سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



حمایت ایران نقش مهمی در پایداری سوریه داشت/ نشست عربستان چیزی را تغییر نمی‌دهد


به گزارش خبرگزاری تسنیم، بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با هفته‌نامه انگلیسی ساندی تایمز تأکید کرد که حملات هوایی انگلیس و فرانسه بر ضد گروه تروریستی داعش هیچ نتیجه‌ای به بار نخواهد آورد، بلکه خسارت‌بار و غیرقانونی بوده و در راستای حمایت از تروریسم محسوب می‌گردد، چرا که این گروه‌های تروریستی شبیه به سرطان هستند و سرطان تنها با عمل جراحی و ریشه‌کن کردن آن به‌صورت نهایی معالجه می‌شود.

وی در این گفت‌وگو تأکید کرد که انگلیس و فرانسه از همان ابتدا نوک پیکان حمایت از تروریست‌ها در سوریه بودند، بنابراین، این کشورها امروز اراده‌ای برای مبارزه با تروریسم و دیدگاهی در زمینه نحوه شکست دادن آن ندارند.

بشار اسد ادعای جدید دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس مبنی بر وجود 70هزار مبارز میانه‌رو  در سوریه را حلقه جدیدی از مجموعه اظهارات مسخره‌ای دانست که وی بر اساس آن اطلاعات پوشالی را به‌جای واقعیت‌ها مطرح می‌کند. اسد تأکید کرد که روسیه پیش از این از دولت‌های غربی خواسته است که اطلاعاتی را از مناطق حضور تروریست‌ها و فرماندهان آنها ارائه کنند، اما این کشورها به این درخواست پاسخ ندادند.

ائتلاف به‌رهبری آمریکا هیچ دستاوردی نداشت

رئیس‌جمهور سوریه ائتلاف به رهبری آمریکا بر ضد تروریسم را ائتلافی توهمی و فرضی دانست، چرا که هیچ دستاورد میدانی در مبارزه با تروریسم محقق نکرده است. وی تصریح کرد که سوریه وقت خود را در بررسی اقدامات این ائتلاف تلف نمی‌کند، چرا که مبارزه با تروریسم آغاز کرده و بدون توجه به وجود قدرت های بین‌المللی به این روند ادامه خواهد داد.

بشار اسد حمایت نامحدود تروریست‌ها از سوی برخی کشورها را دلیل طولانی‌تر شدن بحران سوریه و پیچیده‌تر شدن آن دانست و تأکید کرد که گروه‌های تروریستی در سوریه از جمله داعش و جبهه النصره یکی هستند، چرا که مبتنی بر ایدئولوژی وحشتناک و انحرافی وهابیت هستند.

ائتلاف اراده مبارزه با تروریسم را ندارد

وی در پاسخ به سؤال اول در مورد حضور دولت انگلیس در ائتلاف بین‌المللی به بهانه انجام حملات هوایی بر ضد گروه تروریستی داعش در سوریه و دیدگاه دولت سوریه به این موضوع گفت: اگر بخواهم کتابی را ارزیابی کنم ، نمی‌توانم تنها یک عبارت از این کتاب را برای ارزیابی تمام آن مورد استفاده قرار دهم، بلکه باید به عنوان اصلی و محورهای فصل‌های کتاب اشاره کنم. به این ترتیب من می‌توانم کتاب را به صورت کامل ارزیابی کنم. این چیزی که الان از آن سخن می‌گوییم، عبارتی جدای از روند گذشته آن نیست. اگر بخواهیم عنوان آن را بررسی کنم باید این سؤال پاسخ دهیم که آیا آنها اراده مبارزه با تروریسم را دارند؟  ما از همان ابتدا می‌دانستیم که انگلیس و فرانسه به دنبال حمایت از تروریست‌ها در سوریه از آغاز بحران این کشور بودند. همچنین می‌دانیم که آنها این اراده را ندارند، حتی اگر به بخش مربوط به مشارکت نظامی آنها در ابتدا بپردازیم، لازم است که این ائتلاف فراگیر باشد، به این معنا که مشارکت در هوا و زمین صورت گیرد و هماهنگی‌های لازم با نیروهای مستقر در عرصه میدانی یعنی نیروهای ملی سوریه  انجام شود تا این مداخله و مشارکت قانونی شود. این مشارکت تنها در صورتی قانونی خواهد بود که با همکاری دولت مشروع سوریه انجام شود. بنابراین من می‌توانم بگویم که آنها اراده‌ای برای مبارزه با تروریست و دیدگاه کافی در مورد نحوه شکست دادن ها ندارند.

