سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



امضای یک یا دو سند هسته‌ای در سفر رئیس‌جمهور چین/ آمانو را خودمان دعوت کردیم/ به نفع دو طرف است که برجام پابرجا بماند


به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز (یکشنبه) درباره سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گفت: آمانو را خودمان دعوت کردیم چون عجله داریم زودتر به آن نتیجه گیری گسترده برسیم. ما از الان داریم خیز برمی‌داریم به سمت آن کاری که در نهایت از آژانس می‌خواهیم. این کار اگر چه در برجام 8 سال پیش بینی شده، اما ما مدت کوتاه تری را برای این می‌خواهیم و این شدنی است، به شرطی که ایران و آژانس با هماهنگی هم کار را پیش ببرند.

وی افزود: امشب آمانو وارد تهران می‌شود و فردا دو دیدار دارد با رئیس جمهور و دکتر صالحی و شب هم برمی‌گردد.

کمالوندی یادآور شد: در سفر آمانو به تهران هیچ بازدیدی پیش بینی نشده است.

به گزارش فارس، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در خصوص اجرای برجام  گفت: مذاکرات به صورت تخصصی بود هر کدام از کمیته‌ها و گرو‌ه‌ها کارهای خودشان را انجام می‌دادند، ضمن اینکه در آنجا حتی در حوزه اقتصادی صحبت بر روی آمار و ارقام نبود و بنا نبود که ما لیستی را بیاوریم.

وی ادامه داد: قوانین و مقرراتی انتقال پول‌های ایران به کشور را با مشکل مواجه کرده بود.

وی در خصوص راکتور آب سنگین اراک نیز عنوان کرد: در رابطه با اراک از ابتدا گفته‌ایم که کار اصلی را حتی در برجام هم مشخصا آمده که مدیر و مالک پروژه ایران است، کشورهای مقابل ما قرار است در زمینه بازطراحی و تامین تجهیزات به ما کمک کنند و این را باید در قالب اسنادی متعهد بشوند. این اسناد بخشی از آنها سیاسی، حقوقی و بین‌المللی است که مهم‌ترین آن‌ها سند رسمی است که براساس برجام امضا شد که این سند این کشور‌ها را متعهد کرده که ایران را در حوزه‌هایی که اشاره کردم کمک کند و آنها نیز تعهد خود را اعلام کرده‌اند و این مهمترین سند است، گرچه یک سند دیگر هم داریم که ایران و چین و آمریکا با هم امضا کرده‌اند.

معاون صالحی ادامه داد: بخشی از مسائل به قراردادهای تجاری برمی‌گردد که مباحث مربوط به قراردادهای تجاری هم انجام شده و اینکه این اسناد بخواهد امضا شود، نیازمند مراحلی است. به طور مثال ما در طراحی را حدود 6 ،7 ماه پیش به چین داده‌ایم و قرار است چین بر طراحی ما نظارت داشته باشد. بازنگری طراحی کاری است که در صنعت هسته‌ای بسیار مهم است و حتی اگر شما متخصص کافی هم داشته باشید، وقتی که طراحی را انجام دادید، باز‌نگری در مورد آن را باید گروهی دیگر انجام دهد.

کمالوندی خاطرنشان کرد: نگاه دکتر صالحی از ابتدا این بود که اینها در کنار ما بنشینند و با هم کار را انجام دهیم، لذا نگاه ما از ابتدا این بوده که کار اصلی را خودمان انجام بدهیم و کارهای فرعی را بخصوص در رابطه با نگرش نسبت به طراحی‌ها و در موضوعاتی مانند تامین تجهیزات به ما کمک کنند که حتی این را هم می‌توانیم خودمان انجام دهیم. متخصصان ما چه بسا از متخصصان چین تبحر بیشتری داشته باشند، اما نگاه دکتر صالحی این بود که ما از این فرصت استفاده کنیم و متخصصان ما کنار دیگر متخصصان خارجی قرار بگیرند و کار را متخصصان ما انجام دهند و توسط آنها کنترل شود یا بالعکس وقتی که برای کنترل می‌رود، متخصصان ما هم کنار اینها قرار بگیرند.

وی ادامه داد: اینها نیازمند یک سری قراردادهای جزء است که این قراردادهای جزء زیاد و متعدد است. در این مرحله مسئله اصلی مربوط به طراحی اولیه است و ما این طراحی را به طرف مقابل داده‌ایم و امیدوار هستیم در طول سفر رئیس جمهور چین به ایران که به زودی انجام خواهد شد، با توجه به اینکه اسناد آماده امضا است، ما دو یا حداقل یک سند را در رابطه با هسته‌ای با چین داشته باشیم که این به پیشرفت پرژه مدرن ساری راکتور اراک کمک می‌کند.

