سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سرمقاله جوان/ نقشه راه اجراي برجام


روزنامه جوان/ « نقشه راه اجراي برجام » عنوان يادداشت روز در روزنامه جوان به قلم دکتر يدالله جواني است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:

در تاريخ 29 مهرماه 94 نامه‌اي از سوي حضرت امام خامنه‌اي (مدظله‌العالي) خطاب به رئيس‌جمهور دکتر حسن روحاني ارسال شد و در رسانه‌هاي داخلي و خارجي متن اين نامه انتشار يافت. از اين نامه که در نگاه کلي، الزامات اجراي برجام از سوي دولت جمهوري اسلامي را مشخص مي‌نمايد، با عناوين مختلفي چون: نقشه راه اجراي برجام، منشور نظام و رهبري براي اجراي برجام، نامه تاريخي، نامه سرنوشت‌ساز، نامه‌اي براي بستن راه نفوذ دشمن و نامه‌اي براي حفظ منافع ملي و مصالح عاليه کشور ياد مي‌شود. بازتاب گسترده اين نامه در رسانه‌هاي داخلي و خارجي از يک طرف و تأکيد مسئولان و نخبگان مذهبي و سياسي و همچنين تمامي گروه‌ها و تشکل‌هاي انقلابي بر مرجعيت اين نامه در اجراي برجام از طرف ديگر، همگي از مهم بودن، تاريخي بودن و سرنوشت‌ساز بودن اين نامه حکايت مي‌کند. عنوان «نقشه راه اجراي برجام» مي‌تواند از ويژگي‌ شفافيت بيشتر متناسب با موضوع برخوردار باشد. در اين نامه،‌رهبر فرزانه، حکيم و دورانديش انقلاب اسلامي، با دقت نظر تحسين برانگيز و با هدف حفظ منافع ملي و مصالح عاليه کشور، نقشه راهي را براي دولت جمهوري اسلامي جهت اجراي برجام ترسيم نموده‌اند. حرکت براساس اين نقشه راه از سوي دولت جناب آقاي روحاني، از دو جهت شرعي و قانوني الزام‌آور است.
مقام معظم رهبري به عنوان پرچمدار اصلي عزت ايرانيان و حافظ اصلي منافع ملي و در صدر اين منافع امنيت و استقلال کشور، با تنظيم دقيق اين نامه و ارسال آن براي رئيس دولت و اجازه انتشار عمومي، حجت را براي همه اعم از دولت و ملت و ديگر مسئولان نظام تمام کردند.
رعايت و حفظ منافع ملي و مصالح عاليه کشور از سوي دست‌اندرکاران مستقيم و غيرمستقيم اجراي برجام، به عنوان هدف اصلي از نگارش اين نامه در صدر اين نامه به چشم مي‌خورد. در طول مذاکرات هسته‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي،‌همواره از دغدغه‌ها و نگراني‌هاي خود، به دليل بدذات بودن و فريبکارانه عمل کردن امريکايي‌ها سخن فراوان گفته. در اين نامه براساس همين نوع نگاه، خطرات پيش روي را اينچنين گوشزد مي‌نمايند: «بي‌شک حفظ هوشياري نسبت به نيات خصمانه دولت امريکا و ايستادگي‌هايي که بر اثر آن در طول مسير مذاکرات از سوي مسئولان جمهوري اسلامي به کار رفت، ‌توانست در موارد متعددي، از ورود زيان‌هاي سنگين جلوگيري کند، با اين حال، محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است، دچار نقاط ابهام و ضعف‌هاي ساختاري و موارد متعددي است که در صورت فقدان مراقبت دقيق و لحظه‌به‌لحظه، مي‌تواند به خسارت‌هاي بزرگي براي حال و آينده کشور منتهي شود.»
از همين فراز نامه، مي‌توان دريافت که کشور در چه شرايط حساس و سرنوشت‌سازي قرار دارد. فلسفه اين نامه براساس محتواي حکيمانه و بندهاي نه‌‌گانه آن، ريل‌گذاري براي چگونگي حرکت دولت و انجام اقدامات جهت اجراي برجام با هدف حفظ منافع ملي است.
بندبند اين نامه، متکي بر شناخت دقيق دشمنان و رفتارهاي فريبکارانه آنان است. بندبند اين نامه، هدفي جز حفظ منافع ملي و مصالح کشور را دنبال نمي‌کند. بندبند اين نامه، همگان را به هوشياري و دقت در اجراي برجام فرا مي‌خواند،‌ تا در پرتو اين هوشمندي کشور آسيب نبيند. در چنين فراخواني با توجه به اهميت موضوع، همه مسئوليت دارند و هر مجموعه و بخشي، بايد براساس مسئوليتي که دارد، ايفاي نقش نمايد. مجموعه‌هايي چون:
