بازدید وکلای دادگستری کشور ترکیه از دیوان عالی کشور


هیاتی از کانون وکلای دادگستری کشور ترکیه از دیوان عالی کشور بازدید کردند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هیاتی از کانون وکلای دادگستری ترکیه که مهمان کانون وکلای دادگستری استان البرز بودند از کاخ دادگستری بازدید و پس از آن با غلامرضا انصاری معاون نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور دیدار کردند.

در این دیدار انصاری ضمن خوش‌آمد گویی به مهمانان بدوا ساختار تشکیلات دیوان عالی را تشریح و سپس به وظایف قانونی دیوان عالی کشور اشاره و عنوان کرد: دیوان عالی کشور در نظام جمهوری اسلامی ایران بالاترین مرجع قضایی کشور است.

وی افزود: به موجب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به منظور نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم و ایجاد وحدت رویه قضایی و همچنین مسئولیت هایی که طبق قانون به آن محول شده دیوان عالی کشور شکل گرفته است. وظیفه نظارتی دیوان عالی کشور از طریق نقض و ابرام آراء در مورد آرائی که قابل فرجام و یا تجدیدنظرخواهی در دیوان عالی کشور است، اعمال می شود. از طرفی معاونتی در دیوان عالی کشور به عنوان معاونت نظارت و بازرسی وجود دارد که به طرق مختلف از جمله طرق سیستمی و میدانی بر کلیه آراء صادره در محاکم نظارت دارد.

انصاری تصریح کرد: وظائف دیگری که طبق قانون برای دیوان عالی کشور مشخص گردیده حل اختلاف در صلاحیت و تشخیص صلاحیت بین محاکم است. همچنین تجویز اعاده دادرسی در امور کیفری، تجویز احاله رسیدگی به امر کیفری به دادگاهی غیر از دادگاه صالح و همچنین رسیدگی به تخلفات رئیس جمهور از وظایف قانونی دیوان است.

وی افزود: در غالب نظام‌های حقوقی در دنیا دیوان عالی کشور به صورت شکلی به پرونده ها رسیدگی می کند، ولی در سیستم قضایی ما با توجه به قانون آیین دادرسی ها هم به صورت شکلی و هم به صورت ماهیتی در مواردی که قانون مشخص کرده، رسیدگی می کند.

انصاری دباره تشکیل هیات عمومی برای ایجاد وحدت رویه اعلام کرد: هرگاه از شعب مختلف دیوان عالی کشور یا دادگاه‌ها نسبت به موارد مشابه اعم از حقوقی، کیفری، امور حسبی یا استنباط متفاوت از قوانین آراء مختلفی صادر شود رئیس دیوان عالی کشور یا دادستان کل به هر طریقی که آگاه شوند مکلفند نظر هیات عمومی دیوان عالی کشور را به منظور ایجاد وحدت رویه درخواست کنند.

معاون نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور درباره تشکیل جلسات هیات عمومی وحدت رویه و آراء اصراری دیوان توضیحات مبسوطی برای مهمانان ارائه داد.

در پایان این نشست، مهمانان سئوالات مختلفی در خصوص قضات دیوان عالی، چگونگی گزینش قضات دیوان و سنوات خدمتی آنها، تعداد شعب دیوان، همچنین اختصاصی بودن شعب از معاون نظارت پرسیدند و پاسخ لازم به آنها داده شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
بازگشت حقوق های نجومی به خزانه از زبان رییس دیوان محاسبات کشور