مذهبی


2 دقیقه پیش

پیشگویی امام صادق (ع) از فتنه های آخرالزمان و راه های مقابله باآن!

به گزارش «شیعه نیوز»، باور و پذیرش این واقعیت ها برای سخت است که قبول کنیم امروز ما در دنیایی زندگی می کنیم که آلودگی های روحی، دامان همه بشریت را فرا گرفته است، حفظ ایمان ...
2 دقیقه پیش

تصویر کعبه در 140 سال پیش

چقدر زیبا ، ساده و بی آلایش با این تصویر چقدر آدمی احساس آرامش میکنه چه برسه به اینکه اونجا حضور داشتی ، ولی امروزه روز . . . . . لعنت خدا بر آل سعود



نقاط راهبردی عربستان در چه مناطقی قرار دارند؟ + نقشه


به گزارش«شیعه نیوز»، یک خبرگزاری تحلیلی روس با اشاره به اقدام نظامی عربستان سعودی در یمن، نوشته است که ریاض در حال اجرای طرح‌های واشنگتن است.

"پتر لووف"، کارشناس روس در مسائل بین‌الملل، می گوید عربستان به‌زودی خواهد فهمید که تسلیحات مدرن گران‌قیمت که به ارزش ده‌ها میلیارد دلار پول نفت از ایالات متحده خریداری کرده، هیچ‌گونه پیروزی برای ریاض به ارمغان نمی‌آورد. عربستان وارد جنگی تمام‌عیار شده است، جنگی که پیروزی نظامی در آن غیرممکن است، چراکه این جنگ نیازمند به زمان طولانی و هزینه‌های مالی فراوان است؛ علاوه بر این در صورت کاهش قیمت نفت، عربستان با کسری بودجه بزرگی مواجه خواهد شد که درنهایت به‌جز شکستی دیگر چیزی برای خاندان آل سعود در بر نخواهد داشت.

به عقیده این کارشناس روس، جنگ یمن نشان داد که عربستان بدون حمایت نظامی آمریکا نمی‌تواند در خاورمیانه نقش تأثیرگذاری داشته باشد. بنابراین تا زمانی که ریاض رویکرد سیاست خارجی خود را نسبت به ایران، عراق، سوریه و یمن تغییر ندهد، هیچ‌گونه موفقیتی در عرصه بین‌الملل به دست نخواهد آورد. از طرفی دیگر شاه سلمان در حال حاضر به نفع ترکیه و قطر عمل می‌کند. این در حالی است که ملک عبدالله به طرز ماهرانه این دو کشور را دور می‌زد. هر شهروند سعودی بر این امر واقف است که هرگونه فعالیت در راستای منافع قطر با منافع ملی عربستان منافات دارد و درنهایت عربستان جایگاهی در عرصه بین الملل و منطقه به دست نخواهد آورد.

نقاط راهبردی عربستان

منطقه استراتژیک نجران از سه منظر با بقیه خاک عربستان متفاوت است و به عبارت دقیق تر می توان آن را گسل های غیرفعال زلزله ای خواند که در صورت تحریک آن می تواند زلزله ای مهیب را در داخل اراضی عربستان پدید آورد. پیشینه تاریخی این منطقه و پیوندهای قبیله ای و فرهنگی آن با یمن و مخالفت آنان با نظام وهابیت حاکم بر ریاض و بالاخره موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیک آن به نوعی است که شاید بتوان آن را یکی از حساس ترین و آسیب پذیرترین نقاط قلمرو حاکمیت آل سعود دانست.

در تقسیم بندی سیاسی-جغرافیایی کشور عربستان، بزرگ ترین واحد تقسیم بندی "منطقه" بوده که به نوعی معادل ایالت در کشورهای فدرال است. منطقه نجران، یکی از مناطق (ایالت) 13گانه قلمرو آل سعود است که از نظر تاریخی آخرین منطقه ای بود که به قلمرو حاکمیتی عربستان ضمیمه شد. این منطقه حدود 360هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و از این حیث، یکی از وسیع ترین مناطق شبه جزیره محسوب می شود. بافت کوهستانی آن به نوعی دروازه و مرز بیابان های داخلی حجاز به حساب می آمده و هم اکنون نیز بخش مهمی از آب شبه جزیره از این منطقه تأمین می شود. "سد وادی نجران" در این منطقه، چهارمین بزرگ ترین سد شبه جزیره حجاز است و علاوه بر تأمین آب منطقه نجران، نیروگاه برقی حاشیه سد را تغذیه می کند که برق تولیدی این نیروگاه علاوه بر نجران در شبکه برق دو منطقه مجاور نیز توزیع می شود.