اگر بخواهیم ارزیابی را ارائه کنیم، باید تحولات را بررسی کنیم. باید به عرصه تحولات میدانی بازگردیم. از زمان آغاز عملیات ائتلاف، از بیش از یک سال پیش، چه نتیجه‌ای عاید شده است؟ در این مدت گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره و سازمان‌ها و گروه‌های مشابه آن با تمام آزادی توسعه پیدا کردند. در مقابل پس از مشارکت مستقیم روسیه در روند مبارزه با تروریسم چه اتفاقی افتاده است؟ داعش و النصره شروع به عقب‌نشینی کردند. بنابراین می‌توان گفت که مشارکت آنها هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

حملات انگلیس و فرانسه در سوریه غیرقانونی است

موضوع دوم این است که این مشارکت خسارت‌بار و غیرقانونی بوده، چرا که در راستای حمایت از تروریسم است، درست مانند اقداماتی که بعد از شروع عملیات ائتلاف ضد داعش رخ داد. این گروه‌های تروریستی مانند سرطان هستند و سرطان تنها با انجام عملیات جراحی و ریشه‌کن کردن کامل آن مداوا می‌شود، اما عملیات این ائتلاف تنها به صورت زخمی کردن محل سرطان است که باعث انتشار سریع‌تر آن در بدن انسان می‌شود. 

وی در پاسخ به سؤالی علاوه بر مداخله انگلیس، حضور سایر اعضای ائتلاف موسوم به ضد داعش را غیرقانونی دانست و تأکید کرد: ما دولتی با تمامیت مستقل هستیم. به اقدامات روس‌ها نگاه کنید. هنگامی که آنها خواستند ائتلافی را بر ضد تروریسم تشکیل دهند، اولین کاری که انجام دادند این بود که مذاکراتی را با دولت سوریه قبل از هر طرف دیگری انجام دادند، سپس این موضوع را با دولت‌های دیگر مطرح کرده و در ادامه نیروهای خود را به سوریه وارد کردند. این روش قانونی مبارزه با تروریست در هر گوشه‌ای از دنیا است.

انگلیس و فرانسه حامی بروز پدیده داعش و جبهه النصره بودند

وی در ادامه انگلیس و فرانسه را حامی بروز پدیده تروریستی داعش و جبهه النصره در منطقه خاورمیانه خواند و تأکید کرد: باید از اظهارات تونی بلر آغاز کنیم. وی در این رابطه گفت که اشغال عراق منجر به بروز پدیده داعش شد. ما می‌دانیم که داعش به صورت علنی در سال 2006 در عراق آغاز به کار کرد و سرکرده این گروه در آن زمان ابومصعب الزرقاوی بود که در یک حمله هوایی آمریکایی‌ها کشته شد. آنها اعلام کردند که وی را کشتند، بنابراین از محل استقرار آن ها خبر داشتند و می‌دانستند که [گروه تروریستی موسوم به] دولت اسلامی در آنجا حضور دارد. سپس این گروه بعد از آغاز هرج‌ومرج های سوریه به این کشور منتقل شد. بنابراین مقامات انگلیسی و به ویژه تونی‌بلر به این موضوع اعتراف کردند. واقعیت این است که این دو کشور در بروز پدیده داعش و جبهه النصره در منطقه سهیم بودند.

گروه‌های تروریستی مبتنی بر رویکردهای انحرافی وهابی است

رئیس‌جمهور سوریه در مورد خطرات جبهه تروریستی النصره برای غرب گفت:‌ این سؤال مربوط به ساختار است، در حالی که مشکل مربوط به ساختار نیست، بلکه به علت ایدئولوژی است که این گروه‌ها در پیش گرفتند. آنها در اقدامات خود توجهی به ساختار ندارند ، بلکه رفتار آنها مبتنی بر ایدئولوژی انحرافی و ظلمت بار وهابیت است. در نتیجه اگر بخواهیم ارزیابی از این دو گروه تروریستی انجام داده و به دنبال تفاوت‌های موجود بین آنها باشیم، به هیچ نقطه اختلافی دست پیدا نمی‌کنیم. چرا که آنها یک ایدئولوژی را دنبال می‌کنند. از طرف دیگر اگر بخواهیم از مبانی مرتبط با این گروه‌ها و اعضا و وابستگان آنها سخن بگوییم‌، می‌بینیم که این مبانی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد ، به همین علت است که آنها دائماً از یک گروه به گروه‌های دیگر منتقل می‌شوند. از همین رو این دو گروه تروریستی براساس منافعشان گاه‌وبیگاه در سطح محلی با یکدیگر درگیر می‌شوند ، اما در واقع آنها در تمامی سطوح با هم همکاری دارند ، بنابراین نمی‌توان گفت کدام یک از آنها خطر بیشتری نسبت به طرف مقابل دارد، چرا که هر دو یک رویکرد و دیدگاه را دنبال می‌کنند. هر دو وابسته به القاعده هستند و جز در اسم و برخی جزئیات فرعی با یکدیگر اختلافی ندارند.

