سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



گرمای محبت در یخچال مهربانی


به گزارش ایرنا، در روایات و آموزه های دینی بر کمک به همنوعان و نیازمندان به طور فراوان تاکید شده است، یکی از این کمک ها اطعام نیازمندان و رفع گرسنگی فقرا است، به طور نمونه در این خصوص حدیثی از پیامبر اکرم (ص) نقل است که ایشان می فرمایند: کسی که سه نفر از مسلمانان را اطعام کند، خداوند او را از سه باغ بهشتی در ملکوت آسمان ها اطعام خواهد کرد.
این روزها نصب یخچال ویترینی در خیابان فلسطین قزوین برای استفاده نیازمندان و کارتن خواب ها از غذاها و مواد خوراکی افراد خیر که بر آن نام ایستگاه مهربانی گذاشته اند به سوژه داغ شبکه های اجتماعی تبدیل شده است.
ابتکار این کار انسان دوستانه و استارت آن امسال توسط گروه ها و انجمن های خیریه از تهران و چند شهر دیگر شروع شد تا اینکه به قزوین نیز سرایت کرد، اقدامی که با استقبال و واکنش های مثبتی از سوی شهروندان همراه شد.
شهروندان نیکوکار در این چندروز مواد غذایی زیادی از نان و پنیر و ماست و تخم مرغ گرفته تا میوه و گوشت و چلوکباب در ظروف یکبار مصرف را در داخل این یخچال قرار داده اند تا نیازمندان، بی پناهان و فقرا از آن استفاده کنند به طوری که این یخچال تقریبا هیچ وقت خالی نبوده و مدام شارژ می شود.
با یک شهروند قزوینی که چند ظرف غذای یکبار مصرف را درون یخچال ایستگاه مهربانی می گذارد به گفت و گو می پردازیم، از این اقدام خوشحال است و می گوید: نصب این یخچال برای فقرا و نیازمندان ایده و فکر خیلی خوب و عالی بوده است.
خانم حداد 35 ساله و خانه دار می گوید: من و همسرم قصد کرده ایم هر هفته مقداری غذا برای نیازمندان در درون این یخچال قرار بدهیم و به آشنایان و همسایگان هم توصیه کرده ایم که در این کار خیر سهیم شوند.
این شهروند قزوینی گفت: امیدوارم نیازمندان واقعی از غذاها و خوراکی های این یخچال استفاده کنند و شاهد این باشیم که مردم خیر شهر همیشه به فکر کمک به افراد بی پناه و فقیر باشند.
آقای موسوی دیگر شهروند قزوینی است که پس از گذاشتن مقداری میوه در درون یخچال مهربانی مخاطب ما می شود، نظرش در خصوص نصب این یخچال را اینطور به خبرنگار ایرنا بیان می کند: دم هرکسی که بانی و باعث این کار خیر بوده گرم باشد.
این شهروند قزوینی که دومین بار است که گذرش به سمت این یخچال خورده و درون آن مواد خوراکی قرار داده است، گفت: البته بهتر است این یخچال در محله ها و خیابان های دیگر بویژه منطقه های محروم نیز گذاشته شود تا به افراد نیازمند بهتر خدمت شود.
آقای موسوی، مردم را به مشارکت در کارهای خیر از جمله نصب یخچال های دیگر دعوت می کند و به صحبتش این گونه پایان می دهد: برای انجام کار خیر نیاز به این که حتما ثروتمند و پولدار باشیم نیست، هرکس به اندازه توان و وسع خود می تواند در این راه قدم بردارد.
باید به دست های مهربان، با عاطفه و با محبتی که به فکر سیر کردن شکم گرسنگان و نیازمندان هستند آفرین گفت، با این حال این سبک جدید و ابداعی از کمک به افراد نیازمند نکته های ظریفی را با هم خود بدنبال دارد که باید به آن ها اشاره کرد.