منطقه نجران از نظر جغرافیایی، یکی از مناطق کوهستانی جنوب شبه جزیره به حساب می آید که با توجه به ارتفاع بالای آن نسبت به مناطق شمالی، اشراف خوبی بر مناطق مرکزی شبه جزیره دارد.

هم چنین این منطقه، دروازه استان حضرموت به کشور یمن است. استان حضرموت، یکی از اصلی ترین استان های تحت نفوذ القاعده در یمن می باشد. حضرموت، همچنین دروازه ارسال کمک های نظامی زمینی آل سعود به ضدانقلاب و مخالفان انصار الله به حساب می آید. در صورت تهدید امنیت نجران، ارسال تسلیحات و سربازان جنایی برای آل سعود بسیار مشکل خواهد شد.

هنوز در مورد اهداف حمله موشکی انقلابیون یمن به نجران نمی توان قضاوت نهایی داشت؛ اما می توان احتمال بسیار بالایی داد که منطقه هدف برای موشک زنی، به صورت هوشمندانه برگزیده شده باشد. حتی اگر موشک های یمنی برد بالایی برای هدف قرار دادن مناطق مرکزی آل سعود را نداشته باشند، باز هم مناطقی مانند عسیر و جازان و شهرهایی مانند ابحا بیش تر در دسترس بودند و باید در مورد علت حمله به نجران ابعاد بیش تری را در نظر گرفت.

قوار، قطیف و احساء از جمله نقاط استراتژیک و نفتی ضربه پذیر عربستان است.

نقاط راهبردی عربستان در چه مناطقی قرار دارند؟ + نقشه

بررسی استراتژیک عربستان و ترکیه در صورت بروز جنگ احتمالی با ایران

شهر قَطیف یکی از شهرهای تاریخی کرانه‌ای عربستان و واحه‌ای است در کرانهٔ باختری خلیج فارس واقع شده‌است. خط لوله نفت تاب لاین که از ظهران می‌آید از این شهر می‌گذرد سپس به اردن، سوریه و لبنان می‌رسد. این شهر در استان احساء واقع شده‌است، دارای واحه‌های گستردهٔ نخل خرما است، و بهترین خرمای منطقه از این نخلستان‌ ها تهیه می‌شود. شهر قطیف از شهرهای قدیمی عربستان است و تاریخش به دوران قبل از اسلام می‌رسد. شهر قطیف در شمال بندر دمام و در جنوب باختری بندر مهم نفتی رأس تنوره قرار دارد.

احساء (به عربی: محافظة الأحساء ) در گویش محلی (الحَسا)، نام شهرستانی است در کشور عربستان واقع در شبه جزیره عربستان است. شهر احساء مرکز این شهرستان است، که یکی از شهرستان‌های استان شرقی در عربستان سعودی است. این شهرستان یکی از بزرگترین شهرستان‌های کشور عربستان است. مساحت تقریبی این استان در حدود536 هزار کیلومتر مربع است، که تقریباً یک‌چهارم مساحت کشور در بر می‌گیرد.

پایگاه‌هاى نظامى در عربستان

پایگاه هوایى ـ دریایى ظهران: این پایگاه در عربستان سعودى قرار دارد و در اختیار آمریکاست . در  ضمن کشور آمریکا از تسهیلات دریایى بندر جبل نیز استفاده مى کند.

پایگاه دریایى السفانیه: این پایگاه در خاک عربستان قرار دارد و قراربود در کشور عربستان و آمریکا بطور مشـترک از آن استفاده کنند. ایجاد این پایـگاه از سال 1980 آغاز شد.

پایگاه هوایى حفرالباطن: این پایگاه در شمال شرقى حجاز واقع شده و مرکز پرواز هواپیماهاى آواکس است.

انتهای پیام/654


ویدیو مرتبط :
عربستان ایران در نظر کشور های عربی شامل چه مناطقی است ؟