سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نگاه روزنامه های ایران به قانون جدید ویزا در آمریکا


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز دوشنبه 30 آذر 1394 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

*** نگاه ها به امضای اوباما زیر قانون محدودیت روادید برای ایرانیان
روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «محدودیت برای ورود ایرانیان به آمریکا» نوشت: رئیس جمهور آمریکا با امضای لایحه بودجه سال آینده این کشور، محدودیت های تازه برای ورود به این کشور را هم به عنوان بخشی از قانون بودجه تایید کرده است. این محدودیت ها که 10 روز پیش در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده بود شامل بعضی شهروندان 38 کشوری می شود که در حال حاضر بدون ویزا به آمریکا سفر می کنند. بنابر گزارش سایت اینترنتی بی بی سی بر اساس فصل 203 از متن بودجه سال آینده آمریکا که بعد از تصویب سنا و امضای اوباما به قانون تبدیل شده است، اگر شهروندان این 38 کشور در پنج سال گذشته به سوریه، عراق یا کشورهای حامی تروریسم از نظر وزارت خارجه آمریکا (ایران، سودان و سوریه) سفر کرده باشند، نمی توانند مانند گذشته بدون ویزا وارد آمریکا شوند. به علاوه کسانی که تابعیت دوگانه این کشورها را هم دارند، از جمله ایرانی هایی که شهروند کشورهای معاف از ویزا مانند بریتانیا، استرالیا یا فرانسه هستند، باید با اجرای قانون تازه برای سفر به آمریکا درخواست ویزا کنند.
به نوشته آرمان، تصور می شد آمریکا پس از امضای برجام تا حدی از سیاست خصمانه خود علیه ایران دست بردارد و به آنچه عمل کند که در پشت تریبون بیان می کرد یعنی پایان خصومت علیه ایران! دیروز اما اوباما آنچه را امضا کرد که تصور می شد امضا نخواهد کرد و از طریق این اقدام گامی در اثبات اظهاراتش به نمایش بگذارد که امضا کرد و نشان داد به وعده هایش پایبندی نخواهد داشت اما مهر اوباما در پای مصوبه کنگره خشک نشده بود که جان کری به نوعی با ارسال نامه ای درصدد برآمد تا نشان دهد این نامه خللی در وعده ها ایجاد نمی کند و بار دیگر اقتدار ایران به نمایش در آمد.
این روزنامه همچنین در سرمقاله خود با بیان اینکه سفر ایرانیان به آمریکا محدود نخواهد شد، می نویسد: باید گفت این مصوبه مسافرت ایرانی ها را به آمریکا محدود نمی کند؛ بلکه ایرانی تبارانی که در اروپا زندگی می کنند و دارای تابعیت دوگانه هستند و تاکنون نیازی به ویزای ایالات متحده برای ورود به این کشور را نداشتند حال برای ورود به آمریکا باید ویزا اخذ کنند. همچنین اتباع دیگرکشورها که درطول 5 سال گذشته به ایران سفر کرده اند یا سفری در آینده خواهند داشت لازم است برای ورود به آمریکا درخواست ویزا کنند. اعمال این قانون می تواند به صنعت توریسم ایران لطمه بزند و برای سفرهای تجاری سایر کشورها به ایران مشکلاتی ایجاد کند.
«تناقض آمریکا» نیز عنوان نخست «اعتماد» بود. به بیان این روزنامه، اصلی ترین سوالی که در این میان پیش می آید ارتباط این بند با لایحه بودجه امریکا است؟ نخستین نکته ای که باید در این خصوص مدنظر قرار بگیرد این است که رییس جمهور حق بیان شرط در امضای لایحه ها را ندارد. این بدان معنا است که دولت نمی تواند قانون مصوب کنگره را که برای امضا روی میز وی قرار گرفته است به شکل گزینشی قبول کرده و بخش هایی از آن را رد کند. این مساله با توجه به تلاش های دو سال اخیر کنگره تا دندان مجهز به جمهوریخواهان نشان از عزم تندروهای امریکایی برای تخریب روند تعامل پیرامون برجام میان تهران و امریکا دارد؛... .
به نوشته این روزنامه، در حقیقت باراک اوباما در برابر این پرونده قطور تنها دو راه داشت: امضا یا عدم امضای فوری که منجر به تعطیلی دولت می شد. اوباما بدون دراختیار داشتن حق وتو یا اعمال تغییر عملا در کار انجام شده قرار گرفت. انتقاد از عملکرد امریکایی ها در روزهای نزدیک شدن به روز اجرای برجام یک مساله است و نقض برنامه جامع اقدام مشترک از سوی امریکا در سایه این لایحه مساله جدی تر دیگری است که باید مورد بررسی قرار گیرد.
