای نیروهای مسلح کشورمان بود.

در ادامه گزارشی از فعالیت‌های نیروهای مسلح کشورمان در سال 94 ارائه می‌شود. البته این گزارش بیانگر بخش کوچکی از این فعالیت‌هاست.

"ارتش جمهوری اسلامی ایران"

ارتش در سال 94 پنج رزمایش با نام‌های رزمایش دریایی ولایت 94، رزمایش هوایی فداییان حریم ولایت، رزمایش بیت المقدس 27، رزمایش محمدرسول الله3 و رزمایش مشترک محرم را برگزار کرد. رزمایش دریایی در دریای عمان و شمال اقیانوس هند و رزمایش هوایی در اصفهان برگزار شد. اما با توجه به فعالیت گروه‌های تروریستی در کشورهای همسایه و در نزدیکی مرزهای کشورمان، یگان‌های واکنش سریع برای مقابله با این گروه‌های تروریستی در نیروی زمینی ارتش تشکیل شد و تمرکز نزاجا سنجش آمادگی این یگان بود. رزمایش محرم و محمدرسول الله 3 با همین هدف برگزار شد. رزمایش بیت‌المقدس 27 هم در دو منطقه کرمانشاه و آران و بیدگل با حضور یگانهای مختلف ارتش برگزار شد.

در این سال ناوگروه های نیروی دریایی نیز در منطقه خلیج عدن، باب المندب و شمال اقیانوس هند حضور دائمی داشتند تا امنیت خطوط مواصلاتی کشورمان را تامین کنند.

رزمایش بیت المقدس 27
رزمایش بیت المقدس 27 در دو مرحله در منطقه کرمانشاه و آران و بیدگل در خردادماه برگزار شد. در مرحله اول رزمایش بیت‌المقدس 27 که در منطقه کرمانشاه انجام شد، یگان‌های واکنش سریع نیروی زمینی در کمترین زمان ممکن عملیات خود را علیه دشمن فرضی انجام دادند. در مرحله دوم این رزمایش موشک‌های نیروی زمینی ارتش از جمله موشک‌های فجر 5،‌ نازعات N6 و N1 با موفقیت کامل آزمایش شد. در این مرحله علاوه بر یگان‌ها موشکی نیروی زمینی، پهپادهای نیروی زمینی نیز که توسط مهندسان نیروی زمینی و صنعت دفاعی کشور تولید شده اقتدار خود را به نمایش گذاشتند و پهپاد فرضی دشمن توسط گردان پدافندی گروه 840 موشکی نیروی زمینی ارتش و با شلیک توپ های 23 میلیمتری شکار شد.

همچنین در رزمایش بیت‌المقدس 27 در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان با حضور یگان‌های پیاده، مکانیزه، زرهی، توپخانه یگان‌های ویژه و نیروی مخصوص، هوانیروز و جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش برگزار شد. در این مرحله از رزمایش که با تک هوایی دشمن فرضی آغاز شد، یگان‌های زرهی و مکانیزه با پشتیبانی آتش بالگردهای هوانیروز و توپخانه نیروی زمینی ارتش و با اجرای تاکتیک‌های مناسب و تمرین شده پدافند قاطع در سطح را اجرا کردند.

مرحله نهایی رزمایش بیت المقدس 27 با حضور تمامی رسته های نیروی زمینی ارتش و استفاده از تجهیزات و سلاح‌هایی از قبیل تانک‌های بهینه سازی شده اسکورپین، لانچرهای ضد بالگردی، تیربار شش لول اخگر و سامانه‌های مخابراتی و سلاح تک تیرانداز BM ژ-3 که یکی از دستاوردهای نیروی زمینی ارتش است برگزار شد. همچنین در این مرحله میزان آمادگی و توانمندی یگان‌های پیاده، زرهی، توپخانه، هوابرد و هوانیروز مورد ارزیابی قرار گرفت.

