سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



واردات ۹۰ تن بذر دانه روغنی از فرانسه/ جایگاه خوبی در تولید بذر نداریم


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یزدان سیف عضو هیأت‌مدیره و مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی امروز در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه کشاورزان برای تأمین بذر مناسب، برای کشت دانه‌های روغنی با مشکل مواجه هستند، این شرکت چه اقداماتی را انجام داده است، گفت: در زمینه کشت کلزا چند مشکل بزرگ داشتیم، یکی اینکه از بذوری استفاده کنیم که مقاوم به سرما باشد و همچنین ریزش کمتری داشته باشد.

وی افزود: با تلاش معاونت زراعت مذاکراتی با شرکت‌های مختلف انجام شده و شرکت‌هایی که بذرهایی با این دو ویژگی تولید می‌کردند، شناسایی شد.

سیف با بیان اینکه فرانسه یکی از کشورهایی است که مناطق سردسیر آن شرایطی مشابه با ایران دارد، اظهار داشت: بنابراین بخشی از بذور مورد نیاز را از این کشور برای کشت دانه‌های روغنی وارد کردیم.

وی بیان داشت:‌در مجموع شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، 125 تن بذر وارد کشور کرد که 90 تن آن با دو ویژگی مذکور از کشور فرانسه وارد شد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بیان داشت: البته شرکت خدمات حمایتی تمام بذر مورد نیاز کشت دانه‌های روغنی را وارد نکرده است و قسمتی از بذر مورد نیاز توسط شرکت‌های دیگر یا تولیدات داخل تأمین شده است.

وی افزود: ما از هرگونه تحقیقات در زمینه تولید بذر استقبال می‌کنیم، اما اگر قرار باشد فرصت کشاورزان برای تولید دانش داخلی به هدر رود، از طریق دیگر برای تأمین بذر مثلاً واردات، اقدام می‌کنیم.

سیف افزود: فرصت کشاورزان برای اقتصادی کردن بنگاه کم است و ما نمی‌توانیم این فرصت را به هدر دهیم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: شرط ما برای واردات بذر انتقال تکنولوژی آن بوده است.

سیف در ادامه اظهار داشت: مزیت نسبی انرژی در کشور تنها نباید متعلق به پتروشیمی‌ها باشد.

وی افزود: کود شیمیایی جزو کالاهای اساسی، حساس و ضروری است که اولویت اول و مشمول قیمت‌گذاری می‌باشد و قیمت آن در ستاد تنظیم بازار، تعیین شده است.

وی افزود: بنابراین قیمت خرید ما هم از پتروشیمی‌ها تغییر نخواهد کرد.

سیف بیان داشت: کارگروه تنظیم بازار و ستاد هدفمندی یارانه‌ها، طی جلساتی به پتروشیمی‌ها اعلام کرده‌اند که مستندات خود را برای تعیین قیمت، اگر مدعی ضرر و زیان هستند به سازمان حمایت اعلام کنند تا از آن طریق اگر ضرر و زیانی به آنها وارد می‌شود، پرداخت شود.

سیف تصریح کرد: لذا به استناد برخی قوانین قانون تعزیرات حکومتی، قانون مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است و قانون اولی است و هیچ قانون دیگری نمی‌تواند آن را تغییر دهید.

وی افزود: کود اوره به‌عنوان یکی از تولیدات پتروشیمی، قیمت آن تثبیتی است، بنابراین هم قیمت خرید ما از پتروشیمی‌ها و هم قیمت فروش ما به کشاورزان تغییری نداشته است و تا به این لحظه هم هیچ برنامه ای برای تغییر قیمت کود اوره وجود ندارد و اگر قیمت خوراک پتروشیمی‌ها افزایش یابد، به قاعده ماده 90 قانون اجرای سیاست‌های اصل 44، باید ضرر و زیان را پتروشیمی‌ها از دولت بگیرند.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: تلاش ما در راستای افزایش رضایتمندی کشاورزان با مشارکت بخش خصوصی و بهره‌وری از سرمایه‌گذاران بخش برای رسیدن به تولید پایدار است.

سیف بیان داشت:‌ اگر به اقتصاد کشاورزی توجه نشود و اگر با کارآمدسازی زنجیره‌ نهادهای کشاورزی، نتوانیم سطح تولید را افزایش دهیم، با ابزار دیگری هم امکان‌پذیر نیست.

وی گفت:‌ قاعده کشورهای دیگر به ما می‌آموزد که حفظ محیط زیست بدون توجه به اقتصاد کشاورزی امکان‌پذیر نیست.

