استاندار خراسان رضوی: بخش دولتی و خصوصی هر دو نیازمند تغییرند


استاندار خراسان رضوی با تاکید بر تغییر سیاست‌های بخش دولتی خواستار ایجاد تغییراتی در بخش خصوصی نیز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، علیرضا رشیدیان در دومین روز از سومین همایش ملی توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه بخش دولتی باید در مقررات، آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های خود تغییر ایجاد کند، اظهار کرد: بخش خصوصی نیز باید تحولاتی در خود ایجاد کند. نیاز است تا هر دو بخش دولتی و خصوصی هماهنگ و همراه با هم و بر اساس قوانین و مقرراتی که طبق اسناد بالادستی تنظیم می‌شود، عمل کنند. به این ترتیب قدرت رقابتی کشور در حوزه اقتصاد جهانی افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تورم در کشور کنترل شده است، ادامه داد: زمانی که تورم بدون توجه به آثار رکودی پایین بیاید تبعات و مشکلاتی متعددی را به همراه می‌آورد. حوزه پولی و مالی کشور به شدت نیازمند اصلاحات است. این بخش متناسب با شرایط روز کشور و جهان نبوده و نیاز است تا بازسازی و اصلاح شود، علاوه بر آن تولید داخلی به تسهیلات مناسب بانکی به‌عنوان سرمایه ثابت و سرمایه در گردش نیاز دارد که با نرخ سود فعلی تحقق این مسئله بسیار دشوار است.

استاندار خراسان رضوی بر استفاده از ظرفیت‌های مالی خارج از کشور برای بهبود فضای کسب و کار تاکید کرد و یادآور شد: استفاده از این ظرفیت‌ها بسیار مهم بوده و اگر ظرفیت سرمایه‌گذاری توام با صرفه اقتصادی و امنیت برای آنان ایجاد شود، به این حوزه وارد خواهند شد هرچند استفاده از توان داخلی و خارجی باید به همراه هم پیگیری شوند.

رشیدیان با اشاره به فرسوده بودن صنایع داخلی عنوان کرد: با توجه به فرسودگی صنایع داخلی و تمام شدن عمر مفید آن‌ها، نوسازی این صنایع از دیگر محورهای تحول در حوزه اقتصاد خواهد بود. در کنار ورود تکنولوژی و تجهیزات دانش روز باید برای تولید دانش محور اصلی قرار گیرد. ارتقاء دانش، مناسب‌سازی تسهیلات و نیازهای کار، کسب و تولید، پیوند صنعت و دانشگاه و نیز مشارکت جدی دانشگاه در بحث تولید عواملی موثر در کاهش هزینه‌های تولید و ارتقاء وضعیت آن است.

وی خاطرنشان کرد: امروزه نیاز است تا حصارهای که میان تولید‌کنندگان و مدیران دولتی و دانشگاه‌ها به وجود آمده است، از بین روند. بهینه‌سازی تعامل بین دستگاه‌ها و بخش علمی بسیار حائز اهمیت است که تاکنون اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این حوزه نقش خوبی ایفا کرده است.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخلی اضافه کرد: این حمایت باید با هدف ارتقاء سهم استان از بازارهای اقتصادی منطقه‌ای و افزایش کیفیت کالاهای تولیدی باشد. نیاز است در دنیای جدید تا برای تامین نیازها از تمام ظرفیت‌ها به‌ویژه فرهیختگان، دانشمندان و فعالان اقتصادی و تولیدی بهره گرفته شود و بخش‌های خصوصی و دولتی با همدلی همراه یکدیگر حرکت کنند.

رشیدیان با بیان اینکه خراسان رضوی در طی سالی که گذشت این تعامل را برقرار کرده است، تصریح کرد: دانشگاه‌ها در موضوعات روز به کمک بخش تولید آمده‌اند. دانشگاه‌ها باید در تولید علم کاربردی و متناسب با نیازهای اجرایی بخش‌های مختلف تلاش کنند. باید علاوه بر مسئله تولید علم از نظر اطلاعات و دانش پیرامونی نیز به روز باشیم. این تغییرات مختص دستگاه‌های دولتی نیست.

وی ادامه داد: امروزه قدرت نه تنها در زمینه نیروهای مسلح و نظامی بلکه در عرصه اقتصادی و توسعه دامنه تمام فعالیت‌ها است و نیاز است تا آگاه باشیم که برای مطرح شدن به عنوان قدرت تاثیرگذار در منطقه باید در حوزه اقتصاد و قدرت اقتصادی تحرک و تحولی جدی داشته، کارآمدی اقتصاد را بالا برده و زنجیره تولید ارزش در حوزه خدمات و کالا را ارتقا دهیم.

استاندار خراسان رضوی فعال‌سازی ظرفیت اقتصادی داخلی با نگاه به بازارهای منطقه را ضروری دانست و بیان کرد: در حال حاضر ظرفیت‌های بسیار خوبی در کشورهای همسایه وجود دارد که باید با توجه به شرایط و تجربه‌اندوزی از اشتباهات گذشته بازار را در آسیای میانه از آن خود کرده و بیش‌ترین بهره را از آن برد. به همین این منظور نیاز است تا از تولیدکننده داخلی حمایت کرده و با هدف ارتقا کیفیت تولیدات داخلی زمینه حضور پرقدرت‌تر و منسجم‌تر را در بازارهای هدف نشانه گرفت.

رشیدیان حفظ و در اختیار داشتن بازارهای هدف با استفاده از روش‌های مختلف مبادله‌ای از جمله تهاتر را ضروری تلقی کرد و گفت: تنها نباید به دنبال فروش کالا و آوردن ارز بود. دسترسی فعالان اقتصادی به اطلاعات و تحولات بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی از دیگر شرایط ضروری برای بهبود فضای کسب و کار است. در اتاق بازرگانی خراسان رضوی بدین منظور مرکزی ایجاد شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: این مرکز تغییر و تحولات را به اطلاع تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان استان می‌رساند که این عمل خود اقدامی بسیار ارزشمند است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه شفاف‌سازی مسایل اقتصادی از نیازهای اساسی حوزه اقتصادی است، اظهار کرد: در این راستا باید به صورت اجرایی و عملی با فساد اقتصادی مبارزه کرد. این مبارزه جز با توسعه دولت الکترونیک ممکن نیست. با تحقق آن تمام مکان‌ها و نقاط تاریک که بستر ایجاد فساد است از بین می‌رود.

رشیدیان یادآور شد: توصیه می‌شود حوزه‌های تامین اجتماعی متناسب با شرایط خود را سامان داده و برای توازن و تعدیل تورم و رکود چاره اندیشی اساسی شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
حضور پرشکوه مردم مشهد و استاندار خراسان رضوی برای استقبال از خانواده شهید محسن حججی