ادعای کامرون درباره معارضان میانه رو مسخره است

وی در مورد آمار ارائه شده از سوی دیوید کامرون مبنی بر حضور 70 هزار معارض میانه رو در سوریه خاطرنشان کرد: من می‌خواهم در این رابطه شفاف و مستقیم سخن بگویم. این حلقه جدیدی از زنجیره ادعاهای مسخره دیوید کامرون و موضوعی غیرقابل قبول است. این تعداد کجا هستند؟ آنها همواره از وجود گروه‌های معتدل در داخل سوریه سخن می‌گویند، اما این ادعاهای مسخره از مرز اطلاعات پوشالی و سخیف فراتر نمی‌رود. روس‌ها از زمانی که از دو ماه پیش مشارکت در مبارزه با تروریسم را آغاز کرده‌اند، از مناطق استقرار این گروه ها سوال کرده اند، اما هیچ‌کس به آنها پاسخی نداد. در واقع از آغاز بروز درگیری‌ها در سوریه هیچ مبارز معتدلی در سوریه نبود، همگی آنها عناصر مسلح افراط‌گرا بودند. شما می‌توانید به سایت‌های اینترنتی مراجعه کنید و تصاویر و فیلم‌های ویدئویی آنها را مشاهده کنید که اقدامات و جنایت‌های گسترده‌ای را با روی باز خود انجام می‌دهند و با شمشیر سر مردم را می‌برند و قلب انسان بی گناه را می خورند و اقدامات این چنینی انجام می‌دهند.

بنابراین آمار 70 هزار نفری که کاربران ارائه داده، مربوط به تروریست‌هایی است که اخیرا اقدامات تروریستی خود را در پاریس نیز انجام داده اند و ده سال پیش از آن نیز انگلیس و اسپانیا و نیویورک را هدف قرار داده بودند.  

کردهای سوریه در کنار دولت هستند

وی در مورد کردهای سوریه گفت که آنها در کنار ارتش سوریه با تروریست‌ها مبارزه می‌کنند، آنها حمایت‌های اساسی خود را از ارتش سوریه دریافت می‌کنند و ما مستنداتی برای اثبات این موضوع داریم. ما برای آنها سلاح می‌فرستیم چرا که شهروندان سوری هستند و می‌خواهند با تروریسم مبارزه کنند. ما این رفتار را با بسیاری از گروه‌های دیگر دنبال می‌کنیم ، چرا که نمی‌توانیم ارتش را به تمام نقاط سوریه اعزام کنیم. بنابراین؛ این اتفاق منحصر به کردها نیست.

اسد در پاسخ به سؤالی در مورد روند سازش در سوریه تأکید کرد که حل و فصل درگیری‌ها در سوریه هیچ ارتباطی با انتخابات زودهنگام ندارد. ممکن است این اتفاق تنها در چارچوب مبارزه با تروریسم و متوقف کردن رژیم‌های غربی و منطقه‌ای در حمایت از تروریست‌ها رخ دهد. انجام انتخابات زودهنگام تنها بخشی از گفت‌وگوهای فراگیر در مورد آینده کشور بین گروه‌های مختلف سیاسی و مجموعه‌های مدنی در سوریه است. این موضوع مربوط به اراده رئیس‌جمهور نیست، بلکه به اراده ملت سوریه بستگی دارد که عملیات سیاسی مشخصی را در پیش می‌گیرند. بنابراین اگر توافق بر سر انجام این روند به دست آید، من حق خود را عنوان یک شهروند سوری می‌دانم که در انتخابات نامزد  شوم. تصمیم من در آن زمان مبتنی بر ارزیابی قدرتم در پایبندی به تعهداتم و میزان رضایت و تأیید ملت سوریه خواهد بود. به هر حال صحبت در این رابطه زود است.

