ورزشی


2 دقیقه پیش

رونمایی از جوان‌ترین فاتح تاریخ در روز تصادف روزبرگ و همیلتون

تسنیم/ قهرمانی پسری که هنوز به سن اخذ گواهینامه رانندگی در کشورش نرسیده، اتفاق مهم مرحله پنجم فصل ۲۰۱۶ فرمول یک بود.مرحله پنجم فصل 2016 فرمول یک در پیست کاتالونیای اسپانیا ...
2 دقیقه پیش

مرزبان گزینه جدی سپاهانی‌ها بعد از ویسی

تابناک/ علیرضا مرزبان به عنوان جدی ترین گزینه تیم فوتبال سپاهان برای فصل اینده است.بعد از پایان فصل پانزدهم و ناکامی سپاهان در لیگ مسئولان این باشگاه در پی جانشین استیماچ ...



نگاهی کلی به آنچه در لیگ پانزدهم گذشت + جدول رده‌بندی هفته به هفته


به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، قطار پانزدهمین لیگ برتر فوتبال ایران پس از 289 روز به ایستگاه پایانی رسید و برای دومین بار در تاریخ لیگ برتر، تفاضل گل، تیم قهرمان را مشخص کرد. در پایان این رقابت‌ها در روز جمعه 24 اردیبهشت، دست پرسپولیس از جام کوتاه ماند و استقلال خوزستان بی‌ادعا با شایستگی قهرمان لیگ شد. سرخ‌پوشان مقابل راه‌آهن با نتیجه 2 بر یک پیروز شدند اما برد 2 بر صفر استقلال خوزستان برابر ذوب آهن مانع قهرمانی آنها شد.

در لیگ پانزدهم 240 بازی انجام شد و 502 بار توپ از خط دروازه‌ها گذشت که میانگین 2.09 گل در هر بازی را به ثبت رساند. دو هفته بیست و هشتم و بیست و نهم با رد و بدل شدن 25 گل، پرگل‌ترین هفته‌های لیگ امسال بودند. مهدی طارمی با 16 گل عنوان آقای گلی پانزدهمین دوره لیگ برتر را به دست آورد.

استقلال تهران با 18 و استقلال خوزستان با هفت هفته صدرنشینی در این فصل رکورددارند. دو تیم سپاهان و پرسپولیس از دیگر تیم‌های صدرنشین این فصل بودند اما در  نهایت این استقلال خوزستان بود که جام را بالای سر برد.

استقلال خوزستان، پرسپولیس و استقلال موفق به کسب سهمیه آسیایی شدند و سه تیم ملوان، راه آهن و سیاه جامگان به دسته پایین‌تر سقوط کردند. البته تراکتورسازی این شانس را دارد تا در صورت قهرمان شدن استقلال در جام حذفی به عنوان سهمیه چهارم ایران به لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا کند.

در این گزارش نگاه اجمالی به 16 تیم این دوره از رقابت‌ها داریم و در پایان جدول هفته به هفته و همچنین جدول کلی لیگ برتر قابل مشاهده است.

استقلال خوزستان
ویسی و شاگردانش در این فصل شانه به شانه با غول‌های فوتبال ایران جنگیدند و در نهایت با شایستگی عنوان قهرمانی را به دست آوردند. استقلال خوزستان که از همان ابتدا در قد و قامت یک مدعی حاضر شد، تا انتهای فصل این روند را حفظ کرد و با برد دو گله هفته آخر مقابل ذوب آهن، جام را بالای سر برد. هر دو گل این تیم را رحیم زهیوی به ثمر رساند.

خط دفاعی این تیم جور مهاجمان را کشید و با دریافت تنها 14 گل نقش غیر قابل انکاری در این قهرمانی داشت. خط حمله استقلال خوزستان در این فصل 33 گل به ثمر رساند و حسن بیت سعید با 9 گل بهترین گلزن این تیم لقب گرفت. کمترین تعداد باخت، با 3 شکست به این تیم خوزستانی رسید.

