فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



ارتباط متقابل اقتصادهنر و روزنامه نگاری هنری درنگارخانه کوچه باغ


به گزارش روز یکشنبه ایرنا، سعید فلاح فر کارشناس امور هنری در این نشست با بیان این که نقد اثر هنری به معنای خطکش گذاشتن بر آن نیست یکی از وظایف مهم نقد را گشودن روزن و منظری برای تماشای اثر هنری به روی مخاطب بیان کرد.
وی با اشاره به این که اثر هنری قابل ترجمه به کلام نیست خاطرنشان کرد : انچه در نوشته منتقد در درجه نخست اهمیت قرار دارد کمک به درک اثر و ارتقاء اثر برای مخاطب و هنرمند با توجه به فضا ، تجربه و کلیدهای خوانش بهتر اثر است.
به گفته وی نقد هنری به منزله واسطه ای است که کمک می کند معنای مسطح اثر هنری به یک حجم تبدیل شود .
وی با اشاره به این که ماهیت هنر قابل تعریف نیست وقضاوت و نقد آثار هنری به پیشینه وتجربه تاریخی ارتباط پیدا می کند تصریح کرد قضاوت ها اشتباه نیست مشروط بر این که از پیشینه و گذشته آگاه باشیم و بر اساس آن داوری کنیم .
فلاح فر متذکر شد: نوشتن از هنر و روزنامه نگاری هنری شرح و توضیح و ترجمه نیست بلکه روزنامه نگار هنری باید پنجره ای بگشاید که مخاطب با ادراک خود وارد اثر شود.
وی اظهار کرد : اثر هنری که خودآگاه یا ناخودآگاه هنرمند به او سفارش می دهد قابل بیان به قالب دیگر نیست.
این کارشناس تاکید کرد : هنر باید با معیار مناسب و درونی خود اثر هنری سنجیده شود و نه معیارهای گذشته .
*کم رنگ شدن نقش فرهنگی نگارخانه ها
مجید فروغی کارشناس ارتباطات نیز در این نشست گفت: در چهار سال اخیر تعداد گالری ها در کشور دو برابر ولی نقش فرهنگی آنها کم رنگ تر شده است.
وی اظهار کرد : اغلب مدیران گالری ها وظیفه ارتقای سواد بصری مردم را برای خود قائل نیستند بلکه برای نگارخانه نقش اقتصادی قائلند .
این کارشناس تصریح کرد : ارتباط موضوع اقتصاد هنر با رسانه ارتباط معقول و منطقی نیست و در واقع روزنامه نگاری هنری یا رسانه ها در بازار هنر نقش فعالانه و موثری ایفا نمی کنند .
فروغی اظهار کرد : اغلب گالری داران دوست دارند بیش از مخاطب ، خریدار وارد شود و بسیاری از هنرمندان نیز بیش از آنکه برایشان تماشای اثر توسط مخاطبان مهم باشد فروش آثار مهم است .
فروغی یادآور شد: تا سالهای 1950 و 60 منتقدین هنری در جریان هنر تاثیرگذار بودند و تاثیر نقد هنری و منتقد هنری قبلا خیلی بیشتر بود .
وی تصریح کرد : امروز نقش منتقد هنری نسبت به دوره ای که اقتصاد هنر اولویت پیدا نکرده بود کم رنگ شده است .
این کارشناس رسانه متذکر شد: زمانی که فروش اثر هنری هدف باشد دلال هنری نقش اصلی را در بازار هنر پیدا کرده و نقش منتقد هنری کم رنگ می شود .
وی تصریح کرد : در بازار هنر منتقدین خیلی نمی توانند مردم را جذب کنند یا قیمت اثر را بالا ببرند اما حراجی ها از رسانه ها و منتقدین استفاده می کنند .
فروغی یادآور شد: در حراج تهران شاهد فروش افزون بر 21 میلیارد تومان آثار هنری بودیم و در این زمینه دلالان هنری ، مجموعه داران ، نمایشگاه گردانها و هنرگردانها نقشی بیش از منتقدین و روزنامه نگاران داشتند .
وی با اشاره به وجود تقابلی بین موضوع رسانه و بازار هنر و اقتصاد هنر ،کار رسانه را شفاف سازی عنوان و تصریح کرد : از رموز بازار هنر عدم شفافیت است .
این کارشناس در ادامه به چالشهای موجود در زمینه کاهش نقش منتقدین و روزنامه نگاران در رابطه با اقتصاد هنر پرداخت و افزود: روزنامه نگاران ما باید در بازار هنر نقش داشته اند .
وی فقدان روزنامه نگاری تحقیقی یا جستجو گرایانه ، کمبود تعداد خبرنگاران تخصصی هنری نسبت به حوزه رسانه ، تعطیلی رسانه های تخصصی هنری را از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد.
این کارشناس رسانه خاطرنشان کرد : اقتصاد هنر یا بازار هنر از ضرورتهای جامعه امروز است .
*درک مشترک حاصل نشستهای بین رشته ای
خجسته عارف نیا مدیر و موسس نگارخانه کوچه باغ و دارای مدرک دکترای جامعه شناسی نیز در این نشست گفت : بحثهای بین رشته ای و بین بخشی اکنون در جهان ترویج می شود.
وی خاطرنشان کرد : برای رسیدن به درک مشترک از یک مساله باید با تخصص های مختلف راجع به آن موضوع صحبت کنیم .
این کارشناس جامعه شناسی متذکر شد : یکی از وظایف رسانه ها معرفی آثار هنری به عموم مردم است .
در پایان نشست اصحاب فرهنگ و هنر حاضر در نشست به طرح پرسشهای خود و بحث و تبادل نظر پرداختند.
نگارخانه کوچه باغ منطقه آزاد انزلی واقع در جاده رشت به انزلی ، روستای گورابجیر صحرا ، خیابان سیار تاکنون میزبان نمایشگاههای متعدد هنری و چندین نشست فرهنگی ، هنری اجتماعی بوده است .
6030/6070

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
مصاحبه با میرسراجی درباره تالیف و روزنامه نگاری