ساخت یک مستند با نگاتیوهای کهنه/ در «آبی عمیق» شنا کنید


ساخت یک مستند با نگاتیوهای کهنه/ در «آبی عمیق» شنا کنید

مهر/ دومین قسمت از برنامه «فیلم کوتاه» با نمایش «آبی عمیق» ساخته مرجان اشرفی زاده و «بیگانه و بومی» به کارگردانی علی محمد قاسمی امشب ۱۰ آذرماه ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه مستند می رود.
برنامه تلویزیونی «فیلم کوتاه» از تازه ترین تولیدات شبکه مستند سیما است که به بررسی چالش های فیلم کوتاه می پردازد.
دومین قسمت از برنامه تلویزیونی «فیلم کوتاه» به دلیل مصادف شدن با ایام سوگواری اربعین حسینی با ساختار متفاوت از روال معمول تهیه و آماده پخش شده و قرار است امشب ۱۰ آذرماه ساعت ۲۲ با نمایش دو فیلم کوتاه «آبی عمیق» ساخته مرجان اشرفی زاده و «بیگانه و بومی» به کارگردانی علی محمد قاسمی روی آنتن رود.
علاوه بر نمایش این دو فیلم کوتاه، میزگردی با موضوع انجمن فیلم کوتاه با اجرای مریم اسمی خان که از فیلمسازان فیلم کوتاه نیز هست، پخش می شود و پس از آن گزارشی درباره جشنواره «گزارش یک نگرانی» که جشنواره ای مختص به کمبود آن در تهران است روی آنتن خواهد رفت.
علی محمد قاسمی کارگردان فیلم «بیگانه و بومی» در برنامه «فیلم کوتاه» و نمایش فیلم «بیگانه و بومی» به خبرنگار مهر، گفت: فیلم «بیگانه و بومی» حاصل شوق و شوری است که من به عنوان کارگردان در آن مقطع تاریخی برای ساخت فیلم کوتاه داشتم.
وی ادامه داد: «بیگانه و بومی» در زمانی ساخته شده که تمام موجودی نگاتیوهای انجمن سینمای جوان تمام شده بود و من علاقه‌مند بودم کار جدیدی در فضای متفاوتی به انجام برسانم بنابراین «بیگانه و بومی» حاصل نگاتیوهای کهنه و ته‌مانده کاست‌های نگاتیو فیلم‌های سینمایی بلندی بود که در انبار انجمن وجود داشت و با توجه به شناختی که نسبت به نگاتیوها داشتم، سعی کردم از ویژگی کهنه بودن این نگاتیوها استفاده کنم.

این مستندساز یادآور شد: فیلمنامه را براساس نگاتیوهای کهنه‌ای که در اختیارم بود، نوشتم و از آقای محمد آفریده که در آن زمان مدیریت تولید انجمن سینمای جوان را برعهده داشت، خواهش کردم که این نگاتیوها را در اختیار من قرار دهند تا بتوانم یک فیلم کوتاه بسازم. براساس ویژگی‌ای که این نگاتیوها داشت و تاریخ مصرف‌شان که گذشته بود، فیلمنامه «بیگانه و بومی» را نوشتم به این صورت که بخشی از فیلم سیاه و سفید بود و بخشی رنگی بود و سعی کردم براساس قابلیتی که در نگاتیوها وجود داشت فضایی را که اکنون در فیلم «بیگانه و بومی» وجود دارد شکل دهم.

قاسمی در پایان گفت: فکر می کنم اگر نگاتیوها تاریخ گذشته نبود فضایی را که مدنظر من بود فراهم نمی‌کرد. براساس تجریباتی که مبتنی بر استفاده از نگاتیوهای کهنه در شرایط مختلف داشتم، تصمیم به ساخت این فیلم گرفتم و به نظرم تجربه موفقی بود و دست مرا باز گذاشت تا هر آن کاری که تمایل داشتم با دوربین انجام دهم. فیلم «بیگانه و بومی» در آن مقطع تاریخی تنها فیلم کوتاهی بود که در بخش هفته منتقدان جشنواره کن انتخاب و نمایش داده شد و پس از آن در فستیوال‌های بسیاری شرکت کرد.

برنامه «فیلم کوتاه» با طراحی موضوع و تهیه کنندگی عماد خدابخش در راستای رشد، اعتلا و شناساندن فیلم کوتاه داستانی و انیمیشن تهیه و تولید می شود.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
مستند آبی تر از دریا پارت 2 (آبی استقلالی3) اتفاقات فصل 90-91