سکه دو روی صادرات و دلالی در مرز مهران


چند تن از تولیدکنندگان در میزگردی در خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، با عنوان «سهم استان ایلام در صادرات از مرز مهران» از مشکلات گفتند.

این تولید کنندگان معتقدند از طرفی دلالان اجازه نمی‌دهند از مرز مهران منتفع شوند و از طرف دیگر بانک‌ها، امورمالیاتی ، شهرک‌های صنعتی و اتاق بارزگانی هماهنگ نیستند و گاهی اوقات خود خواسته یا نخواسته نقش دلال را بازی می‌کنند یا فرایند دلالی را تسریع می‌کنند.

«غلامرضا معینی‌فر» - تولید کننده ظروف یکبار مصرف و نایلکس در این میزگرد گفت: در ابتدای فعالیتمان، کارمان تا حدودی رونق داشت به طوری که 4 سال تولیداتمان را به عراق صادر می‌کردیم اما هم‌اکنون یک عده در مرز هستند که خیلی تمایل به خرید محصولات صادراتی از تولیدات استان ایلام را ندارند. برخی از افرادی که در حال حاضر در پایانه تجاری مرز مهران هستند اهل اصفهان، قم و تهران‌اند و وقتی که سرمایه‌گذاری از عراق می‌آید او را به سایر استان‌ها می‌برند و دیگر چشم تاجر عراقی به ایلام و تولیدات این استان نمی‌خورد.

این تولید کنننده ایلامی اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که تولیدکنندگان داخلی استان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند این است که بسیاری از صاحبان صنوف حاضر به خرید از ما نیستند و بارها مشاهده کرده‌ایم که تولیدات ما را که از سوی خریدارانی از سایر استان‌ها خرید شده را دوباره وارد استان کرده‌اند که بدون شک ارزش افزوده بیشتری را به همراه داشته و ممکن است از دست دلالی خریداری شده باشد.

معینی‌فر با اشاره به اینکه خریدار ما مستقیما از ما خرید نمی‌کند، خاطرنشان کرد: ما با هر شهری از سراسر کشور که خریدار ایلامی از تولیدکننده آنجا خرید می‌کند حاضریم رقابت کنیم و محصولات تولیدی‌مان را در معرض آزمایشگاه و سنجش قرار دهیم اما متاسفانه جوی ایجاد شده است که دلالان هم‌استانی هم به ما خیانت می‌کنند و محصولات مورد نیاز متقاضی داخلی استان را از سایر استان‌ها فراهم می‌کنند که بعضا ممکن است محصولی که از استان دیگر وارد ایلام می‌شود از تولیدات خود ما باشد.

این تولیدکننده ظروف یکبار مصرف و نایلکس در شهرک صنعتی ایلام ضمن انتقاد از شرکت شهرک‌های صنعتی ایلام عنوان کرد: روز اول به ما اعلام کردند که واحدهایی که در داخل شهرک صنعتی احداث می‌شوند تا 10 سال از معافیت مالیاتی برخوردار هستند که طبق آن تا پایان سال 95 این رویه باید برقرار باشد اما متاسفانه از 4 سال پیش تاکنون به صورت علی‌الراس از سوی اداره مالیاتی برای ما مالیات وضع می‌شود.

معینی‌فر با بیان اینکه مرز مهران با این ظرفیت از تولیدکنندگان داخلی استان، گرفته شده است، عنوان کرد: اصفهانی‌ها وقتی مرز مهران را قرق کرده‌اند چگونه می‌توانیم در مرز کالای تولیدی‌مان را به تاجر عراقی عرضه کنیم؟ دلیل تمام رکود کارخانجات ما این است که پشتیبانی نداشته‌ایم.

وی یادآور شد: روز اول که برای اخذ مجوز مراجعه می‌کنیم به حدی ما را تشویق می‌کنند و راغب می‌شویم که احساس می‌کنیم بهترین عمل ممکن را انجام داده‌ایم ولی بعد از راه‌اندازی خط تولید چنان زمین‌گیر می‌شویم که هیچ کس حاضر نیست دست شما را بگیرد و از این وضعیت شما را خارج کند.

این تولیدکننده ظروف یکبار مصرف و نایلکس با اشاره به اینکه در طول 3 سال گذشته 75 میلیون تومان برای واحد تولیدی من مالیات وضع شده است، تصریح کرد: بر اساس اعلام شرکت شهرک‌های صنعتی از روز اول واحدهایی که در این شهرک احداث شده‌اند باید تا پایان سال 95 از پرداخت مالیات معاف باشند که این گونه اعمال نشده است و نکته جالب توجه اینکه برخی بانک‌ها انگار از جیب خودشان تسهیلات به ما می‌دهند.بانک شریک سرمایه‌گذار است که این شراکت هم در سود و هم در زیان واحد تولیدی باید در نظر گرفته شود ولی در حال حاضر بانک فقط در سود واحد تولیدی شراکت دارد.

معینی‌فر خاطرنشان کرد: صنعت، معدن و تجارت باید پشتیبان ما باشد، در این شرایط ما زمین خورده‌ایم و دستگاه‌های متولی باید دستگیر ما باشند، رفع مشکلات ما باید با حضور امور مالیاتی و بانک‌ها باشد، متاسفانه هنگام مراجعه کارشناس مالیاتی به واحدهای تولیدی تنها به صورت علی‌الراس مالیات وضع می‌شود. کار کردن کارخانه و یک واحد تولیدی منوط به روشن بودن تنها یک دستگاه نیست، کار کردن باید صددرصدی باشد تا سوددهی داشته باشد ولی با حداقل ظرفیت و 10 درصد توان کار کردن نمی‌تواند دلخوشی داشته باشد و کارخانه را فعال دانست.