پرسپولیس

پرسپولیس که بیشتر از هر زمانی در چند فصل گذشته جام را نزدیک به خود می‌دید، نتوانست مقابل دیدگان 100 هزار هوادار جشن قهرمانی را بر پا کند. سرخ پوشان که در صورت پیروزی پرگل قهرمان می شدند، با برتری 2 بر یک برابر راه‌آهن به کار خود در لیگ پانزدهم پایان دادند تا دستشان از جام کوتاه بماند.

برانکو که تیمش را از رده پانزدهم جدول تا یک مدعی قهرمانی پیش برد، نتوانست مأموریت خود را به پایان برساند و به عنوان نایب قهرمانی بسنده کرد. پرسپولیس با 50 گل زده عملکرد خوبی در فاز تهاجمی داشت و عنوان بهترین خط حمله لیگ را نیز به دست آورد اما خط دفاع، پاشنه آشیل این تیم بود. خط دفاع سرخ پوشان با 34 گل خورده، بدترین عملکرد را در میان 9 تیم بالای جدول داشت.

پرسپولیس با 16 برد بیشترین تعداد پیروزی را در این فصل به دست آورد.

استقلال

پرویز مظلومی از ابتدای فصل استقلال را به عنوان یک مدعی به حریفان معرفی کرد. آبی‌پوشان پایتخت که 18 هفته طعم صدرنشینی را در این فصل چشیدند، موفق به عنوان قهرمانی نشدند.

استقلال با کسب عنوان سومی خیالش از بابت سهمیه راحت شد. کار آنها در این فصل هنوز به پایان نرسیده و می توانند با قهرمانی در جام حذفی کام هوادارانشان را شیرین کنند. آبی‌پوشان پایتخت با تساوی یک بر یک مقابل صبا با 52 امتیاز در رده سوم جای گرفتند.

امید ابراهیمی، با 10 گل زده بهترین گلزن این تیم بود.

تراکتورسازی

تراکتورسازی که از هفته چهاردهم با آمدن امیر قلعه نویی متحول شد در بازی آخر با پنج گل استقلال اهواز را شکست داد تا امیدش برای کسب سهمیه آسیایی زنده بماند. قلعه نویی تیم رده نهمی را از تونی اولیویرا تحویل گرفت و در انتهای فصل جایگاه چهارم را به دست آورد. مهاجمان این تیم با 43 گل زده در کنار استقلال، دومین خط حمله برتر لیگ را به دست آوردند. محمد ایران پوریان با هفت گل، بهترین گلزن این تیم شد.

تراکتورسازی که در آسیا مقتدرانه برای اولین بار به دور دوم صعود کرد، امید زیادی به قهرمانی استقلال در جام حذفی دارد تا به عنوان تیم چهارم لیگ در فصل بعد در لیگ قهرمان آسیا حضور داشته باشد.

نفت تهران

علیرضا منصوریان و شاگردانش فصل سختی را پشت سر گذاشتند. اوضاع مالی نفت در این فصل به هیچ وجه مناسب نبود و حتی در پرداخت پول هتل با مشکل مواجه شده بودند. با تمام این تفاسیر منصوریان و شاگردانش عملکرد قابل قبولی از خود به جای گذاشتند و با رتبه پنجمی این فصل را به پایان  رساندند.

این تیم در هفته آخر با تساوی بدون گل مقابل سایپا متوقف شد تا شانس کسب سهمیه را از دست بدهد و با 49 امتیاز به کار خود در لیگ پانزدهم پایان داد. نفت تهران در آستانه واگذاری به بخش خصوصی است.

ذوب آهن

ذوب آهن با شکست برابر استقلال خوزستان 46 امتیازی ماند و در رده ششم جدول رده بندی جای گرفت. ذوب آهن تا پایان هفته بیست و چهارم جزو چهار تیم بالای جدول قرار داشت اما در شش هفته پایانی افت کرد و دستش از رسیدن به سهمیه آسیا کوتاه ماند.

این تیم اصفهانی که نتوانست از لیگ برتر به سهمیه آسیایی دارد همه امیدش به فینال جام حذفی است. ذوب آهن که به همراه مربی جوانش در این فصل از لیگ قهرمانان آسیا خوش درخشید و به عنوان بهترین تیم دور گروهی این مسابقات لقب گرفت؛ امید دارد با قهرمانی در جام حذفی یکی از نماینده‌های ایران در فصل بعد لیگ قهرمانان آسیا باشد.