روزنامه «ایران» هم در این خصوص نامه وزیرامورخارجه آمریکا را به «محمدجواد ظریف» همتای ایرانی خود مورد توجه قرار داد. جان کری در نامه ای به وی اطمینان داد که دولت امریکا با استفاده از همه ابزارهای در اختیارش اجازه نخواهد داد که قانون جدید درباره ویزا هیچ مانعی برای منافع اقتصادی ایران ایجاد کند.
«آمریکا بدون رتوش» نیز عنوان «جام جم» در اعلام این خبر بود.
به گزارش جام جم، امضای این قانون از سوی رئیس دولت آمریکا به این معناست که سرمایه گذاران و کارشناسان و حتی اتباعی که از امتیاز ورود بدون ویزا به آمریکا برخوردار هستند و به دنبال توافق هسته ای به ایران سفر کردند، از این پس باید در صف ویزا برای ورود به آمریکا بایستند. پیش از امضای این قانون، 29 سفیر اروپایی در آمریکا با انتشار نامه سرگشاده خطاب به مقامات آمریکایی، به طرح کنگره این کشور مبنی بر ایجاد محدودیت سفر بدون ویزا به آمریکا اعتراض کردند.
روزنامه «جوان» مصوبه جدید آمریکا را «تحریم ارادتمندانه» خواند. به نوشته این روزنامه، باراک اوباما بر پای لایحه بودجه (مالیات و هزینه) امریکا امضا زد تا آن بندی را که در آن ‏محدودیت های اعمال شده بر«برنامه لغو روادید» برای مسافران راهی ایران مشخص شده ‏بود، تأیید کند و به این ترتیب ساختار تحریم ها علیه ایران به نوعی بازآفرینی شود.
جوان همچنین در یادداشتی از حقوق بین الملل و نقض برجام توسط آمریکا سخن گفت و نوشت: بر اساس اقدامات امریکا پس از لوزان و برجام می توان گفت، اهداف سیاسی بند203 قانون مذکور را باید اینگونه تشریح کرد ؛ «وضع تحریم های جدید همزمان با تعلیق بخش اندکی از تحریم های مندرج در برجام» ، «محور شرارت دانستن ایران با تروریست خواندن تلویحی شهروندان ایرانی»، «سنگ اندازی در مسیر سرمایه گذاری خارجی در کشور»، «نگه داشتن ایران در شرایط اقتصادی قبل از برجام»، «هدر دادن ظرفیت های صنعت گردشگری»، «تحقیر جامعه ایرانی با مساوی دانستن شهروندان کشورمان با تروریست های کشورهایی نظیر عربستان و پاکستان آن هم در حالی که ایران برخلاف برخی کشورها جزیره ثبات و امنیت است».
«کیهان» هم عنوان کرد که «تحریم های قبلی لغو نشده تحریم های جدید هم اضافه شد!».
به باور این روزنامه، در حقیقت قانون فوق نقض صریح برجام است و می توان آن را «تحریم های اقتصادی جدید و مکارانه» واشنگتن علیه ایران نام برد. قانونی که به منزله بازگشت و اجرای غیرمستقیم تحریم ها علیه ایران و در حکم «نقض برجام» است.
روزنامه «حمایت» هم به اعتراض یکپارچه ایران به بدعهدی آمریکا اشاره کرد و قانون محدودیت روادید را ضد ایرانی و خلاف مفاد برجام خواند.

*** اصولگرایان به دنبال وحدت
در حالی که ثبت نام نامزدهای نمایندگی مجلس دهم شورای اسلامی شروع شده است، برخی از گزارش ها خبر از شکاف میان جبهه اصولگرایان می دهند. این موضوع عنوان گزارش برخی روزنامه های امروز بود.
روزنامه «ابتکار» می نویسد: در حالی که اصولگرایان مدت هاست که به دنبال رسیدن به وحدت و همگرایی برای حضور در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هستند، همزمان با آغاز ثبت نام کاندیداها، هنوز به نتیجه مشخصی در این باره نرسیده اند. در این میان اصولگرایان با چندین معما دست و پنجه نرم می کنند. از یک سو سازوکار سنتی جامعتین مورد وثوق طیف های سنتی اصولگراست و از سوی دیگر برخی گروه های نواصولگرا و تندرو به دنبال عبور از این سازوکار هستند. جبهه پایداری تلاش فراوانی انجام داد که آیت الله مصباح یزدی – پدر معنوی این جبهه – را در جایگاه ضلع سوم زعامت اصولگرایی بنشاند که این تلاش تاکنون نتیجه ای در بر نداشته است. برخی چهره های شاخص اصولگرایی همچون محمدباقر قالیباف و محسن رضایی نیز از بدنه این جریان جدا شده و برخی دیگر همچون علی اکبر ولایتی نیز به جریان اعتدال نزدیک شده اند. اصولگرایان با چالش حضور احمدی نژادی ها – که خاستگاه آن ها هم اصولگرایی بوده است – نیز مواجهند. در این میان، جبهه رهروان ولایت - شامل اعضای فراکسیون اکثریت مجلس - که جمعی از اصولگرایان و اصلاح طلبان معتدل مجلس نهم، تحت رهبری علی لاریجانی در آن وجود دارند نیز ساز جدایی از اصولگرایان را می زنند.
