سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



تغذیه/ آیا تخمه ژاپنی واقعا ژاپنی است؟


تغذیه/ آیا تخمه ژاپنی واقعا ژاپنی است؟جام نیوز/ گفته می شود تخمه ژاپنی هیچ ربطی به ژاپن ندارد و یک محصول کاملا ایرانی است.
قیمت آجیل به دلایل مختلفی امسال زیاد رشد نکرده و گفته می شود که 10 تا 15 درصد ارزانتر هم شده است.
گران نشدن آجیل هر علتی داشته باشد، تاثیری روی محتوای آجیل نمی گذارد و تخمه ژاپنی هم جزوی از آن خواهد بود، اما به بهانه این خبر می توان واقعیتی را یادآور شد که اغلب مردم از آن بی خبرند.

برخی بر ایرانی بودن این محصول اصرار دارند و می گویند؛ تخمه ژاپنی، هسته های بوداده شده ی نوعی هندوانه غیرقابل خوردن است که در روستای "جابان" دماوند (در محاوره تهرانی ها جابون) کشت و فرآوری می شود. این محصول در شهرهای اطراف به تخمه جابونی مشهور شد و کم کم تلفظ آن به ژاپنی تغییر کرد.
از آنجایی که در برخی لهجه ها، به ویژه تهران، حرف آ به او تبدیل می شود، جابان هم جابون تلفظ می شود. برخی منابع دیگر توضیح می دهند که تخمه ژاپنی، واقعا ژاپنی است و نخستین بذرهای هندوانه آن هم از ژاپن وارد شده است.

البته نخستین هندوانه ها از هند وارد ایران شدند و به همین دلیل هم به آنها هندوانه می گویند، اما پس از آنکه بو دادن هسته های این محصول رونق گرفت و کاشت هندوانه موسوم به محبوبی که قابل خوردن نیست و فقط بخاطر هسته هایش کشت می شود، گسترش یافت، کشاورزان به سراغ بذرهای مرغوبتری رفتند که از ژاپن وارد می شود.
این گروه وجود تخمه های جابونی را انکار نمی کنند، اما می گویند تخمه ژاپنی های جابون کمی ریزتر از نوع ژاپنی اند.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: جام نیوز


ویدیو مرتبط :
زن ژاپنی برای تقویت اقتصاد ایران کالای ژاپنی نمی خرد