حضرت فاطمه (س)معرف نهایت کمال زن است


یک مدرس جامعة‌المصطفی العالمیه گفت: امروز بشر تشنه تبیین سیره زندگانی فاطمه زهرا(س) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مروی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، ضمن بیان این مطلب عنوان کرد: زهرا علیهاالسلام، کوثر خداست. لیلةالقدر خداست. جلوه جمال خداست و تفسیر جلال خدا؛ او، ادامه رسول صلی الله علیه و آله است و همتای علی علیه السلام و حصن حصین ولایت و آموزگار متین شهادت است.

وی ادامه داد: زهرا علیهاالسلام، تلاوت بیداری است. سایبان شوق است. تولد بالغ تاریخ است و بهار سرشار دل‌های آشنا، او معرف نهایت کمال زن است و اوج عروج یک انسان؛ چشمه غدیر در باغ دستان پر توان او به بلوغ رسید و غدیریان از دامان عصمت او به رویش رسیدند.

این مدرس حوزه تصریح کرد: این‌ها و صدها جمله زیبا مانند این‌ها همه درباره شأن و مقام بانوی دوجهان حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام گفته شده است. اما به نظر می‌رسد آنچه ما تاکنون از شأن و مقام فاطمه علیهاالسلام گفته‌ایم بیشتر توصیفی از شأن و مقام آن حضرت است و نه تبیین او درحالی که جامعه بشری و مخصوصا نسل امروز ما نیازمند تبیین سیره و روش این الگوی بی بدیل است.

این مدرس جامعةالمصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: این امر شاید علل مختلفی داشته باشد. اما یکی از مهمترین علل آن ناتوانی و نقصان علم و دانش و کوتاهی فکر واندیشه ما از رسیدن به عظمت این قله رفیع است. اندیشه‌های مادی و کوتاه ما را چه به دست یافتن به ساحت مقدس و کبریایی بانویی که جبرئیل امین و فرشتگان الهی همدم و هم‌راز او در روزهای سخت پس از رحلت پیامبر(ص) بودند؟

این پژوهشگر دینی اضافه کرد: شخصیت جامع الابعاد و بلکه جامع الاضداد انسان کاملی همچون فاطمه زهرا علیهاالسلام و وجود نورانی و الهی آن انسان معصوم و حجت بالغه و خلیفه خدای سبحان به دلیل قرب وجودی به وجود مطلق، قابل ادراک به تمام معنا و معرفت پذیر به صورت کامل و جامع و تمام عیار نیست.

مروی با بیان این‌که «این‌ها تعارف نیست و عین واقعیت است» اظهار کرد: فاطمه(س) را جز انسان‌های پاکی که هم شأن و مقام او هستند درک کامل نخواهند کرد زیرا فاطمه علیهاالسلام هم شأن قرآن است و چنان‌که فهم قرآن منوط به پاکی و طهارت باطن است، درک فاطمه نیز تنها از عهده معصومین برمی‌آید.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که همه تلاش و کوشش‌ها در جهت پرده برداشتن از چهره این بانوی گرانقدر تنها توصیف شعاعی از خورشید وجود اوست و نه تمام واقعیت وجودی او.

این مدرس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: پیچیدگی برخورد و عمق نگاه زهرا علیهاالسلام همچون دشت نیست که نشسته تا آخرش را ببینیم و کرانه‌هایش را در آغوش نگاهمان بنشانیم؛ دریایی است بی‌کرانه، کوهی است به بلندای تاریخ. و همین است که هر چه به قله‌اش نزدیک‌تر شویم، چشم انداز بیشتری می‌بینم، در حالی که بیش از یک سویش را ندیده‌ایم.

مروی عنوان کرد: پیچش گام‌های زهرا علیهاالسلام چنان منشوری است که ابعادش به عدد زاویه دیدها و حوادث روزهاست و شاید به همین جهت بتوان گفت در مورد فاطمه چیزی بیشتر از این جمله معروف که فاطمه فاطمه است، نمی‌شود گفت؛ چون هر فضیلتی که گفته می‌شود فاطمه آن است به اضافه چیزی بالاتر از آن.

وی تصریح کرد: وظیفه همه ما این است که سعی و کوشش خویش را برای شناخت شخصیت و سیره آن حضرت و نیز تلاش برای عمل به آن سیره و تبعیت از آن به کار ببریم. این امر مسلما بزرگترین وظیفه همه ما مسلمانان در برابر الگوهایی است که قرآن برای ما معرفی می‌کند و تفاوتی در این الگوها بین زن و مرد نیست.

این مدرس جامعةالمصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: بنا به فرموده مفسرین قرآن، آیات فراوانی در شأن و منزلت حضرت فاطمه نازل شده است. برخی از آیات مختص به ایشان است و در برخی نیز ایشان هم ردیف با دیگرانی همچون پیامبر(ص) و علی(ع) و فرزندان خویش قرار گرفته است. از جمله آیات و سوره‌هایی که به شأن و مقام آن حضرت تفسیر شده است سوره مبارکه قدر است.

وی افزود: در اینکه چرا لیلة القدر تفسیر به فاطمه شده است و چه شباهتی بین این دو است، بزرگان و مفسرین اقوال مختلفی ذکر کرده‌اند.

مروی ادامه داد: اولین وجه شباهت فاطمه و لیلة القدر در همین دور بودن معرفت تام و کامل این دو نور، از اذهان انسان‌های مادی است.

این مدرس جامعةالمصطفی العالمیه اظهار کرد: حال چنان که قرآن ظاهر و باطن و محکم و متشابه دارد، فاطمه علیهاالسلام نیز دارای چنین مراتب و ظهور و بطونی است که نه قدرِ «قدر» را می‌توان به حقیقت شناخت و نه قدرِ فاطمه علیهاالسلام را می‌توان فهمید و فهماند و قدرشناسی کرد، که الفاطمةُ، ماالفاطمةُ و ما ادریکَ ماالفاطمةُ؟!

مروی خاطرنشان کرد: اگر فاطمه(س) نمی‌بود بسیاری از زیبایی‌ها و نورانیت‌های علوی تجلی خارجی پیدا نمی‌کرد. علی(ع) خود در تعریف نقشی که فاطمه در زندگی ایشان داشته است می‌فرماید: فاطمه بهترین یاور در اطاعت و بندگی خدا برای من است.

وی تصریح کرد: این‌که فاطمه زهرا علیهاالسلام ناشناخته ماند و در زمان حیات ظاهری‌اش، مجهول و مظلوم واقع شد و پس از ارتحال از جهان فانی به سوی جهان باقی نیز قبر مطهّرش مجهول و ناشناخته است، خود حکایتی از عظمت و اهمیت این شخصیت ممتاز اسلامی در سرنوشت فرهنگی سیاسی جهان اسلام و آیتی بر حقّانیت اسلام امامت، ولایت و اندیشه، و انگیزه و عمل شیعه خواهد بود تا هماره عقول و قلوب را به سمت خویش معطوف دارد و تاریخ بشریت را از گذشته تاکنون و آینده، متوجه خویش سازد و این خود سِرّی از اسرار آفرینش و راز سر به مهر کتاب خلقت و شریعت و جهان تکوین و تشریع است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها| بی نهایت های الهی