جزییات طرح "مشارکت اقتصادی" برای توسعه مناطق محروم


معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهور، حاشیه نشینی را از تبعات مهاجرت فزاینده روستاییان به شهرها عنوان کرد و افزود: حاشیه نشینی بلای خانمانسوز اقتصاد کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه مرکزی، دکتر سید ابوالفضل رضوی در جلسه توسعه روستایی استان که با حضور فرمانداران، بخشداران و دهیاران استان و جمعی از مدیران کل در استانداری مرکزی برگزار شد، یکی از ویژگی‌های جامعه توسعه یافته را افزایش اعتماد عمومی عنوان کرد و افزود: تاکید اسلام بر لزوم مشورت در امور در سال‌های پیروزی انقلاب با تشکیل شوراهای روستایی، کارگری و ... مورد توجه قرار گرفت و شوراهای کارگری در سال های 58 و 59 در کارخانجات شکل گرفتند و حیات این تشکل‌ها با باور به اینکه مردم وقتی در کنار یکدیگر جمع شده و با هم تعقل کنند، بهتر و مداوم‌تر و پرثمرتر کار می‌کنند، ادامه یافت.

رضوی با بیان اینکه مشارکت سیاسی به خوبی در ایران اتفاق می‌افتد و یکی از نمونه‌های آن مشارکت همه جانبه مردم و مسئولان در برگزاری انتخابات مختلف است، افزود: اما وقتی بحث مشارکت اقتصادی یا اجتماعی یا فرهنگی طرح می‌شود در تحقق آن با مشکل مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به تاکیدات قانون اساسی بر شورا و جایگاه مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از مصادیق مهم شورا در ایران گفت: جایگاه مجلس شورای اسلامی در حدی است که هیچکس حق انحلال آن را ندارد، چنین جایگاهی نتیجه مشارکت و مردم‌سالاری است.

رضوی با بیان اینکه مشارکت می‌تواند گره اقتصادی زندگی مردم را باز کند، به تحقیقی که در دانشگاه MIT انجام شده است، اشاره کرد و افزود: براساس نتایج حاصل از این تحقیق که در کتابی تحت عنوان " نظم از اتم تا اقتصاد" به چاپ رسیده، گفته شده در جامعه‌ای که اعتماد عمومی محقق شده باشد، تبادل اطلاعات اتفاق افتاده و در ادامه نظم ایجاد می‌شود و در نهایت سیستم حاصل می‌شود. این جامعه در چنین شرایطی یک جامعه توسعه یافته خواهد بود.

وی با تاکید بر لزوم افزایش اعتماد مردم به یکدیگر، یکی از راه های تحقق این مهم را مشارکت اقتصادی عنوان کرد و گفت: گاه نتوانسته‌ایم ارزش مشارکت را به مردم بباورانیم، اما طرح مشارکت اقتصادی که برای ایجاد رشد و توسعه اقتصادی در مناطق محروم طراحی شده به خوبی می‌تواند درک نسبت به این مهم را در مردم ایجاد کند.

وی عدم وجود احساس مشارکت در مردم را زمینه‌ساز ایجاد احساس پوچ بودن و عدم احساس مسئولیت دانست و گفت: در جامعه‌ای که مردم احساس مسئولیت نکرده و در جریان اعتماد عمومی قرار نگیرند، نظم و سیستم ایجاد نشده و در نهایت توسعه محقق نخواهد شد.

رضوی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون خدمات زیربنایی بسیاری در روستاها انجام شده است، اما وضعیت عمومی روستاها هنوز هم از نظر اقتصادی مطلوب نیست، گفت: مسئولان وظیفه دارند مردم را از نظر اقتصادی نسبت به حکومت و دولت بی نیاز کنند.

وی با بیان اینکه استان مرکزی به عنوان استان پرورش دهنده نخبگان تاثیرگذار در سطح فراملی باید از نخبگان خود در مسیر توسعه بهره گیرد، افزود: باید به تفکر امام در خصوص استقلال اقتصادی عمل کنیم. امام به دنبال استقلال اقتصادی بود؛ چرا که تضمین کننده استقلال سیاسی و فرهنگی است و در مقابل، وابستگی اقتصادی به استقلال فرهنگ و سیاسی لطمه می‌زند.

