فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



«الحیاة» محمدرضا حکیمی کامل شد


به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، «الحیاة» مجموعه‌ای از آموزه‌هایی سپیده گشا، زندگی‌ساز و عزت آفرین «ثقلین» برای رسیدن انسان به «حیات طیبه» و ره سپردن در «صراط مستقیم» و « طریق اقوم» به قلم محمدرضا حکیمی است.

این 12 جلد مجموعه گرانقدری از آیات و روایات است که به صورت علمی و کاربردی، نگاه اسلام به مباحث اقتصادی، عدالت، انسان، خانواده، جامعه و ... را بر اساس تاکید رسول گرامی اسلام (ص) در حدیث ثقلین به جامعه اسلامی و غیر اسلامی معرفی کرده است.

تفکیک موضوعی مطالب و کاربردی کردن آنها با توجه به نیاز جامعه دینی و آشنا کردن همه جوامع خرد و کلان با اسلام، تجدید حیاتی در ناآشنایان با مکتب اهل‌بیت (علیهم السلام) ایجاد می‌کند. دقت نظرهای مولفین گویای نگاه ریزنگر آنها  به مشکلات جامعه و خانواده‌ها و همچنین جامعیت دستورات اسلام است.

آخرین جلد دوره 12 جلدی «الحیاة» شامل 6 فصل است؛ که در ادامه مجلدات پیشین نگاشته شده است. اولین فصل (باب 34) به اخلاق و اصول کلی آن پرداخته که اخلاق بازرگانی، کارفرمایی، مدیریت، کارگری و کارمندی، قضاوت، عالم، مرجع، جوانمردی و ... از بخش‌های آن است.

در فصل دوم (باب 35) درباره سلوک شرعی و روش‌های آن سخن گفته شده و اهمیت جهاد با نفس و عقلانیت و قصد و قربت و تقوا و ... از مهمترین بخش‌های این مسیر الهی شمرده شده است. فصل سوم (باب 36) این کتاب بیانگر قوانین الهی در جامعه و تاریخ است که از سویی به قوانین خداوند در آفرینش پرداخته و از سوی دیگر نقش انسان در تحولات اجتماعی و تاریخی را از نگاه احادیث تبیین کرده و تدریجی بودن فرازگرایی و نشیب‌گرایی تمدن‌ها و واپسگرایی در حرکت تاریخ را به تصویر کشیده است.

چهارمین فصل (باب 37) جلد دوازدهم «الحیاة» مبحث پایداری و مقاومت را شرح و بسط داده و نقش بنیادینِ پایداری در کارها و در مسیر رسیدن به اهداف را بیان کرده است. فصل پنجم (باب 38) به آینده تاریخ و انتظار آن ارتباط دارد و بخش‌هایی همچون ارزش انتظار و آینده‌نگری، آزمون و آزمایش، عدالت اجتماعیِ فراگیر، تکامل موجودیت اجتماعی انسان، حکومت راستین دینی و اجتماع حق مدار در این فصل بیان شده است.

ششمین فصل (باب 39) به بنیادی بودن احکام اسلامی پرداخته و در بیست بخش، روایات مرتبط را آورده است از جمله: پرهیز از کمک به ستمگران، نکوهش ستایش ستمگران و تباهکاران، همنشینی با شایستگان، نیک شمردن نیکی، عوامل اصلی خوبی‌ها و بدی‌ها، تفکر در سراسر آفرینش و ...

در آخرین فصل (باب 40) نیز به ارتباط اندام‌وار احکام سلامی اختصاص یافته و پیوند دین با شناخت، عمل، اجتماع، مسولیت‌های اجتماعی، تعهدهای خانوادگی، سیاست، عدالت اجتماعی، جهاد، اخلاق، بهداشت، اقتصاد، حج و قضاوت شرح داده شده است.

این کتاب در 928 صفحه به قلم محمدرضا حکیمی به رشته تحریر در آمده و انتشارات دلیل ما آن را منتشر کرده است.

انتهای پیام/و

http://fna.ir/XH6K60


ویدیو مرتبط :
محمدرضا شجریان و محمدرضا لطفی و ناصر فرهنگفر-بت چین(کامل)