کمالوندی که با شبکه خبر گفت‌وگو می‌کرد، در ادامه گفت: نمی‌خواهیم این موضوع فقط منحصر به چین باشد، ما می‌خواهیم از کشورهای مختلف استفاده کنیم. فرانسه، انگلیس و آلمان اعلام کرده‌اند که هم در طراحی و هم در باز طراحی و هم در تامین تجهیزات با ما همکاری کنند، این تعهد و اعلام آمادگی است که مطرح شده است. نیاز به این است که ما مشخص کنیم. باید اول این طراحی اولیه مشخص شود و بعد ببینیم چه چیزی را طراحی می‌کنیم و برای این کار چه نوع تجهیزاتی و از چه نوع تکنولوژی استفاده کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: کار اولیه ارائه شده و مشارکت سیاسی با چین بنا به دلایل سیاسی و فنی از ابتدا مورد نظر ما بوده است. وقتی هر دوی این موضوعات را کنار هم می‌گذاریم می‌بینیم که چین از همه ایم کشور ها شاید بیشتر برای ما می‌تواند مفید باشد.

وی ادامه داد:‌ ظرف هفته آینده کار را با طرف چینی مرور خواهیم کرد، آنجا شاید مشخص کنیم که مثلا در این تجهیزات خاص ما ممکن است از آلمان استفاده کنیم. لزوما هم دولت‌ها نیستند که درگیر می‌شوند. در رابطه با چین هم شرکت  دولتی انرژی اتمی است که درگیر می‌شود و نوع تفاهماتی که ما می‌کنیم نهایتا باید مسیری را برود که این مسیر قدری ممکن است طولانی باشد.

به گزارش فارس، کمالوندی گفت: ما هم در مذاکرات برنامه‌ریزی شده هماهنگ و بسیار شایسته پیش رفتیم، جای این نیست که من الان وارد جزئیات بشوم، اما باید اشاره کنم به نقش برجسته دکتر ظریف و دکتر صالحی در این موضوع. اگرچه دوستان دیگری هم بوده‌اند اما این دو بزرگوار با تخصیص وقت زیادی برای این موضوع کار را به نقطه خوبی رسانده‌اند.

وی ادامه داد: از این مرحله به بعد نیازمند مراقبت است، توافقات خوبی صورت گرفته این توافقات اگر به همان ترتیبی که پیش‌بینی و توافق شده بخواهد صورت بگیرد ما باید حتما بر طرف مقابل نظارت داشته باشیم کما اینکه آنها هم به کار ما نظارت دارند. نظارت ما براین اساس است که آنها تعهداتی که پذیرفته‌اند مثل لغو تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف به روش و شکل دیگری دوباره مشکل ایجاد نکند.

کمالوندی با اشاره به نقش برجسته مذاکره کنندگان ایرانی و اصرار آنها بر احقاق حقوق کشور، خاطرنشان کرد:‌ طبیعتا از این به بعد هم نیاز به مراقبت دارد، ما یک دوره‌ای را داریم که باید هم مراقبت کنیم که تحریم‌ها به سبک دیگری دوباره ایجاد نشود و هم در حوزه صنعت هسته‌ای این صنعت با توجه به افقی که برای آن دیده شده در 15 سال انشاالله به آن اهداف عالیه خود که اهداف صنعتی است برسد، لذا هم نیاز به رصد دارد و هم نیاز به مراقبت و برنامه ریزی که براساس مکانیسم‌ها که یکی ستادی است که در خود وزارت خارجه است و ستادی که در ارتباط با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است طبیعتا این ارتباطات از این به بعد هم باید گسترده‌تر شود.

وی گفت: تا امروز موضوع این بود که نرم افزاری آنچه را که مورد نیاز است روی کاغذ بیاید، از این لحظه مراقبت می‌شود که آنچه روی کاغذ است دقیق اجرا شود. مردم با خیال راحت و آرامش خاطر نگران صنعت هسته‌ای نباشند.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد:‌ ایران با شرایط بسیار خوبی که در منطقه و سطح بین‌المللی دارد، وضعیت بهتری را پیدا کرده و حفره‌های تنفسی که کشور ما را بسته بودند، این حفره‌ها باز شده است.

