سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



بسته شدن راه های ارتباطی برخی مناطق /نیروهای امدادی آماده خدمات رسانی هستند


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

موج جدید سرما در کشور روز جمعه موجب بسته شدن راه های ارتباطی روستا ها برخی مناطق و تعطیلی مدارس در روز شنبه شده و نیروهای امدادی در تلاش برای خدمات رسانی به مردم و باز کردن مسیرهای بسته شده، هستند.

به گزارش ایرنا از استان های مختلف کشور ، سرما و کولاک همچنین به رغم ایجاد خوشحالی در میان مردم، مشکلاتی را نیز ایجاد و برق برخی مناطق مرزی را قطع کرده است. 

*تعطیلی برخی مدارس آذربایجان شرقی 

آموزش و پرورش آذربایجان شرقی تعدادی از مدارس برخی مقاطع مختلف تحصیلی استان را در روز شنبه 12 دی ماه به علت شدت سرما ، کولاک برف تعطیل اعلام کرد.

بر این اساس، همه مقاطع تحصیلی مدارس شهری و روستایی بستان آباد ، حاروانا ، کلیبر و مدارس مقاطع پیش دبستانی و ابتدایی شهری و روستایی و مدارس استثنایی هوراند تعطیل بوده و مدارس مقاطع متوسطه دوره اول ودوم با یک ساعت تاخیر شروع می شود .

در شهرستان جلفا و منطقه آزاد ارس هم مدارس مقاطع پیش دبستانی و ابتدائی و متوسطه دوره ی اول شهری و روستایی و مدارس استثنایی و در بخش سیه رود شهرستان جلفا کلیه مقاطع تحصیلی تعطیل اعلام شده است. 

در خدا آفرین و چاراویماق کلیه مقاطع تحصیلی مدارس شهری و روستایی و در شهرستان اسکو با توجه به مسدود بودن مسیر راه های روستاهای کرد آباد , گنبرف , کندوان ,آمقان و عنصرود کلیه مقاطع تحصیلی مدارس در این روستاها تعطیل است. 

مدارس پیش دبستانی و ابتدائی شهری و روستایی دیگر مناطق شهرستان اسکو وشهر جدید سهند با یک ساعت تاخیر شروع می شود.

تمامی مقاطع تحصیلی تیکمه داش ، مرند و مدارس مقاطع پیش دبستانی و ابتدائی و مدارس استثنائی هریس تعطیل است.

در شبستر و تسوج مدارس کلیه مقاطع تحصیلی و درایلخچی مدارس مقاطع پیش دبستانی و ابتدائی با یک ساعت تاخیر شروع می شود.

در صوفیان و عجب شیر مدارس کلیه مقاطع تحصیلی و در مهربان مدارس مقاطع پیش دبستانی و ابتدائی تعطیل اعلام شده است.

تعطیلی مدارس 12 شهرستان آذربایجان غربی 

پایگاه اطلاع رسانی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی اعلام کرد: مدارس 12 شهرستان این استان به علت بارش برف و سرمای شدید شنبه 12 دی تعطیل است.

به علت بارش سنگین برف، کولاک و برودت هوا تمامی مقاطع تحصیلی شهرستان های ماکو، سردشت، چالدران، پلدشت، شوط، چایپاره، پیرانشهر، اشنویه، خوی تعطیل است.

همچنین بر اساس این گزارش تمامی مدارس بخش سیلوانا و صومای برادوست شهرستان ارومیه و مدارس روستایی شهرستان مهاباد و تمام مدارس بخش کوهسار سلماس در نوبت صبح و بعد ازظهر و مدارس ابتدایی ناحیه یک و 2 شهرستان ارومیه و مدارس ابتدایی شهرستان سلماس در نوبت صبح روز شنبه 12 دی ماه تعطیل است.

بر اساس اعلام این پایگاه خبری، به استثنای امتحانات نهایی سوم متوسطه و پیش دانشگاهی شهرستان های ماکو، چالدران، اشنویه، پیرانشهر و بخش های سیلوانا و صومای برادوست، امتحانات سایر مناطق استان کماکان طبق برنامه قبلی برگزار خواهد شد.

به گزارش ایرنا، بارش سنگین برف، کولاک شدید و یخبندان که از روز چهارشنبه در آذربایجان غربی آغاز شده، همچنان ادامه دارد و مشکلاتی را در تردد اهالی در معابر شهری و جاده های بین شهری به وجود آورده است.