نمی‌توان با حملات هوایی داعش را از بین برد

وی در پاسخ به سؤالی که آیا امکان شکست دادن داعش تنها از طریق حملات هوایی وجود دارد، گفت: آیا ائتلاف از طریق حملات هوایی خود در طول بیش از یک سال گذشته موفق به شکست دادن داعش شده است، این اتفاق نیفتاده است. آیا آمریکایی‌ها از حملات هوایی گسترده خود بر ضد افغانستان چیزی محقق کرده اند؟ دوران اشغال عراق در سال 2003 چطور؟ آنها چیزی به دست نیاوردند. داعش را نمی‌توان تنها از طریق حملات هوایی بدون همکاری با نیروهای زمینی و میدانی شکست داد. داعش را نمی‌توان بدون مشارکت دولت و مردم به صورت عمومی شکست داد. واقعیت‌ها نشان دهنده این موضوع است.

ائتلاف ضد داعش یک توهم است

بشار اسد در مورد تصمیم احتمالی ائتلاف بین‌المللی در خصوص دعوت به همکاری با ارتش سوریه یا نیروهای محلی در مبارزه با داعش تصریح کرد: این ائتلاف توهمی و فرضی است، چرا که هیچ دستاوردی را در مبارزه با تروریسم در اراضی سوریه نداشته است. ما وقت خود را برای بررسی این موضوع تلف نمی‌کنیم. ما مبارزه با تروریسم را بدون قدرت های جهانی آغاز کردیم و از این که هر کسی در این مبارزه به ما بپیوندد ، استقبال می‌کنیم. آن‌ها هر اقدامی انجام دهند ما روند خود در مبارزه با تروریسم را دنبال می‌کنیم. این تنها نقشه ما است و آن را تغییر نخواهیم داد.

بشار اسد در مورد درخواست سوریه برای همکاری دولت‌های غربی جهت مبارزه با تروریسم گفت: ما بسیار واقع‌گرا هستیم و به خوبی می‌دانیم که آنها هرگز این کار را نخواهند کرد. آنها اراده ای برای این کار ندارند. این موضوع بیش از هر چیز دیگر مربوط به قوانین بین‌المللی است. آیا معقول است که دولت‌های غربی یا رژیم‌های غربی مبانی قوانین بین‌المللی را نشناسند و مفهوم دولت با تمامیت مستقل را نخوانده باشد یا از منشور سازمان ملل متحد اطلاعی نداشته باشند؟‌ آنها به حقوق بین‌الملل احترام نمی‌گذارند و ما نیز خواستار همکاری آنها نخواهیم بود. 

وی ادامه داد: اگر آنها در همکاری با سوریه در مبارزه با تروریسم جدی و آماده هستند، ما از هر کشوری در تمام نقاط دنیا استقبال می‌کنیم و تمامی تلاش‌های سیاسی با این هدف دنبال می‌شود. ما در این رابطه سخت‌گیر نیستیم،‌ بلکه کاملاً پراگماتیک هستیم. ما به دنبال حل و فصل اوضاع سوریه برای جلوگیری از خون‌ریزی‌های بیشتر هستیم و این موضوع ناشی از احساسات حب و بغض ما نیست. بلکه مبتنی بر واقعیت‌ها است. اگر آنها واقعاً در کمک به ما برای مبارزه با تروریسم و جلوگیری از ورود تروریست‌ها به داخل سوریه از طریق دولت‌های مزدور منطقه ای جدی هستند، ما از آنها استقبال می‌کنیم. این یک موضوع شخصی نیست.

حمایت نامحدود از تروریست‌ها حل بحران سوریه را پیچیده‌تر کرده است

رئیس‌جمهور سوریه در مورد اینکه آیا دمشق به همراه متحدانش شامل روسیه و ایران و حزب‌الله می‌تواند در ابعاد نظامی داعش را شکست دهد، گفت: این موضوع به دو عامل بستگی دارد. عامل اول توانمندی‌های ما و عامل دوم حمایتی است که تروریست‌ها دریافت می‌کنند. از دیدگاه ما اگر حمایت از گروه‌های تروریستی و سایر کشورهای مختلف منطقه و غرب متوقف شود ، تنها چند ماه زمان برای انجام این مأموریت کافی است. در این صورت اوضاع خیلی پیچیده نبوده و راه حل برای ما کاملا واضح است. گروه‌های تروریستی در حال حاضر از حمایت نامحدود این کشورها برخوردار هستند و این موضوع باعث طولانی‌تر و پیچیده‌تر شدن راه حل بحران سوریه شده است. این بدان معنا است که مأموریت ما محقق خواهد شد، اما هزینه گرانی خواهد داشت که سوری ها در نهایت این هزینه را پرداخت خواهند کرد. میزان تلفات مردم سوریه تاکنون نیز بخشی از این هزینه بوده است.