این روزنامه در ادامه با تکیه بر اظهارات برخی چهره های اصولگرایی نوشت: به هر ترتیب به نظر می رسد اصولگرایان که تا بدین جای کار نیز در رسیدن به وحدت تاخیر زیادی داشته اند، حال باید با معضل جدایی لاریجانی و یارانش از جریان اصولگرایی نیز کنار بیایند. این در حالی است که در حال حاضر و در ایام ثبت نام کاندیداهای انتخابات مجلس دهم نیز در جبهه اصولگرایان هیچ جریان واحدی پشت معرفی کاندیداها برای ثبت نام در حوزه های انتخاباتی وجود ندارد و به نظر می رسد این جریان منتظر است به جای اثرگذاری از زمان ثبت نام ها، بعد از تایید صلاحیت ها از میان کاندیداهای موجود، لیست های خود را بنویسد.
روزنامه «شرق» هم از قطعی شدن جدایی تیم لاریجانی از ائتلاف اصولگرایان خبر داد.
شرق نوشت: دیروز آبی سرد بر پیکر اصولگرایانی که برای از دست ندادن مجلس آخرین تلاش ها را انجام می دهند، ریخته شد. پس از چندروز مانور خبری درباره پیوستن علی لاریجانی به آنچه نام «ائتلاف اصولگرایان» بر آن نهاده اند، دیروز فراکسیون رهروان ولایت، یعنی تشکیلات سیاسی حامی لاریجانی در مجلس، با تشکیل جلسه ای صبحگاهی، عدم پیوستن به ائتلاف اصولگرایان را تصویب کرد.
این روزنامه در ادامه ضمن اشاره به تایید و تکذیب چندباره حضور علی لاریجانی در ائتلاف اصولگرایان، افزود: شاید اگر اصولگرایانی که این روزها در کنار همه اختلافات داخلی خود، برای تهیه فهرست تهران با بحران رأی هم مواجه هستند، می دانستند آغاز بازی رسانه ای با لاریجانی و تیمش در نهایت به اعلام رسمی استقلال رهروان از اصولگرایان می انجامد، هیچ گاه این بازی را آغاز نمی کردند. اما به هرترتیب، دیروز تصمیم بزرگ میانه روهای مجلس برای جدایی از اصولگرایان سنتی و تندرو اعلام شد و حقیقت پور صراحتا اعلام کرد: «در استان های مختلف فهرستی مستقل و واحد با عنوان فهرست رهروان ولایت ارائه خواهیم کرد.»
روزنامه «آفتاب یزد» از «سرگردانی اصولگرایان» خبر داد و عنوان کرد که در ائتلافی که برخی از یاران سابق احمدی نژاد نیز حضور دارند وجود علی لاریجانی نه ممکن است، نه باورکردنی!

*** رکود در رکود مسکن!
رکود مساله ساز مسکن، یکی دو سالی است که گریبان این بازار را گرفته است و مسوولان و سرمایه گذاران این عرصه به دنبال راهکاری برای از بین بردن این رکود هستند. خبرها اینک از رکود در رکود مسکن حکایت دارد. برخی روزنامه ها به این راهکارها اشاره می کنند.
روزنامه «تجارت» در گزارش نخست امروز خود به هشت کلید معرفی شده از سوی دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن برای باز کردن قفل مسکن پرداخت.
به گزارش تجارت، دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان این که بخش مسکن تحت تاثیر تحریم ها قرار نداشته، ادعا کرد: به دلیل سیاست های مطالعاتی ضعیف و نداشتن اسناد بالادستی، رکود در رکود بخش مسکن در حال کلید خوردن است.
به گفته سید «محسن طباطبایی»، بازار مسکن به هیچ عنوان به طور مستقیم تحت تاثیر تحریم ها نبوده که لغو تحریم ها بتواند موجب تحول در این بازار شود. بلکه این بازار دستخوش بخش عمده ای از سیاست های داخلی قرار دارد و به طور مثال سیاست های مطالعاتی ضعیف درخصوص بسته خروج از رکود باعث شد تا سهم بخش مسکن در این بسته دیده نشود. هم اکنون رکود در رکود بخش مسکن دارد کلید می خورد و این مساله مسکن را در آستانه جدی ورشکستگی قرار می دهد ودر این شرایط فاکتورهای حوزه داخلی که در این بخش اثرگذار هستند سیگنال های مثبتی نمی دهند.
افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن، تقویت عرضه بخش مسکن، انتشار اوراق گواهی سپرده عام و خاص از سوی بانک ها، هماهنگ سازی سیستم ها برای رونق ساخت و ساز در بافت های فرسوده شهری، ارایه مشوق به سازندگان مسکن، تسهیلات خرید مسکن برای واحدهای نوساز، تخصیص سهم بیشتر از منابع بودجه ای به بخش مسکن و استفاده از تجریه موفق سایر کشورها هشت راهکار طباطبایی برای خروج از رکود در رکود مسکن است.
روزنامه «تفاهم» نیز به یکی دیگر از چالش های حوزه مسکن اشاره کرد و نوشت: در حالی در یک ماه گذشته فروش قسطی مسکن از سوی انبوه سازان برای افزایش تقاضا مطرح شده که همچنان موضوع راه اندازی مجدد لیزینگ مسکن در بانک مرکزی و مجلس بلاتکلیف نگاه داشته شده است.
تفاهم در ادامه به نقل از «محمدرضا ابدالی» رییس هیات مدیره کانون شرکت های لیزینگ نوشت: تفاوت طرح فروش قسطی با کار شرکت های لیزینگ آن است که شرکت های لیزینگ آورده اولیه را خود تامین کرده و نیازی به تامین مالی از سوی متقاضی نیست اما در بحث فروش قسطی مسکن متقاضی خرید باید آورده اولیه داشته باشد.
به گفته ابدالی، پس از ارایه درخواست کانون شرکت های لیزینگ به بانک مرکزی برای راه اندازی لیزینگ مسکن، مقامات این بانک اجازه فروش اقساطی واحدهای مسکونی را منوط به ارایه لایحه لیزینگ مسکن به مجلس دانستند ولی تاکنون خبری از جزئیات این اقدام منتشر نشده است. شرکت های لیزینگ با ساز و کار مشخص و قدرت تامین مالی و سود تعیین شده در ابتدای کار، فروش قسطی مسکن را برعهده داشتند؛ حال آنکه تعیین این ساز و کارها برای انبوه سازان مشکل به نظر می رسد، ضمن آنکه به نظر نمی رسد فروش اقساطی برای سازندگان مسکن مقرون به صرفه و قابل اجرا باشد.

*** «یلدا»؛ شب گردهمایی خانواده های ایرانی
شب یلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیم کره شمالی زمین است. این شب به زمان بین غروب آفتاب از 30 آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می شود که ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام این شب را جشن می گیرند. برخی روزنامه ها به استقبال جشن یلدا رفتند.
«شهروند» در مطلبی با عنوان «یلدا از حیاط کوچک پاییز می گذرد» نوشت: ایرانیان در گذشته بهانه هایی فراوان برای در کنار هم بودن داشتند، آنها در لحظاتی خوش که از گوشه و کنار به زندگی شان سرک می کشید، آیین هایی داشتند که با کار و زندگی شان در پیوندی تنگاتنگ بود. به دلیل پیشه بیشتر ایرانیان که کشاورزی بود، چشم آنها در برنامه ریزی روزانه به آسمان و توجه شان به تقویم بود. همین می شد که برای بیشتر روزها و هفته هایشان جشن هایی را در تقویم پیش بینی کرده بودند، برای مثال در ماه دی و در روزهای گوناگون آن، جشن هایی بسیار ثبت شده بود که هر کدام ریشه و کارکردی ویژه داشت. جشن یلدا اما مهم ترین جشن ماه دی به شمار می آمده که اهمیت آن در ماهیت نخستین ماه فصل زمستان نهفته است.
به نوشته شهروند، سیری در فرهنگ مردمی ایرانیان همواره نشان می دهد جشن ها در گذشته تجلی روح جمعی مردمان این سرزمین بوده اند؛ جشن ها بهانه تجربه اجتماعی مردمی بودند که بسیاری از مفاهیم اخلاقی و اجتماعی را در همین گردهمایی ها می آموختند. جشن های ایرانی در هر مقیاسی که برپا می شده اند، عنصری غیرقابل انکار داشته اند و آن توجه به فردیت یکان یکان افراد حاضر در این جشن ها در کنار دیگران بوده است. این، همان روح یاریگری و نوع دوستی بوده که گوشه و کنار رسوم ایرانی، از آن بسیار می توان دید. همین می شده است که در هر کدام از این جشن ها گره گشایی از کار دیگران را بسیار می توان دید و نشانده شدن لبخند بر صورت افراد را بسیار می توان سراغ کرد. ویژگی بسیار مهم جشن های ایرانی که در همه آنها به ویژه شب یلدا می توان از آن نشان یافت، جمعی بودن آنهاست.
* گروه پژوهش و تحلیل خبری
*پژوهشم** 9283**2054

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
ماجرای ویزا ندادن آمریکا به حسن روحانی