سیف تصریح کرد: امروز نسبت به متوسط جهانی در حوزه تغذیه گیاه، در هکتار وضعیت خوبی نداریم و همچنین در حوزه تولید بذر علی‌رغم تلاش‌ها فاصله داریم؛ چراکه تولید بذر باید پیشرفته‌تر‌ و با کیفیت‌تر و پربازده‌تر باشد.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون یک میلیون و 100 هزار تن انواع کودهای شیمیایی را به کشاورزان فروخته‌ایم و با توجه به بارندگی‌ها احتمال می‌دهیم مصرف نهاده‌ تا پایان سال افزایش یابد و تغذیه گیاهان نیز مناسب‌تر شود.

وی افزود: طی توافق‌نامه‌ای با اتحادیه تولید کنندگان کود  مقرر شده تا اگر تولید کنندگان توان تولید داخلی را داشته باشند از واردات آن کم کنیم.

سیف اظهار داشت: همچنین شبکه توزیع‌مان را به عنوان بزرگترین شبکه توزیع مویرگی در اختیار بخش خصوصی قرار داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه علی‌رغم اینکه گفته می‌شود مصرف کود و سموم در کشور کمتر از نرم جهانی است اما تصور افکار عمومی چیز دیگری است و برای تغییر این تصور چه اقدامی را انجام دهید، گفت: گیاه موجود زنده‌ای است که برای رشد نیاز به سه منبع غذایی ازت، فسفر و پتاس دارد.

وی افزود: اگرچه این عناصر در طبیعت تولید می‌شوند اما زمان‌بر است بنابراین لازمه تغذیه گیاه این است که با استفاده از کود شیمیایی این کار را انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: تغذیه خاک باید متعادل باشد.

وی تصریح کرد: در سال 1386 حدود 15 هزار تن گندم صادر و 14 میلیون تن گندم توسط شرکت بازرگانی دولت خریداری شد که در آن سال حدود 4 میلیون تن هم کود مصرف شد. بنابراین با توجه به استفاده مناسب از کود هم تولید افزایش یافت و هم واردات کاهش داشت.

وی افزود: در سال 1392 مصرف کود شیمایی به یک میلیون و 100 هزار تن کاهش یافت و بنابراین کاهش مصرف کود روی میزان تولید گندم و کاهش تولید آن اثرگذار و بر میزان واردات آن هم اثرگذار بود.

سیف تصریح کرد: در دولت یازدهم با اقدامات مطالعاتی مصرف نهاده را به یک میلیون و 600 هزار تن رساندیم و نتیجه آن هم افزایش خرید گندم بود.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: میانگین مصرف دنیا از عنصر پایه کود نزدیک به 120 کیلوگرم در هکتار است و بیشترین مصرف مربوط به چین با 735 کیلوگرم در هکتار است.

سیف تصریح کرد: در سال 91 میزان مصرف کودک در هر هکتار در کشورمان به 36 کیلوگرم رسید ولی امروز این رقم به بالای 50 کیلوگرم رسیده، با این وجود هنوز با میانگین جهانی فاصله داریم.

وی تصریح کرد: کشورها هرچقدر منابع آب برایشان با ارزش باشد تغذیه خاک هم برای آنها ارزشمند‌تر می‌شود.

سیف تصریح کرد: کشورهای اروپایی که سطح سلامتی بالاتری نسبت به ما دارند 270 کیلوگرم کود در هر هکتار استفاده می‌کنند و حتی کشور هندوستان میزان مصرف کودشان در هر هکتار 117 کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه رتبه ایران در مصرف کود در سال 2013، 117 کیلوگرم در هکتار بوده است، اظهار داشت: برآورد ما این است که این رتبه هم اکنون به حدود 91 رسیده باشد.

وی تصریح کرد: برخی معتقدند که مصرف کود شیمیایی موجب سرطان می‌شود اما سوال من این است که در 8 سال گذشته با کاهش مصرف کود شیمیایی آیا سرطان‌ها کم شده است.

سیف تصریح کرد: امروز محققان ما اجازه تولید بذور تراریخته را ندارند در حالی که بخش عمده‌ای از بذر ذرت و کنجاله سویا به صورت تراریخته در دنیا تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بیان داشت: هندوستان 19 برابر ایران جمعیت دارد اما دهمین صادر کننده محصولات کشاورزی در جهان است و این اتفاق به واسطه مصرف کود رخ داده است.

وی افزود: میزان مصرف و روش مصرف کود و سموم دو مقوله جدا از یکدیگر هستند و ما به دنبال بهینه کردن مصرف به این دو نهاده توسط کشاورزان در کشاورزی هستیم.

سیف تصریح کرد: 95 درصد سموم دنیا توسط 11 شرکت در 6 کشور دنیا از جمله آمریکا، سوئیس، آلمان، ژاپن و ... تولید می‌شود.

وی افزود: مبدا واردات سموم ایران 100 درصد از چین است در حالی که این سموم بی‌کیفت است و قدرت جذب آن در گیاه زیاد است.

ادامه دارد...  

http://fna.ir/QEX8E4


ویدیو مرتبط :
جداگردن بذر از کپسول های رسیده بذر