رئیس‌جمهور سوریه در مورد برخی ادعاها مبنی بر استفاده مفرط از زور و تفاوت قائل نشدن بین شهروندان و نظامیان از سوی دولت سوریه گفت: اولاً باید بگویم که تمامی جنگ‌ها بد هستند، هیچ جنگ خوبی وجود ندارد. در هر جنگی تعداد زیادی از انسان‌های بی‌گناه کشته می‌شوند. برای جلوگیری از این موضوع تنها می‌توان جنگ را متوقف کرد. طبیعی است که جنگ در تمامی نقاط دنیا منجر به خسارت‌های انسانی می‌شود، اما گفتمانی که غرب از مدت‌ها پیش در این رابطه در پیش گرفته این است که این واقعیت‌ها را نادیده می‌گیرد که تروریست‌ها از همان روز اول بحران ، انسان‌های بی‌گناه را می‌کشند. آنها این واقعیت را نادیده گرفتند که تعداد زیادی از افرادی که کشته شدند حامی دولت بوده اند، نه برعکس.

تنها واکنش ما به‌عنوان دولت سوریه این است که با این تروریست‌ها مبارزه کنیم. ما هیچ گزینه دیگری نداریم. ما نمی‌توانیم روند مبارزه با تروریسم را که شهروندان بی‌گناه را می‌کشند به علت نگرانی از اتهامات غرب در استفاده از زور متوقف کنیم. 

حمایت مستحکم ایران نقش مهمی در پایداری دولت سوریه داشت

بشار اسد در مورد اهمیت نقش متحدان منطقه‌ای سوریه گفت: نقش روسیه بسیار مهم است و تأثیر گسترده‌ای در ابعاد نظامی و سیاسی در سوریه داشته است،‌ اما این سخن که بدون این نقش دولت سوریه فرو می‌پاشد ، یک موضوع فرضی است. از آغاز بحران سوریه محاسبات زیادی برای فروپاشی دولت شکل ‌گرفته بود. در ابتدا موضوع چند هفته یا چند ماه و بعدها چند سال مطرح شد. آنها در این رویکردها تمایلات خود را مطرح می‌کردند، نه واقعیت‌ها را. موضوع مهم این است که حمایت روسیه از ملت سوریه و دولت این کشور در کنار حمایت قوی و مستحکم ایران نقش بسیار مهمی در پایداری دولت سوریه در مبارزه با تروریسم داشته است.

روس‌ها به دنبال حمایت از سوریه و عراق و منطقه هستند

وی در مورد جزئیات حضور روسیه در مبارزه با تروریسم در سوریه گفت: این موضوع را باید از خود روس‌ها سوال کنید، اما از دیدگاه ما ائتلاف غربی از زمان عملیات خود باعث توسعه گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی شده و باعث شد آنها اراضی بیشتری در داخل سوریه و عراق را تحت کنترل خود بگیرند. طبعاً روس‌ها این روند را تهدیدی برای سوریه و عراق و منطقه و همچنین تهدیدی برای خود و سایر نقاط دنیا می‌دانند. ما این واقعیت را در اروپا نیز شاهد هستیم. اگر تحولات اخیر پاریس و شارلی ابدو را مطالعه و تحلیل کنید، می‌بینید که این موضوع بسیار مهم است. الان چند گروه تروریستی در اروپا وجود دارد؟ چه تعداد از عناصر تروریستی و افراطی از اروپا به سمت سوریه آمده ‌است؟ این یک خطر است. روس ‌ها این موضوع را به خوبی می بینند. آنها به دنبال حمایت از سوریه ، عراق و منطقه و حمایت از خودشان و اروپا هستند. مبالغه نیست اگر بگوییم که روس‌ها الان از اروپا حفاظت می‌کنند.

وی تأکید کرد که بررسی‌ها برای حضور نظامی روسیه در سوریه ابتدا در سطوح پایین صورت گرفت و مسئولان دو طرف به صورت مشترک اعلام کردند که این مشارکت ضروری است. در مرحله بعد هر کدام از طرف‌ها موضوع را با مقامات خود بررسی کردند. در ادامه نوبت به بررسی این موضوع بین من و پوتین رئیس‌جمهور روسیه رسید. ما در مناقشات خود بر نحوه انجام این اقدام متمرکز بودیم، البته این موضوع به صورت مستقیم انجام نشد و بررسی آن در پشت تلفن نیز غیرممکن بود. به این ترتیب جلساتی با حضور مسئولان ارشد دو طرف انجام شد. در ابعاد اجرایی نیز من نامه‌ای را برای رئیس‌جمهور پوتین نوشتم که متضمن درخواست برای مشارکت نیروهای روسیه در مبارزه با تروریسم بود.