حتی توان پرداخت هزینه‌های جاری را نداریم

«محمدرضا احمدی» - مدیر کارخانه شیر ایلام زاگرس نیز در میزگرد ایسنا با اشاره به اینکه کارخانه نباید به دید دیگران و صحبت رهگذران فعال در نظر گرفته شود، گفت: وضعیت ظاهری یک واحد تولیدی نباید مدنظر کارشناس مالیاتی و یا هر دستگاه دیگر باشد، روشن بودن یک پمپ و یا یک موتور نباید ملاک فعالیت یک کارخانه در شهرک صنعتی ایلام باشد. این در حالی است که اثربخشی و بهره‌وری در واحدهای تولیدی وجود ندارد وضعیت ما در حال حاضر به گونه‌ای است که توانایی پرداخت هزینه‌های آب و برق واحد صنعتی خود را نداریم .

اتاق بازرگانی ایلام ضعبف عمل می‌کند

مهندس «موسی‌نژاد» تولید کننده فرآورده‌های گوشتی مستقر در شهرک صنعتی ایلام نیز در این نشست اضافه کرد: یکی از بزرگترین مشکلات تولیدکنندگان ما در ایلام این است که بازار فروش نداریم، تقاضا در بازار کم است و ما مجبوریم به سایر استان‌ها برویم و بهای تمام شده کالای تولیدی در ایلام بسیار بالاست .

موسی‌نژاد با اشاره به اینکه بانک‌ها، نگاه تجاری به صنعت استان دارند، عنوان کرد: تمام واحدهایی که در شهرک صنعتی ایلام احداث شده‌اند از مالیات معاف هستند که استقرار واحد صنعتی در فاصله کمتر از 25 کیلومتر مشمول این طرح نیست. واحدهایی که در شهرک‌های استان هستند چه امکاناتی دارند؟ چه خدماتی به ما می‌دهند؟ ما هیچ آبشنی در شهرک‌های صنعتی استان ایلام نداریم .

وی یادآور شد: بازار عراق دریایی از تقاضا است، اتاق بازرگانی ما ضعیف عمل کرده است به طوری که هنگامی که یک تاجر عراقی به مرز بین‌المللی مهران مراجعه می‌کند یک دلال با او روربرو می‌شود که اتاق بازرگانی باید تجار را هدایت کند.

اتاق بازرگانی خودش می‌خواهد بازرگانی کند

«احمد منصورزاده»، تولیدکننده لوله‌های پلیمری و کارآفرین ایلامی نیز در میزگرد تولیدات صادرات محور در ایسنا اظهار کرد: ما متاسفانه یک اتاق بازرگانی فعال در بخش صادرات استان نداریم، ما باید اتاقی داشته باشیم که رایزن تجاری ما باشد، برخی از دوستان ما تمایل دارند که فقط خودشان بازرگان باشند.

این تولیدکننده لوله‌های پلیمری در ایلام اضافه کرد: جایی وجود ندارد که فرصت‌های عراق را به ما نشان دهند و حتی توانایی ما را برای طرف عراقی معرفی کند، بازار عراق برای ما تشریح نشده است و اتاق بازرگانی نیز برای ما چنین فرصتی را مهیا نکرده است.

منصورزاده با اشاره به اینکه بانک‌ها به تنهایی نمی‌تواند مشکلات واحدهای تولیدی در استان را حل کنند و یا صنعت و معدن به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد، گفت: همه دستگاه‌های ذیربط باید در این زمینه هماهنگی داشته باشند.

تاجر عراقی مطالبات تاجر ایرانی را پرداخت نمی‌کند

وی تصریح کرد: جایی وجود ندارد که حقوق ما را از عراق بگیرد چرا که بارها مشاهده شده که تاجر عراقی بعد از گذشت چندین سال هنوز مطالبات تاجر ایرانی را پرداخت نکرده است که حل این مشکل نیازمند چاره‌اندیشی است.

این تولیدکننده ایلامی با بیان اینکه اربعین بهترین فرصت برای تولیدکننده ایلامی مانند یک تولید کننده ظروف یکبار مصرف است، گفت: اگر ما یک واحد بازیافتی در مرز مهران داشته باشیم می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و نباید فراموش کرد که تولیدکننده ما نمی‌تواند خودش همه کاره باشد.

ایده‌پروری در صنعت استان وجود ندارد

منصورزاده تاکید کرد: بعضی از اقلام افراد، سرمایه‌ای هستند. به عنوان مثال دیده شده با مراجعه برخی از تولیدکنندگان استان به بانک‌ها ، بانک می‌گوید« ماشینت را بفروش و قسط معوقت را پرداخت کن» که این امر قابل قبول نیست، ایده پروری در صنعت ایلام وجود ندارد، یکی دیگر از مشکلاتی که در صنعت این استان وجود دارد این است که کارشناس بانک ما در هر رشته‌ای متخصص است و هیچ کس از صنعتگر نمی‌پرسد که ما می‌خواهیم پروانه‌ای صادر کنیم نظر شما به عنوان یک پیشکسوت چیست؟ چرا باید در اتاق بازرگانی ما صنعتگری وجود نداشته باشد. نظر ما برای اتاق مهم نیست و دغدغه ایجاد اشتغال در اتاق وجود ندارد.

وی اضافه کرد: باید ساختاری وجود داشته باشد که خریدار به دنبال بازرگان برگردد، دلالان در مرز مهران مالیات نمی‌دهند و به همین دلیل است که برخی از مسایل را به تولی&a


ویدیو مرتبط :
رونق صادرات در مرز مهران