بررسی دو مدل مدیریت خوردگی درشانزدهمین کنگره ملی/رفع بسیاری از مشکلات باآموزش نیروی انسانی


متخصص برجسته حوزه خوردگی در خارج از کشور گفت: در شانزدهمین همایش ملی خوردگی دو مدل مدیریت خوردگی مورد بررسی قرار می‌گیرد و علاوه بر پیشینه و خاستگاه هر یک، کاستی‌ها و مزایای آن‌ها نیز به بحث و تبادل نظر گذاشته می‌شود.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر علی مرشد، فارغ‌التحصیل دانشگاه امپریال کالج انگلستان که به عنوان سخنران کلیدی در شانزدهمین کنگره ملی خوردگی حضور خواهد داشت، گفت: تجارب کاری در حوزه خوردگی در خارج از کشور به خصوص انگلستان داشته‌ام و بیشترین‌ فعالیت‌های بنده به صنایع بالادستی و میان دستی صنعت نفت معطوف می‌شود.

مرشد با بیان این‌که نفت و گاز استخراج شده می‌تواند آب به همراه داشته باشد، افزود: آب موجود در نفت می‌تواند دارای دی‌اکسید کربن و سولفید هیدروژن باشد که این مواد اسید تولید کرده و منجر به خوردگی تجهیزات می‌شوند.

وی با تشریح این‌که عوامل ثانویه و اولیه در بروز ایجاد خوردگی همواره تاثیرگذار بوده‌اند، تصریح کرد: همواره تصور بر این است که اسید‌ها، اکسیژن و باکتری‌ها عوامل اصلی بروز این پدیده در صنعت هستند؛ اما با بررسی‌های انجام شده در بعضی از کشورهای خارجی مشخص شده است که عوامل انسانی بزرگترین عامل در این امر به حساب می‌آیند.

مرشد افزود: در کتاب معرفی مدیریت خوردگی در صنایع نفت و گاز مدلی را برای پیشگیری با این پدیده ارائه داده‌ام که توسط انجمن بین‌المللی مهندسان خوردگی (NACE International) به چاپ رسید.

مرشد در خصوص این انجمن افزود: این مرکز معتبرترین نهاد تخصصی پیشگیری و کنترل خوردگی در دنیا بوده و هم اکنون بیش از ۳۰ هزار عضو از ۱۱۶ کشور جهان دارد و مرکز آن در هیوستون از شهرهای ایالت تگزاس در ایالات متحده آمریکا است و دارای دو نشریه علمی با عنوان ماهنامه ارزیابی مواد و ماهنامه خوردگی است.

این متخصص حوزه خوردگی با اشاره به نشریات این انجمن اظهار کرد: از سال 2007 هر ساله مقاله‌ای با محوریت مدیریت خوردگی در نشریه‌های این انجمن به چاپ رسانده‌ام و امیدوارم بتوانم در این کنگره این تجربیات را در خدمت مردم سرزمینم قرار دهم.

وی با بیان این‌که همواره در کشورهای جهان بر روی مساله فناوری در حوزه خوردگی تاکید شده است، گفت: در خاورمیانه، کشورهای اروپایی و حتی دیگر کشورها نیز بر روی نرم‌افزارهای مختلف که می‌تواند به خوردگی کمک کند، بسیار تاکید شده است؛ اما به‌ نظر من آموزش از وجود نرم افزار نیز حیاتی‌تر است.

مرشد با تشریح ابعاد مختلف خوردگی در سایر کشورها گفت: مهم‌ترین عامل خوردگی نیروی انسانی بوده که آموزش مناسبی به او داده نشده است و اگر در این زمینه آموزش‌های لازم داده شود؛ بسیاری از مشکلات این حوزه برطرف می‌شود و ذکر این نکته در این‌جا لازم است که بعضی از بزرگترین متخصصان حوزه خوردگی را در جهان ایرانیان تشکیل می‌دهند.

استفاده از الگوی مدیریت خوردگی برای تمام صنایع

مرشد با اشاره به سند مدیریت خوردگی که از سوی وزیر نفت ابلاغ شده است، افزود: ابلاغ این سند قدم بسیار بزرگ و با اهمیتی در راه مبارزه با خوردگی در صنایع نفت و گاز ایران می‌باشد و قدم بعدی اجرای این سند است.

مرشد در مورد آموزش‌های مربوط به مدیریت خوردگی افزود: این آموزش‌ها می‌تواند به صورت یک دوره کوتاه مدت یک ساعته برای مدیران و دوره‌های چند روزه برای کارکنانی که در تاسیسات مشغول هستند، برگزار شود.

وی با اشاره به دو مدل بین‌المللی در حوزه خوردگی گفت:‌ یکی از این مدل‌ها به موسسه انرژی در انگلستان و دیگری که توسط من نوشته شده به انجمن بین‌المللی مهندسان خوردگی اختصاص دارد و این نکته را نباید فراموش کرد که خاستگاه مدیریت خوردگی کشور انگلستان بوده است.

این متخصص خوردگی خاطرنشان کرد: الگوی طراحی شده مدیریت خوردگی مدلی است که می‌تواند در دیگر صنایع نظیر هواپیمایی، خودرو، نظامی، دریایی و هسته‌ای کاربرد داشته باشد و با استفاده از آن هزینه‌های مربوط به تعمیرات، نگهداری، بازرسی فنی و مواد شیمیایی را بهینه و عمر تاسیسات را طولانی کرد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
مدیریت هدف‌گزینی تیوریهای مدیریت مدیریت نیروی انسانی مدیریت نیروی انسانی بیماریه