حضور نیروهای زمینی روسیه در سوریه در شرایط کنونی مطرح نیست

اسد در پاسخ به سؤالی دیگر گفت که حضور نیروهای زمینی روسیه در سوریه در شرایط کنونی مطرح نیست ، در حال حاضر روس ها به استثنای کادری که به همراه نیروهای نظامی و هواپیماهای خود جهت حمایت از پایگاه‌های هوایی به سوریه فرستادند، هیچ نیروی زمینی در سوریه ندارد. آنها هیچ نیروی زمینی که به همراه نیروهای ملی سوریه مبارزه کند، در این کشور ندارند. ما این موضوع را بررسی نکرده‌ایم و تصور نمی‌کنم الان نیازمند آن باشیم، چرا که مسائل در روند درست خود قرار دارد. ممکن است به مرور زمان یا در شرایط متفاوتی این تفکر لازم باشد ، اما در شرایط کنونی چنین موضوعی مطرح نیست.

این حق سوریه است که در برابر متجاوزان از خود دفاع کند

خبرنگار ساندی تایمز در ادامه از استقرار سامانه دفاع موشکی اس 300 در سوریه و احتمال استفاده از آن بر ضد ائتلاف غربی متجاوز به تمامیت ارضی سوریه پرسید که اسد در پاسخ گفت: این حق ما است. باید این انتظار وجود داشته باشد که ما از تجاوز هر پرونده‌ای به حریم هوایی خود جلوگیری کنیم. این موضوع کاملاً قانونی است ما از هر وسیله ممکن برای حمایت از حریم هوایی خود استفاده خواهیم کرد. البته این استفاده مرتبط با نوع تسلیحات خاصی نیست، بلکه تمامی سامانه‌های دفاع هوایی در این راستا به کار گرفته می‌شود.

وی در عین حال تأکید کرد که تاکنون این سامانه به سوریه نرسیده است ، اما در آینده تمامی سامانه‌های دفاعی برای حمایت از آسمان سوریه مورد استفاده قرار خواهد داد. وی گفت: اگر ما از حریم هوایی خود حفاظت نکنیم، چرا چنین تسلیحاتی را خریداری می‌کنیم. این یک امر بدیهی است. 

اولویت کنونی شکست دادن تروریست‌ها است

اسد ادامه داد: البته در شرایط کنونی صحبت از این روند مناسب نیست، اولویت کنونی ما مبارزه با تروریست‌ها است. خطر بزرگ‌تر فرا روی ما این است. ما تمایل زیادی به حمایت از حریم هوایی خود و جلوگیری از مداخله خارجی در امور داخلی خود در ابعاد نظامی و .. داریم، اما اولویت کنونی ما شکست دادن تروریست‌ها است. بعد از شکست دادن تروریست‌ها ما می‌توانیم پا را فراتر گذاشته و از کشور در برابر تمامی اجانب دفاع کنیم.  

اسد در مورد اینکه آیا مانعی در انجام مناقشات جدی در مورد آینده سوریه با عربستان ، در صورت درخواست ریاض وجود دارد، گفت: نه.. این موضوع در سیاست غیرممکن نیست. موضوع مربوط به این نیست که من قبول بکنم یا نه،‌ بلکه مربوط به سیاست‌های هر دولتی است. سیاست‌های آنها در قبال سوریه چیست؟‌ آنها آیا به روند حمایت از تروریسم ادامه می‌دهند؟ آیا بازی‌های خطرناک خود در سوریه و یمن و مناطق دیگر را دنبال خواهند کرد؟ اگر آنها آماده تغییر سیاست‌های خود به ویژه در قبال سوریه باشند، ما مشکلی در نشست با آنها نداریم. بنابراین موضوع در این نیست که ما با آنها دیدار می‌کنیم یا نه ، بلکه به نحوه تعامل آنها با حوادث سوریه بستگی دارد.

