جزيره ايراني که زنان اجازه ورود ندارند


نماينده/ جزيره ۱۸ کيلومتر مربعي سيري که در محدوده شهرستان ابوموسي و در استان هرمزگان قرار گرفته، پذيراي بيش از يکهزار مردي است که در تاسيسات نفتي متعدد اين جزيره شاغل هستند.
مردان شاغل به مدت ۱۴ روز در اين جزيره که در حدود ۷۲ کيلومتري خط ساحلي ايران در جنوب بندر لنگه و ۴۰ کيلومتري غرب جزيره ابوموسي واقع شده است، کار مي کنند و ۱۴ روز نيز براي استراحت نزد خانواده هاي خود مي روند.

کارکناني که در جزيره سيري مشغول فعاليت هستند، به ميل خود جزيره را به عنوان محل کار خود انتخاب مي کنند و به تبعيدي خودخواسته مي روند.
اگرچه در برخي ديگر از جزاير خليج فارس نيز زنان حضور ندارند، اما در آن جزاير تنها تاسيسات و پايگاه هاي نظامي مستقر هستند و هيچکدام مانند جزيره سيري، مسکوني نيستند، بنابراين سيري را مي توان تنها جزيره مسکوني خيلج فارس دانست که زنان در آن اقامت ندارند.
در جزيره مرجاني سيري تنها کارکنان صنعت نفت و يگان هاي نظامي مستقر هستند و هيچ فرد بومي در آن زندگي نمي کند.

با وجود اينکه همه امکانات زندگي در جزيره سيري فراهم است، اما به دليل شرايط سخت زندگي، ميانگين دماي ۴۵ درجه، رطوبت هواي بيش از ۹۰ درصد و کمبود امکانات رفاهي که معمولا مورد نظر زنان است، بانوان از اقامت در سيري استقبال نکرده و درنتيجه، حضور آنها در اين جزيره منتفي شده است.
جالب اين است که به دليل نبود زنان، در اين جزيره نه از فروشگاه هاي بزرگ خبري است و نه از عابر بانک و شعب متعدد بانکي و تنها يک فروشگاه کوچک شب ها به مدت چند ساعت، اجناس معدودي را که مردان بيشتر مي پسندند به فروش مي رساند.
در ايام اقامت نفتمردان در جزيره سيري، ۶۰۰ آهو، تعدادي لاک پشت دريايي کمياب، مرغان دريايي، زاغ ها، مرغ هاي ميناي وحشي و گربه هايي که ترکيبي از نژاد گربه ايراني و گربه سيامي هستند، همنشين آنها بوده و چهره اين جزيره را از يکنواختي خارج مي کنند.

تعطيلات نوروز، تنها روزهايي هستند که درهاي اين جزيره به روي زنان و خانواده هاي کارکنان صنعت نفت شاغل در اين جزيره باز مي شود.
در تعطيلات نوروز که آب و هواي جزيره بهاري شده و تلطيف مي شود، کارکنان شاغل در سيري مي توانند براي مدتي محدود زنان و خانواده خود را براي بازديد از جزيره، همراه بياورند.

با کانال تلگرامي آخرين خبر همراه شويد

https://telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
ترکیه اجازه ورود به خبرنگاران روسیه به کشور را نداد