گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



حمایت از پایان نامه های دانشجویی با موضوع محیط زیست/ نمایش 1500 فیلم در جشنواره فیلم سبز


کمک هزینه در نظر گرفته شده برای پایان نامه های مرتبط با محیط زیست در مقطع کارشناسی ارشد 3 میلیون و در مقطع پایان نامه دکتری 6 میلیون تومان است

نشست خبری مهناز مظاهری معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست، سعید پورعلی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و کاظمی خالدی رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با موضوع «سومین گردهمایی گروه های دانشجوی حامی محیط زیست و منابع طبیعی» امروز شنبه 18 اردیبهشت در محل ساختمان شماره یک جهاد دانشگاهی برگزار شد.

در این نشست مهناز مظاهری  معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست موضوع توسعه پایدار را مدنظر قرار داد و گفت: توجه به این مقوله اگرچه در دنیا در سال 1992 و در خلال کنفرانس ریو مطرح شد اما در ایران ما در اصل 50 قانون اساسی آن را لحاظ کرده بودیم. در این ماده قانونی حقوق نسل های آتی لحاظ شده و به این ترتیب ایران پیشرو در بحث های توسعه پایدار است.

وی در همین رابطه خواستار احیای تاریخ توجه به حفاظت و محیط زیست شد و  تصریح  کرد: حضور معصومه ابتکار در راس سازمان حفاظت محیط زیست و توجه خاص به آموزش و پژوهش در حوزه محیط زیست و دولتی که خود را دولت محیط زیستی می داند، فضای لازم را برای این احیا فراهم کرده است.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به تفاهم نامه های امضا شده میان سازمان حفاظت محیط زیست با دیگر ارگان ها پرداخت و گفت: در سال آینده بر مبنای این تفاهم نامه ها وزارت آموزش و پرورش کتاب «انسان و محیط زیست» را منتشر می کند. وزارت علوم نیز در نظر دارد دو واحد درسی تحت عنوان «شناخت محیط زیست» را به دروس خود اضافه کند. همچنین در حوزه مهدکودک ها نیز دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی به معلمان مهد کودک دو واحد درسی آموزش محیط زیست ارائه می کند.

مظاهری در ادامه سخناش خواستار افزایش بودجه های پژوهشی در عرصه محیط زیست شد و گفت: امیدواریم با ارتباط موثر دولت و مجلس آتی مشکلات پژوهشی در این حوزه مرتفع شود.

وی در خصوص برنامه های سومین گردهمایی گروه های دانشجوی حامی محیط زیست و منابع طبیعی نیز اظهار کرد: در این گردهمایی چهار کارگاه کارآفرینی، علل زوال جنگل های زاگرس، تغییر اقلیم و عکاسی محیط زیست برگزار می شود و در کنار آن تور طبیعت گردی، بازدید از رویشگاه بلطو، گردهمایی شب فرهنگی لرستان با حضور میترا حجار، محمدرضا فروتن و کتایون ریاحی اتفاق می افتد.

جشنواره فیلم فجر از دیگر موضوعات مطرح شده از سوی معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست بود که با بیان آن خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 430 فیلم خارجی به جشنواره رسیده و 1500 فیلم از میان 1934 رسیده به دبیرخانه برای نمایش در جشنواره فیلم سبز در 31 استان پذیرفته شده اند.

وی همچنین از حمایت از پایان نامه های مقطع کارشناسی ارشد و دکتری خبر داد و خاطرنشان کرد: کمک هزینه در نظر گرفته شده برای پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد 3 میلیون و در مقطع دکتری 6 میلیون تومان است که اگر در پایان نامه دکتری برای یکی از معضلات محیط زیست راهکاری ارائه داده باشد این کمک هزینه قابل افزایش دادن خواهد بود. از این رو علاقه مندان برای مشاهده عناوین اولویت ها می توانند به سایت و برای شرح خدمات و جزئیات نیز به دفتر پژوهش و توسعه فناوری سازمان حفاظت محیط زیست مراجعه کنند.

