فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



مراسم بزرگداشت روز ملّی فردوسی در باکو برگزار شد


به گزارش ایرنا ، در این مراسم ابوذر ابراهیمی ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جمعی از مسوولان و نمایندگان محافل علمی، دانشگاهی، فرهنگی و هنری و نیز دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاههای جمهوری آذربایجان حضور داشتند.
ابراهیم ابراهیمی رایزن فرهنگی کشورمان در جمهوری آذربایجان طی سخنانی گفت، در این روزها مراسم های گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در ایران و کشورهای مختلف برگزار می شود و این شاعر شهیر ایران زمین را در همه نقاط جهان به خوبی می شناسند.
ابراهیمی همچنین خاطر نشان کرد، تا به حال شاهنامه فردوسی به 80 زبان مختلف ترجمه شده و این شاهکار زبان و ادبیات فارسی از سوی موسسات مطالعاتی اغلب کشورهای خارجی مطالعه می شود .
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز ضمن بحث در باره جایگاه ویژه فردوسی در ادبیات فارسی در باره جهان بینی این شاعر شهیر سخنرانی کرد.
ابراهیمی ترکمان شاهنامه فردوسی را از لحاظ ترویج ارزشهای بشردوستانه و نیکو کاری در جامعه و هدایت انسانها به رستگاری بی نظیر خواند.
عیسی حبیب بیکلی معاون اول فرهنگستان علوم ملی جمهوری آذربایجان نیز با اشاره به آشنایی خوب جامعه جهانی در باره فردوسی و شاهنامه گفت، این اثر ارزشمند به زبان آذری نیز ترجمه و چند بار به چاپ رسیده و درمدارس و کتابخانه های سراسر جمهوری آذربایجان توزیع شده است.
وی افزود : جامعه جهانی در حال حاضر بیش از هر زمان دیگر به آن ارزشهایی که در شاهنامه فردوسی مطرح شده است، نیاز مبرم دارد.
حبیب بیکلی در بخشی از سخنان خود ضمن ابراز خوشنودی از توسعه روابط جمهوری آذربایجان و ایران در حوزه های مختلف، برگزاری مراسم بزرگداشت فردوسی در باکو را نشانه توسعه روابط فرهنگی و علمی دو کشور عنوان کرد.
در این مراسم همچنین اعضای خانواده محمد مبارز علیزاده استاد فقید زبان و ادبیات فارسی و مترجم شاهنامه فردوسی به زبان آذری طی سخنانی از رایزنی فرهنگی کشورمان در رابطه با مساعدت چاپ و انتشار کتاب نفیس دو جلدی شاهنامه به زبان آذری در جمهوری آذربایجان ابراز قدردانی کردند.
در ادامه این مراسم جوایزی به برگزیدگان پنجمین دوره المپیاد زبان و ادبیات فارسی در باکو اعطا شد.
خاورم ** 337 **1565

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
مراسم بزرگداشت دکتر کاتوزیان دانشگاه فردوسی مشهد