سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



پیمان «حلف‌الفضول» مدرک مهم حقوق‌‌بشری است/ غرب حامی حقوق‌ بشر نیست


«جرج جبور» رئیس سابق انجمن سوریه در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و مشاور اسبق «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، تصریح کرد: سازمان ملل دارای نهادی رسمی به نام «کمیساریای عالی حقوق بشر» است که تقریبا 20 سال پیش تاسیس شد و پیش از آن هم این کمیساریا، یکی از کمیته‌های شورای اقتصادی و اجتماعی این سازمان بود.

اعلام پیمان حلف الفضول به‌عنوان وثیقه‌ای حقوق بشری

این سیاستمدار مسیحی و کهنه کار سوری با اشاره به اینکه اعضای کمیساریای عالی حقوق بشر از سوی مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب می‌شوند، افزود: بیانیه این نهاد بین‌المللی که به مناسبت شصتمین سالگرد صدور اعلامیه حقوق بشر منتشر شد، برای اولین بار به نکته‌ای اشاره کرد که تاکنون هیچ یک از نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای مانند اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی به آن اشاره نکرده بودند.

مشاور اسبق اسد ادامه داد: کمیساریای عالی حقوق بشر در بیانیه خود ضمن اشاره به پیمان «حلف الفضول» که اواخر قرن ششم میلادی توسط شخصیت‌ها و بزرگان مکه امضا شد و در آن متعهد شدند، نه در مکه و نه در هیچ منطقه دیگر به مظلومی ستم روا نکنند و جانب انصاف و داد را در قبال وی مراعات کنند، تاکید کرده است که این پیمان یکی از مهمترین اسناد و وثیقه‌های موجود در زمینه حقوق بشر در جهان است.

جبور با بیان اینکه صدور این بیانیه رهاورد سال‌ها پیگیری شخصی او که از سال 1993 میلادی آغاز و تاکنون ادامه داشته، افزود: در طول این مدت هیچ یک از کشورهای عربی و اسلامی به وی در این راه کمک نکردند.

سازمان ملل نهادی وابسته به چارچوب‌های سیاسی

وی تاکید کرد: باید همواره نگاهی موضوعی و بی‌طرف به حقوق بشر و قضایای مطرح شده در این ارتباط در سازمان ملل داشته باشیم و هیچ‌گاه این نکته را فراموش نکنیم که کمیساریای عالی حقوق بشر و شورای حقوق بشر، دو نهاد وابسته به سازمان ملل، نهادهایی سیاسی هستند که در چارچوب‌های مشخص شده برای آنها فعالیت می‌کنند.

جبور با اشاره به اینکه متاسفانه تاکنون این چارچوب سازمان ملل نادیده گرفته شده، افزود: سازمان ملل دادگاه اخلاق نیست و عدالتی که اعمال می‌کند، از آسمان به آن وحی و الهام نشده، بلکه پیش از هر چیز سازمانی سیاسی است که توسط کشورهای مختلف تاسیس شده است.

مشاور اسبق رئیس جمهوری سوریه گفت: سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن مانند کمیساریای عالی حقوق بشر و شورای حقوق بشر منعکس کننده موازنه‌ها و روابط حاکم بر قدرت‌ها در عرصه بین المللی است، اما این بدین معنا نیست که دیگر سازمان‌های بین المللی حقوق بشر مانند کمیته حقوق بشر سوریه که در سال 2012 تاسیس شد، نیز چنین چارچوب و کارکردی برای خود قائل شوند.

وی اظهار داشت: انجمن سوریه در سازمان ملل همایشی را 26 نوامبر، به مناسبت روز جهانی همبستگی با ملت فلسطین برگزار می‌کند، چون حقوق بشر و دفاع از آن بخشی از وظایف ماست و در سوریه نیز کمیته‌ای به نام کمیته آزادی‌های عمومی و حقوق بشر توسط پارلمان این کشور در سال 2012 تشکیل شده و تلاش می‌کند، در حوزه حقوق بشر موفق عمل کند.

جبور گفت: به طور کلی سازمان‌های بین‌المللی فعال در عرصه حقوق بشر تحت سیطره نفوذ سیاسی هستند و این موضوعی است که ما بارها آن را یادآور شدیم که مورد توجه قرار نگرفت، به همین دلیل بخش اعظم آنچه که امروز با آن مواجه هستیم، رهاورد عدم تعامل جدی با این هشدارها و تبعیت از شرایط حاکم بر عرصه بین‌المللی از جمله سیاست‌های حاکم بر این عرصه است.

غرب آنگونه که ادعا می‌کند، حامی حقوق بشر نیست

رئیس سابق انجمن سوریه در شورای حقوق بشر سازمان ملل توضیح داد: هیچ‌گاه نمی‌توان ادعا کرد که حقوق بشر حاکم بر سوریه همانند حقوق بشر حاکم بر فرانسه است و همانگونه که در فرانسه به آن احترام گذاشته می‌شود، در سوریه نیز از چنین احترامی برخوردار است.

وی افزود: اگرچه بسیاری از کشورهای اروپایی حکم اعدام را در کشورهای خود لغو کردند، اما این حکم در عربستان و آمریکا و به عنوان مهمترین همپیمانان و متحدان غرب همچنان اجرا می‌شود، همانگونه که وضعیت حقوق بشر در کشورهای دارای نظام سلطنتی در اروپا بسیار تاسف‌بار است.

جبور که هم اکنون نماینده کشورهای آسیایی دارای ریشه‌های آفریقایی در سازمان ملل است، سخنان خود را با این گفته به پایان رساند که وی از جمله کسانی بوده که درباره بیداری سیاه پوستان در آمریکا هشدار داده و در سال 2004 میلادی پیش بینی کرده بود که یک سیاه پوست به ریاست جمهوری آمریکا برگزیده می‌شود.

انتهای پیام/

http://fna.ir/V6QUC4


ویدیو مرتبط :
فلسفه حقوق بشر و بررسی اعلامیه حقوق بشر (قسمت چهارم) قابل توجه اصلاح طلبان