وی با اشاره به نگرانی رژیم صهیونیستی از توافق هسته‌ای و برخی کشور‌هایی که با جمهوری اسلامی عناد دارند، گفت: اینها نشان دهنده این است که سیاست‌های ایران، سیاست‌های درست و داهیانه‌ای بوده که قطعا مدیون رهبر انقلاب و مدیون برنامه ریزی خوبی که داشتند و وقت زیادی که ریاست جمهوری گذاشتند و تیم مذاکره کننده است که این تیم الحق و الانصاف مذاکره کنندگان ما یک سر و گردن از مذاکره کنندگان طرف مقابل بالاتر هستند و انگیزه بسیار خوبی در پیگیری و احقاق حقوق ملت ایران دارند.

کمالوندی ادامه داد: تن دادن آمریکا به حق غنی سازی ایران نتیجه پایمردی‌ها و مقاومت‌ها است. ایران در 30 و اندی سال گذشته به هر چه می‌خواسته رسیده ، صبر و تحمل کرده مقاومت و اصرار کرده ولی به نتیجه‌ای که می‌خواسته است رسیده و این قطعا نتیجه خون شهدا و تلاش‌ها و برنامه ریزی‌ها است.

وی درباره آینده صنعت هسته‌ای کشور گفت: آینده بسیار خوبی را پیش بینی می‌کنیم به خصوص در حوزه صنعت هسته‌ای. اقتصاد ما این ظرفیت را دارد که جزو 10 اقتصاد برتر دنیا باشد، حدود هزار میلیارد دلار ظرفیت تولید ناخالص کشور است، این ظرفیتی است که به دلیل همین تحریم‌ها و فشارها از قوه به فعل در نمی‌آمد. الان بخش مهمی از این انرژی آزاد می‌شود و طبیعتا با توجه به سرمایه‌های ذاتی ای که ایران دارد قطعا پیشرفت خواهد کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: واقعیت این است که آمریکایی‌ها خیلی چیزها را آرزو کردند کما اینکه الان در تبلیغاتشان به نحوی دارند وانمود می‌کنند که گویی به آنچه می‌خواسته‌اند رسیده‌اند. به طور مثال صحبت از این می‌کنند که 25 سال نظارت بر صنعت هسته‌ای ما دارند، ما تنها جایی که 25 سال نظارت را داریم و این نظارت داوطلبانه و از طرف ما بوده نظارت بر تولید از معدن تا رسیدن به کارخانه است.

وی یادآور شد: در طول 15 سال گذشته تمام این موادی که از اینجا استخراج و منتقل به کارخانه شده، نصف موادی است که ما فقط در مبادله اخیر گرفته‌ایم. ممکن است آمریکایی‌ها در فضای داخلی خودشان بتوانند از این موضوع استفاده کنند، اما ما باید مراقب باشیم به خصوص رسانه‌های ما در واقع خدایی ناخواسته پژواک مطالب آنها نباشند و به نحوی اطلاعاتی به مردم برسد که مردم احساس این را داشته باشند که مغبون شده‌اند. مطالبی که آنها در تبلیغات خود می‌گویند واقعیت قضیه نیست.

کمالوندی گفت:‌ طبیعتا مذاکره بوده، در مذاکره شما چیزی داده و چیزی گرفته‌اید، اما اصلا تردید نداشته باشد که جمع جبری به نفع جمهوری اسلامی ایران است. برای تحلیل عمیق و دقیق این موضوع اتاق‌های فکر آمریکا را بررسی کنید، مقالات بین‌المللی را ببینید. آیا می‌توانید یک مقاله پیدا کنید که نشان دهد در این آورد سیاسی آیا این 1+5 بود که توانست به اهداف خود برسد یا ایران.

وی اضافه کرد‌: ایران بایستی این صنعتی را که برای آن خون داده شده و مقاومت‌ها شده و مایه عزت کشو ر است را حفظ می‌کرده و با اطمینان خاطر عرض می‌کنم این اتفاق افتاده است.

به گزارش فارس، معاون رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در حوزه همکاری‌های بین‌المللی فضای بسیار خوبی برای صنعت هسته‌ای ما ایجاد شده، اینها بسته بود. در زمینه واردات و صادرات مواد هسته‌ای الان به فکر افتاده‌ایم که شرکتی داشته باشیم که بتوانیم اینها را در خود سازمان انرژی اتمی مدیریت کنیم. در همین صنعت هسته‌ای ذر  چند ماه گذشته کشورهای بسیاری با ما به تفاهم رسیدند، ولی امضای آن را گذاشته‌اند بعد از اجرای برجام.