رزمایش هوایی فداییان حریم ولایت
در این رزمایش دو روزه که در شهریورماه در اصفهان برگزار شد، تمرین‌های مختلفی از جمله آزمایش عملیاتی تسلیحات بهینه‌سازی شده، انهدام اهداف ثابت و متحرک با موشک‌های لیزری، درگیری هوا به هوا، آزمایش عملیاتی پهپادهای نهاجا، آزمایش موشک‌های بهینه‌سازی شده هوا به هوا، به‌کارگیری مهمات جنگی، تمرین عملیاتی بُرد بلند جنگنده‌ها، استفاده از بمب‌های هوشمند، اجرای عملیات شناسایی منطقه رزمایش، اجرای عملیات اختلال الکترونیکی و گشت مسلح هوایی، پرواز تاکتیکی پهپادها، انهدام پهپادهای هدف با موشک‌های هوا به هوا، انهدام زیرساخت‌های شبیه‌سازی شده با بمب‌های لیزری اپتیکی، آزمایش موفق بمب‌های هوشمند نقطه‌زن و رادار زن، اجرای موفق پدافند غیرعامل در برابر حملات نیروهای مقابل، منحرف کردن موشک‌های حرارتی با اجرای عملیات فلرریزی، اجرای عملیات پشتیبانی با هواپیماهای ترابری نیمه سنگین، هلی برن موفق نیروهای واکنش سریع، اجرای عملیات آفندی و پدافندی متناسب با جنگ‌های نامتقارن و نیابتی، استفاده از سامانه‌های اخلالگر و ضداخلال‌گر و با موفقیت به اجرا درآمد.

رزمایش مشترک محرم
رزمایش مشترک نیرو‌های زمینی، هوایی و پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با عنوان «محرم» در منطقه غرب کشور رزمایش با هدف اعلام آمادگی نیروهای مسلح به ویژه ارتش برای عکس‌العمل سریع، سخت و خشن درمقابل هر تهدید احتمالی علیه کشورمان در مهرماه برگزار شد.

انتقال سریع نیروها،‌ استفاده از نیروی هوایی، حضور پدافند هوایی، استفاده از قرارگاه و افسران جوان و دانش آموخته ،‌ ارتقای توانمندی دفاعی، کنترل و نظارت بر مرزها،‌ جابجایی سریع نیروها و تجهیزات، تمرین اقدام در شرایط محیطی، پشتیبانی سریع در شبکه یکپارچه پدافندی،‌ ارزیابی طرح های عملیاتی در برابر تهدیدهای فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای از ویژگی‌های این رزمایش بود. در این رزمایش جدیدترین تجهیزات و تاکتیک‌های ارتش به کار گرفته ‌شد و انواع بمب‌افکن‌ها،‌ جنگنده‌های شکاری، هواپیماهای ترابری و سوخت رسان در این رزمایش حضور یافتند.

جنگنده های اف4، اف5 و شناسایی، ترابری سبک و سنگین، صاعقه و پهپادهای شناسایی و جنگ الکترونیک، تانک‌های بهینه شده صمصام و ذوالفقار، انواع سامانه‌های موشکی ارتفاع پایین و متوسط، سامانه‌های توپخانه‌ای و موشک‌های دوش‌پرتاب و پهپاد، بالگرد ترابری و بالگردهای هجومی و نمونه ارتقا یافته سلاح تک‌تیرانداز «باهر» مورد استفاده قرار گرفت.

عملیات یگان‌های واکنش سریع، اجرای تحرکات تاکتیکی، گسترش و استقرار نیروهای عملیاتی و فنی، عملیات روانی پیش‌دستانه، اجرای عملیات هوایی و بمباران توسط جنگنده‌های نیروی هوایی، شناسایی هوایی منطقه، جنگ الکترونیک، سوخت‌گیری شبانه جنگنده‌ها بخشی از عملیات‌های اجرا شده در این رزمایش بود. همچنین در این رزمایش سامانه راداری فتح 14و سامانه فکور عملیاتی شدند.

رزمایش محمدرسول الله3
رزمایش محمد رسول‌الله (ص) 3 با هدف تمرین نحوه و روش‌های مقابله با اقدامات احتمالی گروهک‌های تروریستی در مرزهای کشوردر شرق کشور و در آبانماه برگزار شد. در این رزمایش یگان‌های توپخانه، جنگال، عملیات روانی، پهپاد و با پشتیبانی آتش سنگین جنگنده‌های نیروی هوایی و بالگردهای هوانیروز، یگان‌های واکنش سریع حضور داشتند. عملیات &


ویدیو مرتبط :
نمایش اقتدار نیروهای مسلح شهرضا