رئیس‌جمهور سوریه در پاسخ به سؤالی دیگر در مورد مذاکرات انجام شده در وین و پیش بینی نتایج این مذاکرات گفت: مهم‌ترین موضوع در اعلامیه وین این است که مردم سوریه باید برای بررسی آینده این کشور جمع شوند، سایر مسائل در درجه دوم اهمیت قرار دارد. اگر این بخش اساسی وجود نداشته باشد ، سایر مسائل ثانوی بی‌فایده خواهد بود. بنابراین تنها راه‌حل این است که ما به عنوان مردم سوریه دور هم بنشینیم. وین به عنوان یک نشست ، جلسه ای برای اعلام انگیزه‌ها است، نه یک روند عملیاتی شامل نشستن پشت میز مذاکرات و بررسی آینده سوریه. بنابراین در این زمینه نباید نتایج برخاسته از این نشست بررسی شود. بلکه باید نتایجی بررسی شود که ما عنوان مردم سوریه در نشست‌های خود به آن می‌رسیم.

بازگشت مخالفان خارجی به سوریه را تضمین می‌کنم

بشار اسد در پاسخ به سؤالی در مورد نگرانی مقامات اصلی مخالفان غیرمسلح دولت از بازداشت در هنگام ورود به سوریه گفت: هرگز این اتفاق نخواهد افتاد، معارضان در داخل سوریه حضور دارند و آن‌ها در اقدامات خود آزاد هستند. 

وی در مورد اینکه معارضان خارج‌نشین از جمله شخصی مانند هیثم مناع قادر به بازگشت به سوریه خواهد بود یا نه، گفت: ما قبلاً نیز این را گفته‌ایم که اگر نشستی در سوریه برگزار شود که آنها تمایل به حضور در آن داشته باشند ، من تضمین می کنیم که آن‌ها مورد بازداشت قرار نگیرد. این را بارها گفته‌ایم. ما مشکلی در این رابطه نداریم.

نشست عربستان با معارضان چیزی را در سوریه تغییر نخوهد داد

وی با اشاره به دعوت عربستان از 65 تن از معارضان دولت سوریه و سرکردگان گروه‌های مسلح و شخصیت‌های اقتصادی و ایدئولوشی وابسته به عربستان با توجه به برگزاری اجلاس آینده وین  در ژانویه آینده گفت: ما کانال‌های مستقیم با برخی گروه‌های مخالف داریم، اما برخی گروه‌های دیگر نمی‌توانند با ما تماس بگیرند، چرا که دولت‌هایی که بر آنها تسلط دارند اجازه این کار را نمی‌دهند. ما به نوبه خود به سمت تمامی طرف‌های مسالمت‌آمیز در معارضه روی باز داریم. در مورد نشست عربستان باید گفت که سعودی‌ها به صورت مستقیم و صریح و علنی از تروریست حمایت می‌کنند، بنابراین، این نشست چیزی را تغییر نخواهد داد. قبل از این نشست و پس از آن عربستان سعودی به حمایت خود از تروریست‌ها ادامه می‌دهد.                                                                                                                                                   

در ادامه خبرنگار ساندی تایمز پرسید:‌ به اعتقاد شما آیا زمانی فرا می‌رسد که شما برای نجات سوریه و حمایت از آن و تحریک عملیات سیاسی در این کشور با برخی گروه‌های مشخص که در حال حاضر آنها را تروریست می‌نامید، نشست داشته باشید. آیا ممکن است در آینده برای مذاکره با این گروه‌ها توافق کنید ، چرا که این اقدام برای آینده سوریه مفید خواهد بود؟

با داعش و النصره گفت‌وگو نمی‌کنیم

بشار اسد در پاسخ به این سوال گفت: ما این کار را انجام داده‌ایم، از همان ابتدا یکی از مبانی اصلی ما آغاز گفت‌وگو با تمامی طرف‌های حاضر در درگیری‌ها در داخل یا خارج سوریه بوده است.ما با بسیاری از گروه‌ها و نه سازمان ها مذاکره کرده‌ایم، گروه‌هایی که به دنبال کنار گذاشتن تسلیحات خود و بازگشت به حیات طبیعی خود بوده اند. این مذاکرات باعث شده است چندین دور عفو عمومی صادر شود که در بسیاری از موارد موفقیت‌آمیز بوده است. حتی در برخی موارد تعدادی از این  مبارزان به ارتش سوریه پیوسته و الان در کنار نیروهای ما مبارزه می‌کند. ما با برخی گروه‌ها که اقدامات غیرقانونی چه در ابعاد سیاسی یا نظامی در داخل سوریه انجام داده‌اند مذاکره می‌کنیم، ما می‌خواهیم به سازش‌هایی برسیم که آنها سلاح خود را زمین گذاشته و به زندگی طبیعی خود باز گردند. البته این بدان معنا نیست که ما با سازمان‌های تروریستی نظیر داعش و جبهه النصره و ... مذاکره می‌کنیم. بلکه منظور من گروه‌هایی است که در مبارزات دست داشتند، اما در ادامه پشیمان شده و سعی کردند به زندگی عادی خود برگردند.   