کمالوندی اضافه کرد: این فضای بزرگی که ایجاد شده نه فقط در حوزه‌های اقتصادی برای ما مهم بوده، بلکه در حوزه علمی هم بسیار مهم بوده است. حدود یک ماه پیش بازدیدی داشتیم از اسپانیا و الان چون دیگر وارد مرحله اجرایی شده‌ایم اینها را رسانه‌ای می‌کنیم. اسپانیایی ها حدود 50 سال در این صنعت تجربه دارند و در زمینه‌های بسیار خوبی این با آنها به تفاهم رسیده است.

وی گفت: این فضا برای صنعت کشور ما باز شده و ما در حوزه‌های مختلف بخصوص در زمینه ساخت نیروگاه نیاز به نیروگاه داریم. کشوری که بالای هزار میلیارد دلار تولید ناخالص ملی دارد، نیاز است که انرژی و بخصوص انرژی پاک داشته باشد. فکر می‌کنم که الان زمان آن است که توجه جدی به موضوع هسته‌ای بخصوص در بخش نیروگاهی صورت گیرد به خصوص در حوزه سوخت.

کمالوندی ادامه داد: ما غنی سازی را برای چه می‌خواستیم؟ غنی سازی برای این بود که بتوانیم سوخت تولید کنیم و ما سوخت راکتور تهران را تولید کردیم، اما در سوخت نیروگاهی نیاز به کمک کشورهای دیگر داریم. در سند برجام در ضمیمه 3 تفاهم کرده‌اند که به تولید سوخت نیروگاهی به ما کمک کنند و این دستاورد بزرگی است.

وی گفت: این معادله‌ای نبوده که به نفع طرف مقابل تمام شده است. در عالم سیاست آنچه در ذهن است با آنچه که در واقعیت است متفاوت است، ما قطعا کشوری نیستیم که بتوانند چیزی را به ما تحمیل کنند. اتفاقاتی که در چند وقت اخیر از سوی آمریکایی‌ها افتاد و من نه می‌خواهم آنها را توجیه کنم و نه توضیح دهم و طوری هم مطرح شد که گویی یک اتفاقات خیلی بزرگی است، اینها توجیهات خودش را دارد؛ کما اینکه در جریان مذاکرات وقتی سوال می‌شد آنها توضیح خودشان را می‌دادند و آنها هم ممکن بود سوالاتی داشته باشند.

کمالوندی تصریح کرد: ایران از برگشت شرایط صدمه نمی‌بیند، بلکه آنها هستند که از برگشت وضعیت به عقب صدمه خواهند دید و این را به خوبی می‌دانند. به هرحال یک کار بزرگی بوده و اتفاق بزرگی است و در جریان آن اتفاقاتی افتاده که حتما باید بررسی و تحلیل شود کما اینکه در مورد اینها، آنها توضیحات خود را داده و قول‌های داده‌اند. قول داده‌اند که اینها به هیچ وجه تاثیری بر برجام و تحریم‌ها نداشته باشد. توضیح داده‌اند که این اتفاقات از ناحیه مخالفان آنها بوده و آنها مبدع آن نبوده‌اند.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: آنچه که مسلم است این است که ایران در مقابل اقدامات احتمالی طرف مقابل دست و پا بسته نیست و مذاکره کنندگان ما این موضوع را به خوبی به طرف مقابل القا کرده‌اند که به هر حال وارد معامله‌ای بزرگ با ایران شده‌اند و این  معامله بزرگ نیازمند این است که شما طوری بازی کنید که این معامله در واقع معامله‌ای با نفع دو طرف باشد.

کمالوندی افزود: طرف مقابل می‌داند که با رفتار خلاف توافقات منتفع نمی‌شود و متضرر خواهد شد و به نفع دو طرف است که برجام پا برجا باقی بماند.

وی گفت:‌ دید خوشبینانه‌ای به موضوع دارم، اگرچه که همیشه به نیات دشمن بدبین هستیم، اما نسبت به این معامله و مذاکره خوش‌بین هستم به این دلیل که درک می‌کنم ایران در چه موقعیتی است و طرف مقابل محاسباتش الان محاسبات درستی است و نمی‌تواند اشتباه کند. باید به طرف مقابل وقت بدهیم تا با این واقعیت تلخ کنار بیاید، طرفی که می‌خواسته پیچ و مهره‌های صنعت هسته‌ای شما را برچیند، الان پذیرفته که غنی سازی ادامه داشته باشد و در انتهای 15 سال شما یک ظرفیت صنعتی داشته باشد. طبیعتا مخالفان هم در داخل آن کشور و هم در سطح منطقه و هم در سطح بین‌المللی به ویژه رژیم صهیونیستی هستند.

