سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



جزئیات آزمون‌های مرحله اول المپیادهای علمی کشور+شرایط و منابع آزمون


به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس،‌ در مقدمه دستورالعمل آزمون‌های مرحله اول المپیادهای علمی کشور سال تحصیلی 95ـ1394 آمده است: آینده نظام جمهوری اسلامی ایران در گروی شکوفایی علمی استعدادهای جوان کشور است و شناسایی دانش‌آموزان و دانش‌پژوهان جوان و مستعد و حمایت، تقویت و راهنمایی آنها به منظور بهبود و ارتقای سطح دانش آنان، تأثیر بسزایی در نیل به این هدف مقدس خواهد داشت.

یکی از مأموریت‌های مهم و اساسی وزارت آموزش و پرورش ،فراهم آوردن تسهیلات و امکانات لازم برای جذب و تشویق جوانان با استعداد و علاقه‌مند به دانش و پژوهش بوده و مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان به عنوان تنها متولی در این بخش، وظیفه تحقق این مسئولیت را در کشور بر عهده دارد. بر همین اساس و به منظور دستیابی به هدف‌های تعیین شده، آزمون المپیادهای علمی دانش‌آموزی براساس شرایط و ضوابط ذیل در سال تحصیلی 95-1394 در سراسر کشور برگزار می‌شود.

ستاد برگزاری آزمون استان:

در هر استان «ستاد برگزاری مرحله اول المپیادهای علمی کشور» با ترکیب زیر تشکیل می‌شود.

ترکیب اعضای ستاد برگزاری آزمون شامل مدیر کل(رئیس ستاد)، معاون آموزش متوسطه (قائم مقام رئیس ستاد)، رئیس اداره سنجش(دبیر ستاد)، رئیس اداره استعدادهای درخشان (ناظر کیفی اجرای آزمون)، معاون توسعه آموزش دوره دوم متوسطه، رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات، رئیس اداره حراست، رئیس اداره روابط عمومی و رئیس اداره فناوری اطلاعات است.

برنامه‌ریزی و اجرای تمام مراحل آزمون‌ها (اطلاع‌رسانی، ثبت‌نام، حوزه‌بندی، برگزاری آزمون‌ها، اسکن و ارسال پاسخ‌نامه به مرکز سنجش آموزش و پرورش، اعلام نتیجه پس از صدور مجوز مرکز ملی پرورش استعدادی درخشان و دانش‌پژوهان جوان، رسیدگی و پاسخگویی به اعتراضات احتمالی)، برعهده ستاد برگزاری آزمون استان خواهد بود.

معرفی آزمون‌ها:

آزمون‌های مرحله اول المپیادهای علمی کشور براساس منابع اعلام شده به صورت چند گزینه‌ای توسط مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان با همکاری مرکز سنجش و اداره کل آموزش و پرورش استان‌ها در سال جاری برگزار می‌شود و برگزیدگان آزمون مرحله اول المپیادها در بهار سال 1395 در آزمون مرحله دوم که به صورت نیمه متمرکز در مراکز استان‌ها برگزار می‌شود، شرکت می‌نمایند.

به منظور ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی، برگزیدگان مرحله دوم در تابستان سال 1395 جهت شرکت در یک دوره آموزشی به تهران فراخوانده می‌شوند و پس از طی آموزش‌‌های لازم و شرکت در آزمون‌های مربوط، حائزین شرایط دریافت مدال‌های طلا، نقره و برنز این دوره مشخص می‌شوند.

دارندگان مدال طلای کشوری از شرکت در کنکور سراسری دانشگاه‌ها معاف هستند و به عضویت تیم المپیاد کشوری جمهوری اسلامی ایران درمی‌آیند. دارندگان مدال طلا در دوره‌ای که حدوداً به مدت یک سال تحصیلی در تهران برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند و در نهایت از میان آنان تیم‌های ملی اعزامی به المپیادهای جهانی انتخاب می‌شوند.

مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان به عنوان تنها متولی در امر سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت بر المپیادهای علمی دانش‌آموزی در کشور و مرکز سنجش آموزش و پرورش نیز به عنوان تنها متولی برگزاری و اجرای آزمون‌های مرحله اول این المپیادهاست.

کمیته‌‌های علمی:

کمیته‌ها از ارکان اصلی معاونت دانش‌پژوهان جوان هستند که به منظور شناسایی دانش‌آموزان مستعد شرکت‌کننده در آزمون المپیادها، از تخصص، توان علمی و تجربه آنان بهره گرفته می‌شود.