در این که اقدام انجام شده کار پسندیده و خوبی بوده است شکی نیست، اما نکته قابل توجه ابتدا در خصوص نصب این یخچال در نقطه ای از شهر قزوین است که تقریبا در آن نیازمند و کارتن خوابی را نمی توان مشاهده کرد، این در حالی است که این نوع یخچال ها در تهران در محلات پایین دست و جنوبی پایتخت و یا مثلا در رشت در یکی از مناطق کم برخوردار نصب شده است.
در کنار این نکته باید یادآور شد که نصب این یخچال همچنین می تواند این نقطه را به پاتوق و محل تجمع افراد معتاد و بزهکار تبدیل کرده و سبب مزاحمت برای همسایگان و مجاوران شود.
همچنین باید اضافه کرد، ممکن است غذاها و خوراکی هایی که مردم در این یخچال ها قرار می دهند، کیفیت خود را از دست داده و مصرف آنها برای نیازمندان و فقرا مشکل ساز شود.
ترافیک ناشی از تجمع خودروهایی که برای گذاشتن خوراکی در ساعاتی از روز در مقابل یخچال مهربانی توقف می کنند نیز می تواند مشکل ساز باشد و شهروندان را دچار زحمت کند.
موازی کاری با دستگاه ها و سازمان های حمایتی را نیز باید از دیگر نکات مورد توجه در نصب این یخچال بدانیم با این حال از قدیم گفته اند در عمل خیر استخاره واجب نیست و همه افراد جامعه می توانند و اختیار آنرا دارند که به هر شکلی به همنوعان خود کمک کنند مشروط به اینکه اقدام آنها به لحاظ قوانین و مقررات مشکلی در پی نداشته باشد.
اما از سوی دیگر نباید از آثار و پیامدهای خوب چنین اقدام مبتکرانه ای بگذریم، این کار نیکوکارانه موجب تقویت حس نیکوکاری و برانگیخته شدن آن در بین شهروندان ، پیشگیری از اسراف و کمک به افراد کارتن خواب و نیازمند که ممکن است شبها گرسنه سر به بالین بگذارند، می شود.
یخچال ایستگاه مهربانی همچنین محل خوبی برای توزیع نذورات است، نذوراتی که در بسیاری از مواقع بدون مصرف باقی می ماند، دور ریخته شده و حیف و میل می شود.
تلنگر به افرادی که در خود نیازی به کمک به نیازمندان نمی بینند و درکی از رنج هایی که بر دوش فقرا در جامعه سنگینی می کند ندارند نیز از دیگر مزایای این کار مبتکرانه از سوی افراد خیر و گروه های نیکوکار است.
با این حال تشکل های مربوط به فعالیت های نیکوکارانه و افراد خیر برای سیر کردن شکم فقرا و کارتن خواب ها و بی پناهان می توانند به سراغ ایده های بهتری نیز بروند.
می توان محلی برای صرف غذا برای کارتن خواب ها و بی پناهان پیش بینی و تعبیه نمود و با ارسال مواد اولیه و پرداخت هزینه های پخت و پز و طبخ از سوی افراد خیر به این افراد کمک کرد.
جمع آوری وجوه نقد از نیکوکاران و افراد خیر و عقد قرارداد با رستوران ها نیز یکی از این ایده ها و راهکارها در کنار ایستگاه های مهربانی است تا در ساعات خاصی از روز و شب بتوان به این گونه افراد خدمات داد، این گونه کسی مزاحم کسبه و همسایگان نیست، ترافیکی هم ایجاد نمی شود و فقرا و کارتن خواب ها هم امکان خوردن غذای گرم را پیدا می کنند و برای لحظاتی هر چند کوتاه رنج و درد ناشی از فقر و گرفتاری هایی که دچار آن هستند را فراموش می کنند و کرامت انسانی آنها هم بهتر حفظ می شود.
*گزارش از رضا اولادی
3013/ 6128

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
آموزش تعمیر یخچال فریزر - گرمای یخچال و سردی فریزر