*بسته شدن راه ارتباطی 95 روستای شهرستان چالدران 

کریم حسین زاده رئیس شورای هماهنگی ستاد بحران شهرستان چالدران گفت: بر اثر بارش سنگین برف و کولاک شدید، راه ارتباطی 95 روستای این شهرستان شمالی استان آذربایجان غربی مسدود شده است.

وی در این باره اظهار کرد: بارش سنگین برف که از پنجشنبه آغاز شده و همچنان ادامه دارد، موجب مسدود شدن راه ارتباطی 95 روستا در این شهرستان شده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: محورهای اصلی شهرستان چالدران در حال حاضر باز بوده و راهداران در تلاش هستند تا راه های ارتباطی روستاهای مسدود شده را بازگشایی کنند.

حسین زاده همچنین گفت: بارش سنگین برف که از شب گذشته شروع و امروز هم با شدت ادامه دارد، شهرستان چالدران را کاملا سفیدپوش کرده به طوری که میزان بارش در سطح شهر به بیش از 30 سانتیمتر و در ارتفاعات نیز افزون بر 90 سانتیمتر رسیده است.

فرماندار چالدران اضافه کرد: هم اکنون با تلاش شش اکیب راهداری با 14 نفر نیروی انسانی و ماشین آلات برف روبی تمامی محورهای اصلی بازگشائی و نمک پاشی شده و رفت و آمد در آن ها با کندی و با زنجیر چرخ جریان دارد.

وی افزود: با توجه به بارش سنگین برف و لغزنده بودن سطح جاده های اصلی و مسدود شدن راه های روستائی، به تمامی رانندگانی که قصد سفر به شهرستان چالدران دارند، توصیه می شود در صورت نداشتن کار ضروری از سفر به این شهرستان خودداری کنند و در صورت سفر مجهز به وسایل گرما زا و زنجیر چرخ باشند.

همچنین گزارش رسیده از روابط عمومی اداره کل آمورش و پرورش آذربایجان غربی حالی است که بر اثر بارش سنگین برف، کولاک و برودت هوا، تمامی مقاطع تحصیلی شهرهای خوی، چالدران، ماکو، پلدشت، شوط و چایپاره در نوبت صبح و بعد از ظهر روز شنبه تعطیل بوده و همچنین امتحانات نهایی سوم متوسطه و پیش دانشگاهی شهرستان چالدران و ماکو لغو شده است.

گزارش دریافتی از فرماندهی پلیس راه آذربایجان غربی نیز حاکی است که به علت وجود مه غلیظ و بارش سنگین برف در گردنه های ارتباطی شهرستان های شمال استان، تردد در محورهای خوی ـ سلماس، خوی ـ چالدران، خوی ـ چایپاره و خوی ـ ماکو با کندی و با زنجیر چرخ امکانپذیر است.

اداره هواشناسی شهرستان خوی نیز اعلام کرده است که وضع هوای شهرهای شمال استان در 24 ساعت آینده ابری، نیمه ابری و همراه با وزش تند باد و بارش برف همراه خواهد بود.

در 24 ساعت گذشته شهرستان چالدران با هشت درجه سانتیگراد زیر صفر سردترین شهرستان شمال استان آذربایجان غربی بود و بارش برف همچنان در تمامی شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی ادامه دارد.

*قطع شدن جریان برق در پیرانشهر 

جریان برق شهرستان مرزی پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی بر اثر برف و کولاک شدید و سرمای کم سابقه از ظهر روز جمعه قطع شده است.

امیرعباس جعفری مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سرمای شدید و برف و کولاک در این شهرستان که از روز چهارشنبه این شهرستان را فرا گرفته است و همچنان ادامه دارد، موجب قطع جریان برق این شهرستان از ظهرجمعه شد.

این مقام مسئول با بیان این که برودت هوا در این منطقه به 15 درجه سانتیگراد زیر صفر نیز کاهش پیدا کرده است، اضافه کرد: سرمای شدید موجب یخ زدگی کابل های انتقال برق در دکل های 132 کیلو ولت شده و موجب قطع جریان برق این شهرستان شده بود.

وی گفت: خوشبختانه با تلاش گروه های اعزامی مدیریت برق استان و شهرستان مرزی پیرانشهر برق 60 درصد از این شهرستان دوباره برقرار شده و تلاش برای برقدار کردن بقیه این شهرستان همچنان ادامه دارد.

جعفری اظهار کرد: قطع جریان برق موجب قطع شدن جریان آب این شهرستان نیز شده بود که با استقرار ژنراتورهای سیار خوشبختانه آب شرب 60 درصد از این شهرستان نیز تامین شده است.