خبرنگار ساندی تایمز در ادامه از ماهیت ادعاهای گروه‌های مسلح تروریستی در مورد " بشکه‌های انفجاری " پرسید و  گفت که شما این نام را قبول ندارید، اما برخی موشک ها وجود دارد که تفاوتی بین مبارزان و غیر نظامیان قائل نیست، آیا اذعان می کنید که سوریه از موشک هایی استفاده می کند که در برخی مناطق تفاوتی بین شهروندان و عناصر مسلح قائل نیست؟

اسد پاسخ داد: فرض می کنیم که این جنجال تبلیغاتی درست باشد، در حالی که اینگونه نیست، اما در مقام طرح یک سوال، در حملات مختلفی که آمریکایی ها و انگلیسی ها با هواپیماها و موشک های بسیار پیشرفته خود در افغانستان و عراق انجام می دهند، یا در جنگ عراق یا جنگ اول خلیج فارس در سال 1990 چه تعداد غیر نظامی و انسان بی گناه کشته شده اند؟ این موشک ها بیش از این که عناصر تروریست را بکشد، انسان های بی گناه را کشته است. بنابراین موضوع مربوط به آن چیزی که بشکه‌های انفجار خوانده می‌شود نیست. طرح این مطلب که یک رئیس جمهور شرور وجود دارد که انسان‌های بی‌گناه و مبارز برای آزادی را می‌کشد،‌ غیرواقعی است . موضوع در مورد نحوه استفاده از تسلیحات و انگیزه‌های آن است و در این رابطه اختلافی بین بشکه‌های انفجاری و موشک‌های با دقت بالا نیست. آیا ما برای کشتن انسان‌های بی‌گناه انگیزه‌ای داریم؟ چطور می تواند چنین انگیزه ای وجود داشته باشد در حالی که ما از آنها دفاع می‌کنیم. اگر ما این کار انجام دهیم آنها را به آغوش تروریست ها می فرستیم. این غیرواقعی و غیرمنطقی است و نمی‌توان آن را به عنوان یک جنجال تبلیغاتی به کار برد، چرا که کسی آن را باور ندارد.

دو رکن اصلی سیاست سوریه

وی در پایان این گفت‌وگو تأکید کرد: از همان ابتدا سیاست‌های ما مبتنی بر دو رکن اساسی بود: انجام گفت‌وگو با همه و مبارزه با تروریسم در تمامی مناطق سوریه. در مورد صحبت از مسئولیت گرایی باید ابعاد مختلف این درگیری‌ها و عوامل وجود ما در این شرایط سخت و دردناک بررسی شود. وقتی من مسئولیت اوضاع کشور را بر دوش داشته باشم ،‌ آیا باید مسئولیت درخواست از قطری‌ها برای پرداخت پول عناصر تروریستی یا درخواست از سعودی ها برای تأمین مالی فعالیت‌های آنها یا درخواست از دولت‌های غربی جهت اجازه دادن به عوامل تروریستی برای ورود به سوریه را نیز برعهده بگیرم؟‌ آیا مسئولیت این موضوع که دولت‌های غربی چتر سیاسی تروریست‌ها بوده و آنها را گروه‌های معتدل می خوانند یا ملت سوریه را تحریم می‌کنند، برعهده من است؟‌ باید موضوع به این ترتیب بررسی شود. ما باید تمامی جوانب این موضوع را بررسی کنیم. ما باید بین تصمیمات اتخاذ شده در چارچوب سیاست‌های دولت و رفتارهای انجام شده ، بین استراتژی و تاکتیک تفاوت قائل شویم. ارزیابی اوضاع خیلی پیچیده است. علاوه بر این که اگر ما بخواهیم مسئولیت افراد در سوریه را ارزیابی کنیم،‌ این اتفاق پس از جنگ می‌تواند رخ دهد، چرا که در آن زمان انجام تحقیقات به صورت کامل نسبت به حوادث مختلف و بسترها و پیامدهای آن ممکن خواهد بود.

انتهای پیام/ر


ویدیو مرتبط :
نقش حمایت های ایران در پایداری مقاومت