علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



کاهش هزینه‌ های عملیات عمرانی بهسازی خاک به کمک نانوذرات


کاهش هزینه‌ های عملیات عمرانی بهسازی خاک به کمک نانوذراتایرنا/ خاک‌ های مساله ‌دار خاک‌ هایی هستند که استفاده از آنها در پروژه‌های عمرانی مشکلات فنی و مهندسی بسیاری از قبیل ریزش، ترک ‌خوردگی و نشست ناهمگون ساختمان‌ها را به همراه دارند.
روان گرایی خاک هنگام وقوع زلزله و استقرار شهرک‌ ها روی خاک‌ های مساله ‌دار، اطلاع از خصوصیات زمین‌ شناسی محل انجام پروژه را امری اجتناب‌ ناپذیر می کند.
در سال ‌های اخیر، رشد جمعیت و افزایش تقاضا برای تهیه مسکن و به دنبال آن توسعه‌ صنعت ساختمان و ساخت ‌و ساز بدون رعایت نکات زمین ‌شناسی، موضوع خاک‌ های مساله ‌دار را بیش از پیش مطرح کرده است.
از این ‌رو، عملیات بهسازی خاک به‌ منظور اصلاح کاربردهای مهندسی خاک انجام می ‌شود؛ روش‌ های متعددی برای بهسازی خاک مورد استفاده قرار می ‌گیرد که انتخاب نوع روش به عوامل گوناگونی بستگی دارد.
امیررضا گودرزی از مجریان این طرح پژوهشی، با تاکید بر معایب اقتصادی و زیست‌ محیطی روش‌ های مرسوم بهسازی خاک در خصوص اهداف این طرح گفت: هدف از اجرای این طرح کاهش هزینه‌ های اجرایی و افزایش بهره‌وری عملیات بهسازی خاک با بهره‌ گیری از نانوذرات است.
وی افزود: جلوگیری از بروز مشکلات برای سازه ‌های مهندسی روی خاک‌ های مساله ‌دار، بازیافت و استفاده از سیلیکا فوم به ‌عنوان یک زباله‌ صنعتی و کاهش زمان عمل ‌آوری و افزایش اطمینان از وقوع فرایند تثبیت خاک از مزیت‌های این طرح است.
گودرزی در خصوص اهمیت انجام و نتایج حاصل از این پژوهش اظهار کرد: در روش‌ های مرسوم آهک به‌ عنوان یک افزودنی برای بهسازی و تثبیت خاک مورد استفاده قرار می ‌گیرد؛ از این رو، در این پژوهش به بررسی نقش نانوذرات سیلیس (سیلیکا فوم) و آهک بر توسعه‌ ترکیبات سیمانی و اصلاح ریزساختار خاک پرداخته شده و نتایج استفاده از هر دو ماده مورد مقایسه قرار گرفته ‌اند.
نانوذرات استفاده شده در این طرح با استفاده از زباله ‌های صنعتی تولید شده در صنعت فرو آلیاژ به دست آمده است؛ این روند موجب شده اجرای این طرح کاهش آلودگی محیط زیست را نیز در پی داشته باشد.
این طرح پژوهشی با همکاری امیررضا گودرزی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، شیدا گودرزی و حمیدرضا اکبری دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه انجام شده است.
نتایج این تحقیق در نشریه Iranian Journal of Science and Technology به چاپ رسیده است.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: ایرنا


ویدیو مرتبط :
سایت عمران پویا - بهسازی خاک - اختلاط مرطوب خاک