وی ارتفاع برف در این شهرستان را بیش از 80 سانتیمتر اعلام کرد و افزود: خوشبختانه با وجود سرمای شدید جریان گاز این شهرستان پابرجا بوده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. 

وی اظهار کرد: مدیریت بحران استان آمادگی کامل برای امداد رسانی و مدیریت شرایط نامساعد جوی را دارد و جلسات این ستاد به طور منظم برگزار می شود و همه عوامل امدادرسانی این مدیریت در آماده باش کامل قرار دارند.

به گزارش ایرنا، بارش برف همراه با کولاک و وزش باد شدید از دو روز گذشته در مناطق مختلف آذربایجان غربی آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

شهرستان مرزی پیرانشهر با 123 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی در جوار مرزهای کشور عراق و در یک منطقه کوهستانی و بسیار سردسیر واقع شده است.

*بسته شدن راه 300 روستای کردستان 

محمد راشد مدرس گرجی مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی کردستان از بسته شدن راه 300 روستای استان در شامگاه جمعه بر اثر بارش برف سنگین و کولاک خبر داد.

وی با بیان اینکه این تعداد روستا متعلق به کل شهرستان های استان است گفت: بارش برف جمعه در استان آغاز شده و تا فردا شنبه ادامه دارد.

این مقام مسئول به وقوع کولاک در برخی از نقاط استان اشاره کرد و افزود: کولاک شدید در کنار بارش برف مانع از برفروبی توسط عوامل راهداری شده و کار را سخت کرده است. 

استان کردستان هزار و 703 روستا دارد و حدود 570 هزار نفر در این تعداد روستا سکونت دارند. 

مدرس گرجی به آماده باش عوامل راهداری در راهدارخانه های استان اشاره کرد و گفت: اکنون 37 اکیپ در 30راهدارخانه در استان آماده خدمات برفروبی در جاده های اصلی و فرعی استان است. 

وی با بیان اینکه برفروبی در روستاهای استان توسط بخش خصوصی انجام می شود اظهار کرد: حدود ٢٥٠ دستگاه ماشین آلات بخش خصوصی با ٣٠٠ پرسنل و در قالب ٤٠ اکیپ برای خدمات رسانی در راه های روستایی آماده هستند. 

مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی کردستان همچنین با اعلام اینکه تمام راه های اصلی استان باز است تاکید کرد عبور از گردنه های استان تنها با زنجیر چرخ امکان پذیر است.

در استان کردستان 40 گردنه مهم و 15 منطقه با امکان ریزش بهمن به طول هشت تا 10 کیلومتر و 16 منطقه کولاک گیر به طول 16 کیلومتر وجود دارد. 

به گفته مدرس گرجی اکنون غیر از راه فرعی حسین آباد-دهگلان همه راه های فرعی استان نیز باز است.

وی از مردم خواست از تردد غیر ضروری به ویژه در ساعات پایانی روز در جاده ها خودداری کنند و جهت اطلاع از وضعیت راه های استان با تلفن گویای ١٤١ تماس بگیرند.

استان کردستان هفت هزار و 850 کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که شش هزار کیلومتر آن راه روستایی است.

*تاخیر در فعالیت ادارت و مدارس 5 شهرستان چهارمحال وبختیاری 

ستار فرهادی مدیرکل مرکز مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: باتوجه به برودت هوا و بارش برف، فعالیت مدارس مقطع ابتدایی و ادارات در پنج شهرستان استان با یک ساعت تاخیر آغاز می شود.

وی افزود: با موافقت استاندار، مدارس شهرستان های کوهرنگ، فارسان، بن، بخش لاران شهرستان شهرکرد و دیناران شهرستان اردل وهمچنین مابقی مراکز آموزشی، ادارات و بانک های این شهرستان ها از ساعت 9 آغاز می شود.

وی گفت: فعالیت مدارس، ادارات، بانک ها ومراکز آموزشی در مابقی مناطق استان طبق روال معمول است.

به گزارش سایت هواشناسی چهارمحال وبختیاری، براساس نقشه وتصاویر ماهواره ای، بررسی نقشه های پیش یابی هواشناسی بیانگر فعالیت موج دوم سامانه ناپایدار در روز جمعه در منطقه می باشد که تا اواسط روز شنبه موجب بارش برف و باران وزش باد شدید در اغلب نقاط استان می شود.

همچنین بر اساس این گزارش رخداد کولاک برف در ارتفاعات دور از انتظار نخواهد بود . 

