ایران سرا/ روستای اسفیدان ماسوله شرق کشور


ایران سرا/ روستای اسفیدان ماسوله شرق کشورباشگاه خبرنگاران/ روستای توریستی اسفیدان در 45 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد یکی از خوش آب و هواترین روستاهای خراسان شمالی محسوب می‌شود.
روستای اسفیدان با دارا بودن جاذبه‌های گردشگری فراوانی نظیر آبشارهای زیبا، چشمه‌های خروشان، غارها و برج‌های شگفت انگیز، وجود امامزاده، وجود انواع درختان میوه، رودخانه با آب فراوان، ارتفاعات جنگلی با پوشش گیاهی و ... مقصد بسیاری از گردشگران است.

دره ها و چشمه ها
در شمال غربی روستای اسفیدان دره ای عمیق و طولانی به نام"هینوَرد"(هین نبرد) وجود دارد که اندکی با روستا فاصله دارد و در کمرکش این دره چشمه‌ای زلال به همین نام می جوشد و آب آن باغات اطراف روستا را مشروب می‌کند.
همچنین در جنوب غربی روستا نیز دره‌ای دیگر به نام بهارگاه وجود دارد که با چشمه‌های متعدد و آبشار دیدنی خود هر بیننده‌ای را مجذوب می کند

برج ها و قله ها و غارها
بر فراز کوه‌های اطراف روستای اسفیدان، آثار برج‌های سنگی قدیمی مشاهده می‌شود که مصالح به کار رفته در آنها سنگ و ساروج است و معروف‌ترین آنها برج"قاری مالاق" و"قارقه"(کلاغ) در شمال غرب روستا بوده که پایه‌های آنها هنوز باقی مانده است.
همچنین در غرب روستا دیواری صخره‌ای نمایان است که به آن"تاش قلعه"(قلعه سنگی) می‌گویند و بر روی این قلعه، دیواره‌های سنگی و سفال های ساده نخودی و قرمز و سفال‌های منقش به رنگ‌های مختلف دیده می‌شود.
اما در ضلع شمال غربی روستا بر بالای صخره چشمه هینورد کوهی بنام"خزانه" وجود دارد که در بالای آن غار"خزانه راهه" واقع شده‌است.
مردم روستا می گویند که این غاری است دست ساز که در انتهای آن چاهی وجود دارد و در قدیم به عنوان پناهگاه استفاده می‌شده است.

بقاع متبرکه
بنای امامزاده محمد بن باقر بن موسی بن جعفر(ع) واقع در روستای اسفیدان، بنایی قدیمی با گنبدی کوتاه است که قرن‌هاست باشکوه خاصی در مرکز روستا عاشقان را به سمت خویش می‌خواند.
روستای اسفیدان در دره ای عمیق بنا شده و کوه های سنگی مرتفعی آن را در برگرفته اند؛ در نگاه اول برای هر بیننده‌ای این تصورپیش می‌آید که با کمترین لرزش زمین احتمال سقوط صخره‌ها و تخته سنگ‌های عظیم بر روی آبادی وجود دارد و هر لحظه منازل و سکنه اسفیدان مورد تهدید ریزش این کوه‌هاهستند؛ اما مردم اسفیدان بر این باورند که وجود امام زاده باعث گردیده در طی قرن‌ها آسیبی از جانب کوه به آنها نرسد.

درخت صندل سمبل روستای اسفیدان است
درخت صندل سمبل روستای اسفیدان است، درختانی قطور و کهن که بنا به گفته معمرین روستا در سال‌های پیش حدود ۱۷ اصله درخت از این گونه در روستا موجود بوده که متاسفانه در سال‌های اخیر، به علت واقع شدن در مسیر کوچه و عدم آگاهی از اهمیت این درختان، بیشتر آن‌ها توسط اهالی قطع شده و در حال حاضر تنها دو درخت صندل باقی مانده که قطر تنه هر کدام از آن‌ها بیش از ۲.۶۰ متر است.





منبع: باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
خراسان شمالی / بجنورد / اسفیدان (روستای هدف گردشگری)