فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



نشست معرفی و برگردان متون ادبی کلاسیک در نمایشگاه استانبول


به گزارش خبرگزاری فارس، نشست معرفی و بررسی برگردان متون ادبی کلاسیک چون غزلیات مولانا، بوستان سعدی و منظومه لیلی و مجنون نظامی با حضور پروفسور ناجی عبدالرحمان توقما استاد بازنشسته دانشگاه إستانبول و استاد مدعو دانشگاه بوقازایچی از ترکیه و دکتر توفیق سبحانی و علی اوجبی درعصرروزدوم نمایشگاه در محل غرفه موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران برگزار شد.

 در این نشست گروهی از دانشجویان زبان فارسی و شاگردان پروفسور نیز حضور داشتند. مترجم ضمن بیان انگیزه خود از ترجمه منظوم سه کتاب یاد شده به دشواریهای این مقوله اشاره کرد. ترجمه وی از لیلی و مجنون نظامی وزن ندارد ولی در قالب مثنوی است. در ترجمه غزلیات مولانا نیز از میان ٣٠٣ غزل تنها یک غزل مطابق با قواعد علم عروض به ترکی ترجمه کرده است. زیرا وی بر این باور است که چنین مهمی در زبان ترکی امکان پذیر نیست. او شرح سودی را به دلیل جامعیت برترین شرح دانسته و ترجمه دکتر توفیق سبحانی از اثار مرحوم گولپینارلی را ترجمه ای روان و قابل قبول توصیف نکرد. پروفسور ناجی در پایان از دو اثر در آستانه نشر خود خبر داد. اثری حاوی ١٦٠٠ تعبیر و اصطلاح در باره مقوله مردن در متون و منابع فارسی و  تصحیح مثنوی وأمق و عذرا أسیری بر اساس نسخه منحصر به فرد ترکیه.

رونمایی از کتاب آفاق عرفان ابن عربی

درادامه برنامه های غرفه موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران در نمایشگاه کتاب استانبول از ساعت ٥ الی ٦ بعد از ظهر درنشستی از کتاب "آفاق عرفان ابن عربی" نوشته دکتر محمود أرول قلیچ از منشورات نشر هرمس در غرفه ایران رونمایی شد. این کتاب در قالب ٥ بخش به زندگی،آثار و نظریه وجود شناسی ابن عربی می پردازد. اثر یاد شده در واقع پایان نامه مقطع دکترای نویسنده است. وی در طَی سالهای ٢٠٠٥ تا ٢٠٠٨ ریاست موزه اسلامی را بر عهده داشته و هم اینک رییس انجمن خطی دانشگاه کمبریج، عضوافتخاری انجمن محی الدین بن عربی در آکسفورد و نیز دبیر اتحادیه کنفرانس کشورهای عضو کنگره اسلامی است. کتاب"هرمس هرمسیان"جدیدترین اثر وی می باشد که در آستانه نشر قرار دارد.

سی و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب استانبول با حضور 700 ناشر و موسسه  فرهنگی و انتشاراتی ترک در 9 سالن تا 24 آبان ماه دایر است. رومانی مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه است.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
دکتر سعید جلیلی - نشست خبری استانبول