*تعطیلی مدارس ابتدایی بانه 

رضا خضری رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان بانه از تعطیلی مراکز پیش دبستانی و ابتدایی شهر و روستای شهرستان بانه در روز شنبه 12 دی در نوبت صبح به دلیل بارش برف و سرمای هوا خبر داد.

وی افزود: تا کنون برای نوبت بعد از ظهر مدارس این شهرستان تصمیمی اتخاذ نشده است.

بارش برف که از جمعه در شهرستان بانه آغاز شده است باعث بستن راه 40 روستا شده است.

بانه در 242 کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.

*بسته شدن راه بیش از 40 روستای شهرستان مریوان 

دیاری استواری رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان مریوان از بسته شدن راه بیش از 40 روستای بخش سرشیو این شهرستان به علت بارش برف و کولاک شدید خبر داد.

وی افزود: تردد در مسیر مریوان - سقز به علت لغزندگی و یخ زدگی جاده، فقط با بستن زنجیر چرخ امکانپذیر است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: هم اکنون کولاک و بارش برف مداوم موجب کندی حرکت وسایل نقلیه در گردنه ها و ارتفاعات این بخش شده است.

استواری با اشاره به کولاک شدید و یخ زدگی گردنه ها و نقاط مرتفع جاده های بین شهری این شهرستان در مسیر مریوان - سقز تصریح کرد: چند اکیپ و دستگاه برف روب در حال برف روبی جاده های بین شهری و روستایی شهرستان مریوان در بخش سرشیو هستند.

وی افزود: به علت تداوم بارش برف و کولاک شدید، بازگشایی راه های روستایی در این محور به کندی انجام می شود و در برخی از نقاط نیز متوقف شده است اما دیگر راه های اصلی شهرستان باز است. 

رئیس اداره راه و شهرسازی مریوان خاطر نشان کرد: مردم در این ایام از ترددهای غیرضروری بین شهری و روستایی خودداری کنند و رانندگان خودرو ها باید مجهز به زنجیر چرخ و وسایل ایمنی مناسب باشند.

مریوان در 130 کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.

*احتمال آبگرفتگی برخی معابر عمومی خراسان جنوبی 

رضا برهانی رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی های جوی اداره کل هوا شناسی خراسان جنوبی گفت: با فعالیت سامانه بارشی در برخی مناطق استان به سبب جاری شدن رواناب، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی وجود دارد.

وی افزود: با نفوذ و گسترش امواج ناپایدار لایه میانی جو به آسمان استان از اواخر وقت روز جمعه تا دوشنبه هفته آینده به تناوب وزش باد نسبتا شدید، افزایش ابر و وقوع رگبار و رعدو برق در استان پیش بینی می شود. 

برهنی اضافه کرد: بررسی همدیدی و آینده نگری نشان می دهد، عمده فعالیت سامانه بارشی روزشنبه در نواحی شمالی و روز یکشنبه در نیمه جنوبی استان خواهد بود.

*نجات مصدومان حادثه سقوط بهمن در جاده چالوس 

مهدی مهرور مدیر کل بحران استانداری البرز از نجات سه مصدوم حادثه سقوط بهمن در محور ارتباطی کرج - چالوس در محدوده آبشار خور خبر داد.

این مقام مسئول افزود: درپی گزارشی مبنی بر سقوط بهمن تیم های امدادی و نجات به محل حادثه اعزام شدند که با توجه به صعب العبور بودن آن دو نفر از مصدومان حادثه مذکور از طریق آمبولانس و یک نفر از طریق بالگرد به بیمارستان البرز منتقل شدند.

وی ادامه داد: با توجه به دغدغه یک طرفه بودن جاده چالوس برای امداد رسانی به موقع به حادثه دیدگان به محض اطلاع از وقوع آن مدیریت بحران با هماهنگی نیروی انتظامی با تاخیری دو ساعته در یک طرفه شدن این محور ارتباطی زمینه را برای امداد رسانی مصدومان فراهم کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز گفت: دو محل برای استقرار پایگاه مدیریت بحران با توجه به تجارب سال های گذشته و بروز حوادث مختلفی که شاهد بودیم در نظر گرفته شده است.

مهرور افزود: یک مکان در جاده گردشگری کرج - چالوس و دیگری در ساوجبلاغ- طالقان برای پوشش مناطق گردشگری استان اختصاص خواهد یافت.


ویدیو مرتبط :
حادثه رانش زمین در چین و تلاش نیروهای امدادی