سرگرمی


2 دقیقه پیش

دانلود بازی اندروید

اندروید (از یونانی: به معنای مَرد، انسان، شبه آدم یا رُبات (آدم آهنی))، (به انگلیسی: Android) یک سیستم عامل همراه است که گوگل برای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها عرضه می‌نماید و ...
2 دقیقه پیش

بازی اکشن-ماجرایی اسطوره های کوچک/ Pocket Legends

آخرین خبر/ Pocket Legends یکی از جذاب ترین بازی های آنلاین اکشن و سرگرم کننده برای سیستم عامل اندروید است. باید اشاره کرد که این بازی، اولین و بهترین بازی کمپانی MMO است که موفقیت ...



مروری بر اصولی کوتاه اما پایه ای برای ارتباط موثر با کودکان


خراسان/ برقراری ارتباط مناسب یکی از عوامل افزایش اعتماد به نفس و احترام دوطرفه والد- فرزندی است. در گفت و گو با دکتر «هادی صدری»؛ کارشناس و مشاور خانواده به بخشی از اصول صحیح ارتباط بین والدین و کودک به صورت بسیار کوتاه اشاره شده است که می تواند آموزنده باشد. برقراری ارتباط موثر با کودکان نیازمند رعایت اصول و تکنیک هایی است که هر پدر و مادری باید از آن ها آگاه باشند. توجه کنید وقتی ارتباط با فرزندان، مثبت و مفید باشد والدگری تجربه خوشایندی خواهد شد. با این حال اصول پایه ای ارتباط موثر با کودکان عبارت است از:
*خاطر فرزندتان را از این که به او علاقه مند هستید و خود را درگیر او کرده اید، راحت کنید. همچنین به او اطمینان بدهید که در مواقع لزوم به کمکش خواهید شتافت.

*اگر فرزندتان هنگام تماشای تلویزیون یا خواندن روزنامه نزدیک شما آمد و با شما مشغول گفت و گو شد، حتما دست از کارتان بکشید و با دقت به صحبتش گوش کنید. اگر فرزندتان در حال مطرح کردن موضوع بسیار مهمی است حواس تان را به کار دیگری پرت نکنید و ابتدا به صحبت او گوش کنید.
* صحبت هایی را که فرزندتان به صورت خصوصی می خواهد تنها برای شما بیان کند در یک جای خلوت با یکدیگر رد و بدل کنید.
*هرگز فرزندتان را بین جمع خجالت زده نکنید چون باعث ایجاد حس دشمنی و کینه در او می شوید.
*برای ایجاد یک رابطه خوب، سعی کنید خودتان را از لحاظ فیزیکی هم سطح فرزندتان کنید یعنی بنشینید و با او صحبت کنید. بهتر است مقابل فرزندتان نقش برج را ایفا نکنید!
*اگر از فرزندتان به دلیل ارتکاب یک عمل نادرست، عصبانی هستید در لحظه عصبانیت با او ارتباط برقرار نکنید. ابتدا به خودتان زمان بدهید تا آرام تر شوید سپس با فرزندتان درباره کار نادرستی که انجام داده است صحبت کنید.
*در گفت و گو با او جملات تان را با «چرا» شروع نکنید و به جای این که بابت مشکل به وجود آمده، او را شماتت کنید، از او بخواهید به صورت کامل آنچه را که اتفاق افتاده، برایتان تعریف کند.
*از گفت و گوهای قدرت طلبانه مانند: «هر وقت من صحبتم تمام شد تو می توانی صحبت کنی»، «من می دانم که چه چیزی برای تو بهتر است»، «تنها کاری که من می گویم انجام بده و با این کار همه مشکلاتت برطرف می شود» و ... دست بردارید. این نوع جملات مانع برقراری یک ارتباط خوب با فرزندتان می شود.
*از به کار بردن جملاتی که باعث پایین آوردن عزت نفس فرزندان می شود مانند احمق، خنگ و ... دوری کنید. هرگز به فرزندتان نگویید او یک بچه است و هیچ چیزی متوجه نمی شود.
*به فرزندتان نشان دهید شما او را همان طور که هست دوست دارید و اگر رفتار نادرستی از او سرزد باز هم او را به عنوان فرزندتان می پذیرید و دوست دارید.
*کودکان به توجه مثبت، تقدیر و عشق نیاز دارند. در صحبت های روزانه با فرزندتان و در شرایط مختلف سعی کنید از عبارات و جملات زیر استفاده کنید: خوب، عالی، خیلی خوب، فوق العاده، «من این کار را به صورتی که شما انجام می دهی خیلی می پسندم و دوست دارم»، «این نظر خیلی خوبی است»، «این نظر زیرکانه ای است»، «تو این کار را خیلی بهتر انجام داده ای»، «من خیلی خوشحالم که تو فرزند من هستی» و «با انجام این کار مسئولیت پذیری خودت را نشان دادی».
*بچه ها یک ساعت بعد از کار بدشان، دیگر یادشان نمی آید چه کرده اند، چه برسد به روز بعد. اگر می خواهید عواقب کار بدش را به او نشان دهید، باید در اسرع وقت این کار را بکنید. اگر فرزندتان با اسباب بازی به سر دوستش می زند، نگویید که فردا او را از بازی محروم می کنید. همان لحظه اسباب بازی را از دستش بگیرید.
*کارشناسان حوزه کودک تاکید می کنند تقویت رفتار خوب، روش بهتری از رشوه دادن به کودک مانند وعده رفتن به پارک، خرید یک کارتون یا هر چیز دیگری است. پس به جای آن که بگویید: «اگر ...، برایت اسباب بازی می خرم» بگویید «از این که .... به تو افتخار می کنم».
*بچه ها، بزرگسالان کوچک نیستند! توضیحات طولانی سرشان را درد می آورد و دیگر گوش نمی دهند. جملات کوتاه به او بگویید تا منظورتان را سریعا برسانید. سعی نکنید درباره مضرات شکلات و آبنبات برایش سخنرانی کنید! فقط بگویید: «قبل از شام آبنبات نخور.البته باید حرف هایتان مناسب سنش باشد و کلماتی به کار نبرید که او اصلا معنایش را نمی داند.
*او را با بچه های دیگر که ارتباط بهتری در جمع دارند، مقایسه نکنید: «می بینی پسرعمویت چقدر قشنگ حرف می زند، شعر می خواند و ...». این مقایسه ها روان کودک را اذیت می کند.
*یک اصل مهم دیگر این است که بچه ها بیشتر از این که حرف های ما را گوش دهند و به خاطر بسپارند، کارهای ما را می بینند و یاد می گیرند. پدر و مادری که به راحتی دروغ می گویند نمی توانند از کودک شان انتظار صداقت داشته باشند.
*فریاد زدن در هیچ موقعیتی و هنگام مواجه شدن با هیچ فردی، نتیجه مطلوبی به بار نمی آورد. به خصوص زمانی که مخاطب شما یک کودک یا حتی یک نوجوان باشد. تنها تاثیر فریاد کشیدن این است که در آن لحظه کودک می ترسد و شاید سکوت کند یا به اجبار خواسته شما را انجام دهد؛ اما اندکی بعد کودک همه چیز را فراموش می کند به غیر از فریادی که می شنود و می آموزد که خودش هم در مواقع ضروری می تواند فریاد بکشد و به این ترتیب به خواسته اش برسد.


ویدیو مرتبط :
معرفی کتاب ارتباط موثر با کودکان زهره واثقی