فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



روستاها محور گردشگری همگانی،همه مکانی و همه زمانی هستند


به گزارش ایرنا، مصطفی سخایی روز یکشنبه در همایش دهیاران استان ایلام با رویکرد توسعه گردشگری روستایی اظهار کرد: سیاست کنونی سازمان میراث فرهنگی این است که فشار گردشگران از نقاط گردشگرپذیر کشور را کم کرده و گردشگری را همگانی، همه مکانی و همه زمانی کند.
وی با تاکید بر اینکه اگر برنامه مدون داشته باشیم همه مردم در هر زمانی می توانند گردشگری کنند، تاکید کرد: یکی از مقاصد گردشگری که در این چارچوب می آید و از همه بالاتر و پیشتاز است و می تواند گردشگری همگانی را محقق کند، روستاهاست.
وی با یادآوری اینکه باید قابلیت ها و جذابیت های روستاهای هدف گردشگری مطالعه و استخراج شده و به اطلاع مردم برسد، تصریح کرد: با این وجود اگر تنها معرفی کنیم و هیچ برنامه ای نداشته نباشیم گردشگران به معضلی برای مردم روستا تبدیل خواهند شد.
مشاور مدیرکل همکاری و توافق های ملی گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ایران در منطقه خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد و خشکسالی و سرمای دیررس و زودرس کشور ما را تهدید می کند بنابراین هیچ فعالیتی بهتر از گردشگری برای جایگزینی نداریم.
سخایی اظهار کرد: با توسعه گردشگری روستایی، صنایع دستی و دامی و کشاورزی روستائیان به جای دلالان با قیمت های بسیار مناسب توسط گردشگران خریداری می شود که به افزایش درآمد مردم روستا منجر خواهد شد.
وی افزود: ایجاد شرکت های تعاونی روستایی از راهکارهایی است که می تواند جامعه محلی روستا را در درآمدهای صنعت گردشگری شریک کند.
وی تاکید کرد: گردشگری یکی از موضوعات بسیار مهم جهانی است و بسیاری از کشورها تلاش می کنند از این غافله عقب نمانند و حتی برای گردشگران جاذبه های مصنوعی می سازند اما سهم ایران از صنعت گردشگری در جهان با برخورداری از اینهمه سابقه تاریخی و تمدنی تنها نیم درصد است.
مشاور مدیرکل همکاری و توافق های ملی گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: سهم کشورمان از صنعت گردشگری در دنیا باید تا پایان چشم انداز 20 ساله به 2 درصد برسد که برای رسیدن به این هدف نیازمند برنامه، زیرساخت و کار و تلاش بی وقفه هستیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام نیز در این همایش گفت: توسعه گردشگری روستایی باعث روند مهاجرت معکوس و همچنین زنده شدن بسیاری از آداب و رسوم، معماری روستایی، غذاها و پوشش سنتی و بومی محلی، تولیدات ارگانیک و سنتی و صنایع دستی در روستاها می شود.
عبدالمالک شنبه زاده اظهار کرد: گردشگری مقوله فرابخشی است و باید در اجرای طرح هادی روستاها به صورت ویژه به گردشگری روستایی توجه شود.
وی تاکید کرد: در تدوین برنامه ششم توسعه، حوزه گردشگری بسیار پررنگ دیده شده است و در ردیف سیاست های محوری دولت یازدهم نیز قرار دارد.
وی صنایع دستی را یکی از محورهای تحقق شعار سال مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل عنوان کرد و افزود: توسعه و رونق صنایع دستی به بهبود اقتصاد خانوارها خصوصا روستاها بسیار کمک می کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: توسعه گردشگری روستایی یکی از رویکردهای اصلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال 95 و در برنامه ششم توسعه است.
شنبه زاده افزود: روستاهای این دارای پتانسیل خاصی هستند و حتی ظرفیت کویرنوردی، صخره نوردی، گردشگری ماجراجویانه و پرنده نگری را نیز دارند.
وی اظهار کرد: آثار تاریخی جوار روستاهای استان شناسنامه و هویت و نشان قدمت و ارزش روستا هستند و باید حفاظت و حراست شوند و در این راستا باید انجمن های میراث فرهنگی ساماندهی شوند.
وی تاکید کرد: این استان دارای یک هزار و 500 جاذبه تاریخی و طبیعی منحصربفرد است که حفاظت از آنها بدلیل پراکندگی زیاد و توان و امکانات کم میراث فرهنگی امکانپذیر نیست و در این راستا نیازمند کمک مردم و علاقمندان میراث فرهنگی هستیم.
همایش دهیاران استان ایلام با رویکرد توسعه گردشگری روستایی با حضور دهیاران روستاهای سراسر این استان و جمعی از مسئولان در مجتمع فرهنگیان شهر ایلام برگزار شد.
احیای صنایع دستی روستاهای استان، شناسایی ظرفیت اقامتی واحدهای بوم گردی، بررسی قابلیت های صنایع دستی روستاها، استفاده از توان جوامع محلی در راستای توسعه گردشگری روستایی و افزایش شرکت جوامع محلی در حفظ آثار تاریخی از محورهای این همایش است.
استان ایلام در غرب کشور با 585 هزار نفر جمعیت، 10 شهرستان، 25 شهر و 680 روستا دارد.
این استان با برخورداری از یک هزار و 500 جاذبه تاریخی و طبیعی و بافت زندگی سنتی و عشایری از مناطق مستعد کشور برای توسعه گردشگری به خصوص گردشگری روستایی است.
6032/6034

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
وب سایت بومگردی استان کرمان - محور گردشگری هفت باغ