هر کمیته متشکل از اساتید ممتاز دانشگاه‌ها و دبیران با سابقه و مجرب آموزش و پرورش هستند؛ تمامی فرآیندها اعم از طراحی، تعداد و نوع سؤالات، نحوه برگزاری امتحان، چگونگی بررسی اعتراضات و پاسخگویی به آنها، نحوه شناسایی، جذب، ظرفیت پذیرش در دوره آموزشی تابستان و شیوه‌های آموزش دانش‌پژوهان در مراحل مختلف المپیاد تا انتخاب تیم‌های ملی، تحت نظارت و تصمیم کمیته‌های علمی به عنوان تنها مرجع این فعالیت‌ها، انجام می‌پذیرد.

تعداد برگزیدگان نهایی (مدال طلا):

براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، تعداد نفرات دریافت‌کننده مدال طلا به شرح جدول زیر است:

ردیف المپیاد تعداد نفرات برگزیده ردیف المپیاد تعداد نفرات برگزیده 1 ریاضی 12 5 شیمی 8 2 فیزیک 10 6 زیست‌شناسی 8 3 نجوم و اختر فیزیک 10 7 کامپیوتر

8

4 ادبی *حداکثر 18   * 12 نفر از برگزیدگان المپیاد ادبی از رشته‌های ادبیات و علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و 6 نفر دیگر از سایر رشته‌ها هستند که به شرط کسب حدّ نصاب لازم معرفی می‌شوند.

 

* زمان، نحوه ثبت‌نام و مدارک لازم:

زمان ثبت‌نام:

ثبت‌نام از شنبه 19 دی‌ماه 1394 تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه 30 دی‌ماه 1394 خواهد بود. ضمناً این زمان قابل تمدید نبوده و به دانش‌آموزان توصیه می‌شود در فرصت زمانی مذکور نسبت به ثبت‌نام اقدام نموده و از موکول نمودن ثبت‌نام به روزهای پایانی خودداری نمایند.

ثبت‌نام در آزمون المپیادهای سال جاری همانند سال گذشته صرفاً به صورت اینترنتی بوده و برای این منظور علاقه‌مندان داخل و خارج از کشور می‌توانند در زمان مقرر با مراجعه به سامانه نام‌نویسی الکترونیکی به نشانی http://azmoon.srttu.edu نسبت به ثبت‌نام اقدام نمایند.

ثبت نام پس از تأیید صحت اطلاعات توسط مدیر واحد آموزشی در سامانه فوق‌الذکر نهایی خواهد شد.

مدیران محترم واحدهای آموزشی مؤظفند پس از ثبت‌نام دانش‌آموزان آموزشگاه خود با مراجعه به سامانه مربوطه نسبت به تأیید اطلاعات و عکس دانش‌آموز اقدام نمایند. در غیر این صورت مسئولیت هر گونه اختلاف در تأیید اطلاعات و تصویر دانش‌آموز متوجه مدیران محترم است.

مدارک لازم جهت ثبت‌نام:

*‌ مبلغ ثبت‌نام برای هر المپیاد 205000 ریال (دویست و پنج هزار ریال) است که صرفاً از طریق درگاه اینترنتی سامانه ثبت‌نام دریافت و 50 درصد آن به حساب دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (به نام رابط خزانه‌داری دانشگاه شهید رجایی) و 50 درصد سهم استان هم به حساب استان واریز می‌شود. (شماره حساب استان دریافت خواهد شد)

دانش‌آموزان باید جهت پرداخت وجه ثبت‌نام از کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب استفاده نموده و رمز دوم پرداخت اینترنتی را به همراه داشته باشند.

تذکر مهم: در صورت واریز وجه ثبت‌نام و المپیاد به صورت مستقیم از طریق مراجعه به بانک و یا دستگاه‌های خودپرداز، هیچ‌گونه ثبت‌نامی انجام نشده و وجه واریزی قابل استرداد نیست.

دانش‌آموزان جهت ثبت‌نام ملزم به استفاده از یک قطعه عکس (3*4) گرفته شده در سال جاری هستند که با ریزبینی (رزولوشن)‌200dpi (با ساختار ipg) اسکن شده باشد. حجم این فایل نباید از 70 کیلوبایت بیشتر باشد. در صورت استفاده از هرگونه تصاویر قدیمی و غیر از تصویر دانش‌آموز شرکت‌کننده ضمن محرومیت از شرکت در آزمون، پیگردهای قانونی اعمال و ثبت‌نام آنان بلااثر خواهد شد. ضمناً عکس خواهران باید با حجاب اسلامی بوده و صورت آنان کاملاً مشخص باشد.