سعید پورعلی نیز در این نشست با بیان اینکه اساس تشکیل جهاد دانشگاهی بر مبنای سیاست های فرهنگی بوده است، گفت: در جهان امروز حفاظت محیط زیست از جمله مهمترین مسائل بشری است و برای آن ادله زیادی نیز وجود دارد. به عنوان مثال در بحث های توسعه پایدار حفظ محیط زیست به عنوان حقوق نسل های فعلی و آتی مدنظر قرار گرفته و از آن به عنوان یکی از ارزش های عام بشری یاد می شود.

وی افزود: تلاش برای امضای توافقنامه های محیط زیستی در حوزه های گوناگون اعم از آلودگی هوا، خاک، رودخانه ها و غیره نشان می دهد گفتمان محیط زیست یک گفتمان جهانی است.

 معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کنفرانس استکهلم در سال 1960 را آغازی برای توافقنامه ها و برنامه های محیط زیستی جهانی برشمرد و ادامه داد: در آخرین نمونه این کنفرانس ها نیز کنفرانس تغییر اقلیم در سال 2015 و امضای پیمان پاریس در سال 2016 قرار دارد و همین امر نشان می دهد که جامعه جهانی به محیط زیست توجه ویژه ای دارد.

وی حفاظت از محیط زیست را در ایران دارای یک پشتوانه مذهبی عنوان کرد و گفت: همچنین ما در کنار نگاه جهانی و دینی در اصل 50 قانون اساسی نیز ضرورت حفظ محیط زیست و بهره برداری پایدار از منابع را برای رشد کیفیت زندگی و حقوق پایه مدنظر قرار داده ایم. بر همین مبناست که به تخریب محیط زیست با نگاه جرم انگارانه نگریسته می شود.

سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری از دیگر موضوعاتی بود که سعید پورعلی به نقش آن در حفاظت محیط زیست پرداخت و تصریح کرد: مشارکت در سازمان های منطقه ای و جهانی، جرم انگاری تخریب محیط زیست، فرهنگسازی و آموزش و به طور خاص سیاست های ابلاغی رهبری موجب شدند محیط زیست به عنوان یکی از موضوعات خاص در برنامه ششم لحاظ شود.

وی اضافه کرد: برای مقابله با تهدیدات محیط زیستی باید از همه فرآیندها اعم از آموزش، عرف، قانون و دین استفاده کرد و آن را وظیفه یک سازمان حاکمیتی تحت عنوان سازمان حفاظت محیط زیست ندانست. ما به بسیج عمومی برای حفظ محیط زیست نیازمندیم تا شاخص نامطلوب رتبه ایران به لحاظ شاخص عملکرد محیط زیستی را بالا ببریم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: جامعه دانشگاهی به واسطه مقبولیت در جامعه می تواند گام بلندی را برای حفاظت از محیط زیست و مقابله با تهدیدات آن بردارد. از این روست که این مجموعه فعالیت های خود را در این زمینه ساماندهی کرد و در برنامه پنجم توسعه فعالیت هایی را در این خصوص انجام داد. از جمله این فعالیت ها تاسیس پژوهشکده محیط زیست در جهاددانشگاهی گیلان، اولویت به انتشار کتاب های مرتبط با محیط زیست در مشهد، برگزاری اردوهای آموزشی و همایش حمایت از محیط زیست در دانشگاه شهید بهشتی بود.

وی برگزاری همایش گروه های حامی محیط زیست در استان لرستان را نیز در همین راستا ارزیابی و اظهار کرد: همچنین در آینده نزدیک برای آشنایی با تنوع زیستی- اقلیمی و الگوهای آشنایی با زیست بوم برنامه هایی اردوهایی برای 16 پارک ملی، 13 اثر طبیعی ملی، 33 پناهگاه حیات وحش،  و 94 منطقه حفاظت شده تدارک دیده شده است.

گردشگری ایران


ویدیو مرتبط :
پایان نامه دانشجویی ویژه زیست شناسی و کشاورزی