1 ـ دولت
دولت آقاي روحاني به عنوان مجري برجام، بايد دقت نمايد که در هيچ مورد در راستاي اجراي برجام، با هر انگيزه و دليلي از نقشه راه زاويه پيدا نکند. کوچک‌ترين و کمترين زاويه پيدا کردن در عمل و انجام اقدامات نسبت به نقشه راه، مي‌تواند خسارت‌هاي سنگين و جبران‌ناپذيري بر کشور وارد سازد. دولتمردان بايد به اين نکته توجه داشته باشند که عملکرد آنان در تاريخ ثبت خواهد شد و اين نامه به عنوان يک سند تاريخي، ملاک و معياري براي سنجش درستي يا نادرستي اقدامات آنان خواهد بود.
2 ـ مجلس
مجلس شوراي اسلامي در اين برهه حساس و تاريخي، مسئوليت سنگيني بر عهده دارد. تک‌تک نمايندگان بايد نسبت به اجراي برجام براساس اين نقشه راه، حساس باشند و با حساسيت و دقت تمام، صحنه را رصد کرده و به وظايف نمايندگي خود در راستاي حفظ منافع ملي عمل نمايند.
3 ـ شوراي عالي امنيت ملي
مقام معظم رهبري مسئوليت سنگيني را در اين نامه بر دوش شوراي عالي امنيت ملي نهاده، رصد صحنه، پيشرفت کارها و سنجش ميزان انجام تعهدات طرف مقابل و آنچه در متن نامه آورده‌اند را بر عهده هيئتي گذاشته‌اند که بايد ترکيب و وظايفش را اين نهاد عالي تأمين امنيت کشور مشخص نمايد.
4 ـ رسانه‌ها، احزاب و گروه‌هاي سياسي
رسانه‌ها نقش مهمي در پياده‌سازي برجام براساس نقشه ترسيم شده از سوي مقام معظم رهبري مي‌توانند ايفاد نمايند. رسانه‌ها بايد به عنوان چشمان تيزبين ملت، صحنه را رصد کنند، مطالبه‌گري کرده و خطرات را گوشزد نمايند. رسانه‌ها بايد با دقت، کليدها و نقشه‌هاي دشمن در شانه‌ خالي کردن از زير بار تعهداتش را برملا سازند. رسانه‌ها بايد مردم را لحظه به لحظه در جريان چگونگي اجراي برجام براساس نقشه راه قرار دهند.
5 ـ مردم
رهبر فرزانه انقلاب اسلامي، همواره از مردم خواسته‌اند تا در صحنه بوده و از حقوق خود و ‌عزت و استقلال خود دفاع کنند. با توجه به اينکه معظم‌له در طول مذاکرات، با صراحت مردم را به رصد صحنه مذاکرات فراخواندند، بديهي است که در اين مقطع حساس، نظارت عمومي مردم و مطالبه آنان از دولتمردان براي حرکت براساس نقشه راه تأمين عزت ملي و استقلال کشور بسيار کارساز خواهد بود.
در پايان اين نوشتار، ذکر اين نکته در خصوص نامه امام خامنه‌اي به رئيس‌جمهور مفيد خواهد بود که در اين نامه نکاتي فراتر از الزامات اجراي برجام مورد توجه قرار گرفته است. اهم اين نکات عبارت است از:
الف ـ صيانت از وحدت ملي و انسجام داخلي
از نقشه‌هاي شوم دشمنان در طول مذاکرات هسته‌اي، دو‌قطبي‌سازي جامعه ايران و مسئولان کشور به «مخالف مذاکره و توافق ـ موافق مذاکره و توافق» بود.
با توجه به اينکه در طول مذاکرات و خصوصاً مقطع زماني بررسي برجام، بحث‌هاي جدي ميان موافقان و منتقدان برجام صورت گرفت و رسانه‌هاي کشور مخالف و موافق دسته‌بندي شدند، رهبر حکيم و دورانديش در اين نامه، با گشودن چتر ولايت بر سر همگان از موافقين تا منتقدين و قرار دادن آنان در يک جبهه واحد در مقابل توطئه‌هاي دشمن، اين توطئه را خنثي کردند.
ب ـ تبيين مجدد چهره واقعي شيطان بزرگ
در اين نامه، يک بار ديگر مقام معظم رهبري چهره واقعي امريکا را براي مردم، خصوصاً مسئولان و نسل جوان تبيين کردند و براساس اين تبيين، نوع نگاه نظام جمهوري اسلامي به شيطان بزرگ را به همگان گوشزد نمودند. ترسيم چهره واقعي امريکا در اين سند تاريخي و مقطع حساس کنوني که عده‌اي به دنبال بزک کردن شيطان بزرگ مي‌باشند، از ارزش و اهميت بسيار بالايي برخوردار است.


ویدیو مرتبط :
سرمقاله شماره 316 مجله موفقیت