به گزارش فارس، کمالوندی خاطرنشان کرد: در همین مذاکرات به طرف مقابل گفته‌ایم که شما اشتباهات زیادی داشته‌اید از کودتا گرفته تا مسائل دیگر چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب، حمایت از صدام بی تفاوتی و سکوت در مقابل استفاده از بمب شیمیایی یا خیلی از مسائل دیگر یا دادن اطلاعات به دشمن، ما اینها را گوشزد کرده و به آنها گفته‌ایم که شما از این مسیر نتیجه‌ای نگرفته‌اید.

وی گفت: ایران کشور مقتدری است و توانایی دفاع از خود را دارد، اما بهتر است آنها برای خودشان و برای اینکه هزینه کمتری داشته باشد، بر آنچه که عهد می‌کنند پایبند باقی بمانند. اینها توسط مذاکره کنندگان به طرف مقابل منتقل شده ما به طرف مقابل خوش بین نیستیم، اما به کاری که انجام داده‌ایم خوش بین هستیم.

کمالوندی ادامه داد: رفت و آمد هیئت‌ها در سطوح مختلف به ایران در صنعت هسته‌ای در پیش است و حتما ما چند سفر داریم و دکتر صالحی به کشورهای اروپایی می‌روند و مقامات کشورهای اروپایی به ایران سفر دارند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه همتای من از روس اتم ظرف روزهای آینده به ایران می‌آید، امیدوارم بتوانیم قراردادهایی را تنظیم کنیم و در نظر داریم در ایام دهه فجر دو نیروگاه را در بوشهر کلنگ زنی کنیم و خیلی خبرهای خوب که در 20 فروردین گفته خواهد شد تا ببینید که ایران بالنده و توفنده جلو می‌رود.

معاون صالحی خاطرنشان کرد: درست است که محدودیت‌هایی را در حوزه غنی سازی پذیرفته‌ایم، اما این لازم است که ما توضیح دهیم. می‌گویند دو سوم سانتریفیوژهای ایران را برداشته‌اند، این را آنها براساس آمار کل ماشین‌ها می‌گویند؛ ما ماشین‌های دسته یک را که به خیلی از آنها گاز تزریق نمی‌شد نه در دولت فعلی بلکه در دولت قبل هم چنین بود و به حدود 10 هزار تا از این سانتریفیوژها گاز تزریق نمی‌شد و در واقع بود و نبود آنها تفاوتی نداشت. از آن 9 هراز و خورده‌ای 6 هزار تای آنها الان سر جای خود است و یک سوم از رده خارج شده نه دو سومی که آنها می‌گویند.

کمالوندی ادامه داد: اینها ماشین‌های خوبی است و ما با مهندسی معکوس آن‌ها را توسعه داده‌ایم؛ اما وقتی این ماشین‌ها را خاموش می‌کنیم تعداد زیادی کرش دارد، اصطلاحا مانند قرقره‌ای که سرعت دارد و وقتی می‌خواهد رها شود انرژی‌های آخرش است و وضعیت دورانی اش نامتعادل می‌شود. این وضعیت در موقع خاموش کردن این ماشین‌ها به وجود می‌آید و حدود 40 تا 50 درصد این ماشین‌ها از بین می‌رود.

سخنگوی سازمان انرژی با بیان اینکه قرار بر این بود که در دوره ی قبل اینها را بیرون ببرند و ما اینها را بیرون آوردیم. ماشین‌هایی داریم که الان کرش آنها صفر است. IR2 و IR4 که این ماشین‌ها به خصوص کارهای تکاملی‌شان در یک سال اخیر انجام شده و این ماشین‌ها می‌تواند بعدها جایگزین این ماشین‌ها شود که در زمان خودش ماشین خوبی بوده، اما الان جواب تولید صنعتی ما را نمی‌د‌هد.

وی اضافه کرد: ما همه این سوخت‌هایی که تولید و مبادله کردیم اگر قرار بود می‌بردیم و در نیروگاه بوشهر می‌سوزاندیم، فقط مصرف 2 ماه این نیروگاه بود. ما الان 8 سال برای نیروگاه بوشهر از طرف مقابل ضمانت داریم. در طول این 8 سال باید تولیدش با کیفیت بالا و اقتصادی باشد.

انتهای پیام/

http://fna.ir/8V6F5M


ویدیو مرتبط :
نامه مهم رهبرانقلاب به رئیس جمهور درباره اجرای برجام