خشکبار ایران معروف‌تر از نفت این کشور است


رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه خشکبار اولین صنعت غیر نفتی کشور به شمار می‌رود، گفت: صنعت خشکبار برای کشور بیشترین ارزآوری را دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، علیرضا ارزانی ممقانی در حاشیه افتتاح اولین و بزرگترین مرکز عرضه تمام مکانیزه آجیل و خشکبار در کشور در مشهد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه صنعت خشکبار اولین صنعت غیر نفتی کشور است، اظهار کرد: این در حالی است که متاسفانه این صنعت محروم مانده است و توجه‌ ویژه‌ای به آن نشده است.

وی با اشاره به اینکه خام‌فروشی یعنی خون‌فروشی ادامه داد: جای تاسف است که در تمام مدت صادرات خشکبار صادرات این محصولات به صورت خام انجام شده است. هنوز پسته در کیسه‌های 50 کیلویی صادر می‌شود این همان خون‌فروشی است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار خراسان رضوی با بیان اینکه تکیه بر صنعت خشکبار می‌توانست مشکلات ناشی از اعمال تحریم‌های نفتی را کاهش دهد، افزود: اتکا به صنعت نفت سبب شد که تحریم‌های اعمال شده کشور را دچار شرایط بحرانی کند و توجه به صنعت خشکبار که برخی آن را صنعت مادر می‌دانند، می‌توانست کشور را تا حدودی از این معضل نجات دهد.

ارزانی‌ممقانی خاطرنشان کرد: کشور چهار فصل ایران در زمینه کشاورزی داری پتانسیل ویژه‌ای است و در این زمینه از مزیت‌های عالی برخوردار است و اقلیم مناسبی برای تولید آجیل و خشکبار داراست. تنوع محصولات خشکبار کشور در دنیا بی‌نظیر است. تمام مردم دنیا ایران را بیشتر از اینکه با نفت بشناسند با آجیل و خشکبار آن می‌شناسند، اما متاسفانه به دلیل نامعلومی توجه مناسبی به این صنعت نشده است.

وی در خصوص مجموعه اقتتاح شده تصریح کرد: این مجموعه سابقه خوبی در صنعت خشکبار دارد. متولیان این مجموعه این صنعت را با علم روز آمیخته و توانسته‌اند چنین مجموعه‌ای را ایجاد کنند که خبر خوبی برای صنعت خشکبار کشور بوده و نویدبخش روزهای خوبی است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه باید صنعت خشکبار کشور را از حالت سنتی درآوریم، عنوان کرد: متاسفانه امروز در کشور برند خوبی در بازار جهانی یا داخلی در دسترس نیست.باید سنت به صنعت تبدیل شود و جای خوشحالی است که در این مجموعه این مهم محقق شده است.

ارزانی ممقانی با اشاره به اینکه در سال جاری کمبود خاصی در هیچیک از اقلام آجیل و خشکبار وجود ندارد، افزود: متاسفانه با کمبود مشتری مواجه هستیم. افزایش قیمتی برای هیچیک از اقلام خشکبار در نظر گرفته نشده زیرا توان مردم برای خرید آجیل کم شده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
اکتشاف نفت در دهه های اول تاریخ نفت ایران