مرتضی تبریزی هفت گله، بهترین گلزن این تیم لقب گرفت.

صبای قم

صبا که تا نیم فصل جزو چهار تیم بالای جدول بود، در ادامه مسابقات نتواست روند رو به رشد خود را حفظ کند. علی دایی که جمعی از سرخابی های سابق را در این تیم قمی جمع کرده بود توانست تیم را در میانه های جدول نگه دارد.

صبا در دیدار پایانی خود در لیگ پانزدهم، استقلال را با نتیجه یک بر یک متوقف کرد تا با 42 امتیاز در رده هفتم جدول رده بندی قرار بگیرد. جلال الدین محمدی با 6 گل، بهترین گلزن صبا در این فصل از رقابت ها بود. این تیم بیشترین تعداد تساوی (15 بازی) را در این فصل به دست آورد.

سایپا 

مجید جلالی فصلی پر تنشی را در این تیم پشت سر گذاشت. جلالی در بازی برگشت تیمش مقابل پرسپولیس عنوان کرده بود قهرمان یکی از این دو تیم است اما حرف او به واقعیت تبدیل نشد تا دست سرخ پوشان از جام کوتاه باشد و سایپا نیز حتی نتواند سهمیه آسیایی بدست آورد.

سایپا که جلالی را در فاصله دو هفته مانده به پایان لیگ اخراج کرده بود؛ در نهایت با تساوی بدون گل برابر نفت تهران در هفته پایانی، با 40 امتیاز در رده هفتم جای گرفت. غلامرضا رضایی مهاجم پیشن پرسپولیس به عنوان بهترین مهاجم این تیم، هفت گل به ثمر رساند.

گسترش فولاد

دومین نماینده تیم تبریز علمکرد خوبی داشت. کمالوند و یارانش در بازی بدون تماشاگر هفته پایانی، مقابل فولاد به تساوی یک بر یک رسیدند تا با کسب 39 امتیاز رده نهم جدول رده بندی را به دست آورند. محمد ابراهیمی با 11 گل پس از طارمی دومین گلزن برتر لیگ پانزدهم شد.

کسترش فولاد و تراکتورسازی در کنار ماشین سازی که به تازگی جواز حضور در لیگ شانزدهم را گرفته، سه نماینده تبریز در فصل آینده لیگ برتر خواهند بود.

پدیده مشهد

پدیده برخلاف دیگر نماینده مشهد یعنی سیاه جامگان فصل آرامی را پشت سر گذاشت. این تیم که نه ترس از سقوط داشت؛ نه کسب سهمیه، در بازی آخر خود موفق به شکست سپاهان بحران زده شد.

پدیده با دو گل سپاهان را شکست داد تا با 39 امتیاز جای این  تیم را در رده دهم جدول رده بندی قرار بگیرد. محسن یوسفی با هفت گل، بهترین گلزن پدیده در این دوره از لیگ برتر لقب گرفت.

سپاهان

سپاهان با حضور سه مربی، ضعیف‌ترین نتایج خود را در یک دهه اخیر تاریخ لیگ برتر به ثبت رساند. این تیم علاوه بر لیگ برتر فوتبال ایران، در آسیا نیز موفق نبود و با کسب تنها یک برد در قعر گروه خود جای گرفت.

فرکی، استیماچ و زاغی‌نژاد سه مربی زرد پوشان در این فصل بودند که در کسب این نتایج هر یک به نوعی سهم داشتند. پر افتخارترین تیم ایران با باخت دو بر صفر مقابل پدیده عملکرد ضعیف خود را کامل کرد تا حتی نتواند رتبه خود را تک رقمی کند. مهاجمان این تیم در این فصل فروغ چندانی نداشتند تا خلعتبری و پریرا با چهار گل، بهترین گلزنان این تیم باشند.

سپاهان با 38 امتیاز در رده یازدهم قرار گرفت تا هواداران  بیش از پیش افسوس روزهای خوب گذشته را &


ویدیو مرتبط :
حواشی هفته ی پانزدهم لیگ دسته یک (لیگ یک)