سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



دکتر سلام/ نگذارید قند خونتان نوسان کند


دکتر سلام/ نگذارید قند خونتان نوسان کندباشگاه خبرنگاران/ افزایش یا کاهش بیش از حد قند خون در افراد دیابتی خطرناک است و آنها را می‌تواند تا پای مرگ پیش ببرد.
دکتر فرحبخش متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره‌ی نوسان قند خون گفت: بیشترین نوسانات قندی در بیماران دیابتی مشاهده می‌شود که ممکن است این افراد دچار افت قند شوند که به آن واکنش‌ هیپوگلیسمی‌ گفته می‌شود.

در حالت افت قند خون، قند خون فرد زیر 70 است و دچار تعریق به خصوص در ناحیه‌ی سر می‌شود، احساس سوزش در دست و پا،بر افروختگی، بی قراری، عصبی شدن از دیگر علائم افت قند خون است که بسیار خطرناک می‌باشد چون می‌تواند فرد را تا حالت کما و حتی مرگ پیش ببرد.

وی درباره افزایش بیش از حد قند خون بیان کرد: زمانی این افزایش ایجاد می‌شود که قند به علت نبودن انسولین نمی‌تواند به درون سلول‌ منتقل شود و چون قند برای استفاده سلول‌ در دسترس قرار نمی‌گیرد بنابر این کبد قند ذخیره شده را وارد جریان خون می‌نماید که می‌تواند فرد را به سمت کمای دیابتیک‌ پیشرفته ببرد که در این حالت فرد نیاز به جبران مایعات از دست رفته‌ی بدن دارد.

فرحبخش‌ افزود: عواملی که باعث تثبیت قند خون می‌شوند مانند مصرف منظم سه وعده غذایی و میان وعده،‌دریافت میزان کافی از فیبرها ( به صورت خیار و گوجه در صبحانه و سبزی خوردن و سالاد به همراه ناهار و شام) و استفاده از نان سبوس دار می‌باشد و مصرف روزانه آن ها ضروری می باشد.

وی ادامه داد: افراد باید از مصرف قند و شکر ساده پرهیز کنند چون دامنه نوسان قند خون را افزایش می‌دهند، به علاوه افرادی که قصد ورزش کردن دارند قبل از شروع فعالیت ورزش حتما قند خون را باید بررسی‌ کنند که اگر افت و خیز قند خون مواجه می‌باشند بهتر است ورزش نکنند. همچنین استرس تاثیر به سزایی در بالارفتن ‌قند خون دارد در این افراد دامنه‌ی قند خون باید در دامنه‌ی کوچکتری تثبیت شود تا کیفیت زندگی آنها افزایش پیدا کند.

فرحبخش خاطر نشان کرد: دامنه‌ی مناسب قند خون برای فردی که دیابت دارد ناشتا بین 80 تا 130 و قند خون 2 ساعت بعد از غذای آن زیر 180 باشد و نیز برای افراد معمولی قند خون ناشتا باید بین 70 تا 100 و 2 ساعت بعد از غذا زیر 140 باشد.


منبع: باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
چطور قند خونتان را اندازه گیری کنید