رضوی، تحقق اقتصاد مقاومتی را به معنای ایجاد تراز مثبت بازرگانی خارجی دانست و با اشاره به بند 4 دستورالعمل ابلاغی توسط مقام معظم رهبری به دکتر جهانگیری که بر برنامه‌ریزی در راستای حضور آحاد مردم جهت مشارکت اقتصادی و توانمندسازی آنان تاکید دارد، افزود: اجرای طرح مشارکت می‌تواند زمینه چنین دستاوردی را فراهم کند.

وی یکی از دستاوردهای اجرای طرح مشارکت اقتصادی مناطق محروم را سهیم شدن شرکا در سود سهام عنوان کرد و افزود: در راستای اجرای این طرح باید شناسنامه روستاها در قالب شناسایی تعداد تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی و رشته‌های تحصیلی و تخصص آنان به عنوان سرمایه‌های روستا، شناسایی افراد مورد وثوق روستا، شناسایی افراد خلاق و متمکنین روستا و شناسایی سرمایه فیزیکی روستا انجام شود.

وی با اشاره به کاهش قابل توجه جمعیت روستایی در استان مرکزی گفت: عدم توجه به روستاییان و عشایر، افزایش مشکلات شهری و حاشیه نشینی را در پی دارد و برای رفع این مشکل باید نظام برنامه‌ریزی اصلاح شده و در ادامه به روستائیان امکانات دهیم.

رضوی در خصوص تسهیلات طرح مشارکت گفت: در این طرح سرپرست‌های خانوارهای روستایی نسبت به ایجاد شرکت‌های تعاونی با سهمی خاص اقدام می کنند. کارمزد تسهیلات این طرح سه درصد بوده و تا دو سال معاف از پرداخت قسط است. از سال سوم بسته به نوع طرح در اقساط سه ساله تا پنج ساله بازپرداخت اقساط انجام می‌شود.

وی با تاکید براینکه این طرح شهرها را شامل نمی‌شود، افزود: شرکت‌هایی که براساس این طرح در شهر تا مهرماه سال جاری ثبت شده باشند نیز شامل طرح خواهند شد.

وی با بیان اینکه پروژه ها در روستا باید به درستی تعریف شوند، افزود: جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و میراث فرهنگی موظفند در راستای انتخاب و اجرای طرح به متقاضیان مشاوره رایگان ارائه دهند. در شورای توسعه روستا برای برنامه ششم توسعه، معافیت‌های مالیاتی و پرداخت بخشی از حق بیمه تامین اجتماعی کارکنان واحدهای اشتغال ایجاد شده براساس این طرح، نیز پیشنهاد شده است .

به گزارش ایسنا، محمود زمانی قمی، استاندار مرکزی نیز در این جلسه از فرمانداران، بخشداران و دهیاران و مدیران کل خواست اجرای این طرح را با جدیت دنبال کنند.

وی افزود: در شرایطی قرار داریم که هیچ موضوعی فوری تر از اشتغال و کاهش بیکاری در کشور وجود ندارد و طرح مشارکت مدل کارا و روشنی را در راستای رفع این نیاز مطرح کرده است.

زمانی قمی خواستار پیگیری مسئولان استان و شهرستان‌ها جهت راه‌اندازی حداقل دو تا سه شرکت تا پایان سال جاری در هر بخش شد و افزود: یکی از ملاک‌های اصلی ارزیابی شهرستان‌ها یا بخش‌ها تحقق این مهم خواهد بود.

وی بر لزوم ارائه مشاوره رایگان به روستاییان در راستای اجرای صحیح این طرح تاکید کرد.

براساس این گزارش، میزان آورده و سقف تسهیلات اعطایی به شرکت های روستایی یاد شده براساس گفته‌های معاون توسعه روستایی کشور به شرح زیر است:

شرکت‌های دارای 25 تا 49 خانوار: 40 درصد آورده، 60 درصد تسهیلات تا سقف 750 میلیون تومان

50 تا 99 خانوار: 35 درصد آورده، 65 درصد تسهیلات تا سقف یک میلیارد تومان

100 تا 149 خانوار: 30 درصد آورده، 70 درصد تسهیلات تا سقف دو میلیارد تومان

150 تا 199 خانوار: 25 درصد آورده، 75 درصد تسهیلات تا سقف سه میلیارد تومان

200 خانوار به بالا 20 درصد آورده، 80 درصد تسهیلات بدون سقف.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
آشنایی با اوضاع اقتصادی مناطق محروم ( جنوب کرمان )