امتیازات:

دریافت‌کنندگان مدال طلای کشوری: دانش‌آموزانی که پس از پایان دوره آموزشی تابستان با دریافت مدال طلا به عضویت باشگاه دانش‌پژوهان جوان و تیم‌های ملی المپیاد جمهوری اسلامی ایران درمی‌آیند، پس از اخذ دیپلم دوره متوسطه و گواهی پیش‌دانشگاهی مطابق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بدون شرکت در کنکور سراسری توسط معاونت دانش‌پژوهان جوان مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان برای ادامه تحصیل در رشته و دانشگاه مورد نظرشان در زیر گروه مربوطه معرفی می‌شوند. شایان ذکر است برگزیدگان المپیاد ادبی علاوه بر رشته‌های زیر گروه علوم انسانی می‌توانند رشته‌های زیر گروه هنر را نیز انتخاب نمایند.

دریافت‌کنندگان مدال‌های نقره و برنز کشوری: دانش‌آموزانی که در پایان دوره آموزشی تابستان موفق به اخذ مدال‌های نقره و برنز کشوری می‌شوند، مطابق نامه شماره 2.21.65664 مورخ 1394.4.7 موضوع اصلاح ماده یک آیین‌نامه شماره 21.77897 مورخ 1393.5.5 شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌توانند در کنکور سراسری از 20 درصد سهمیه در زیر گروه آزمایشی مربوطه استفاده نمایند.

تمامی دارندگان مدال‌های طلا،نقره و برنز علاوه بر عضویت در باشگاه دانش‌پژوهان جوان، جهت عضویت و بهره‌مندی از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان به این بنیاد معرفی می‌شوند.

* شرایط دانش‌آموزان شرکت‌کننده:

تمام دانش‌آموزان شرکت‌‌کننده در مراحل مختلف المپیادها باید در سال تحصیلی (95-1394) در یکی از پایه‌های دوم یا سوم متوسطه دوره دوم به تحصیل اشتغال داشته و نباید هیچ‌گونه وقفه تحصیلی یا ترک‌تحصیل داشته باشند.

دانش‌آموزان پایه دوم دارنده مدال‌های نقره و برنز المپیادهای ریاضی، زیست‌شناسی، شیمی و نجوم و اخترفیزیک و همچنین دانش‌آموزان پایه دوم دارنده مدال برنز المپیاد کامپیوتر که در سال تحصیلی گذشته (94-1393) در دوره آموزشی تابستان باشگاه دانش‌پژوهان جوان حضور داشته‌اند، در صورت تمایل به شرکت مجدد در المپیادهای علمی، ملزم به شرکت در تمام مراحل مختلف آزمون‌های المپیاد در سال تحصیلی 95-1394 بوده و فقط در صورت موفقیت به مراحل بعدی راه خواهند یافت.

دانش‌آموزان پایه دوم متوسطه دارنده مدل نقره کشوری المپیاد کامپیوتر که در سال تحصیلی 94-1393 در دوره آموزشی تابستان باشگاه دانش‌پژوهان جوان حضور داشته‌اند در صورت تمایل به شرکت مجدد در دوره آموزشی تابستان سال تحصیلی 95-1394، علاوه بر ثبت‌نام در المپیاد کامپیوتر (مطابق بند مربوط به ضوابط و شرایط ثبت‌نام) باید برگ خلاصه وضعیت تحصیلی و گواهی اشتغال به تحصیل در سال تحصیلی 95-1394 را از مدرسه محل تحصیل که به تأیید اداره کل آموزش و پرورش رسیده باشد،‌ ارائه کنند.

زمان و نحوه توزیع کارت ورود به جلسه آزمون:

کارت ورود به جلسه آزمون یک هفته قبل از برگزاری اولین آزمون از طریق سامانه ثبت‌نام به آدرس http:// azmoon.srttu.edu به صورت الکترونیکی توزیع خواهد شد. ضروری است داوطلبان در زمان مقرر به سایت اعلام شده مراجعه و کارت ورود به جلسه خود را دریافت نمایند.

لازم است شرکت‌کنندگان تذکرات روی کارت را به دقت مطالعه و جهت ممهور نمودن کارت به مدیر محترم مدرسه محل تحصیل خود مراجعه نمایند.

* جدول مربوط به زمان برگزاری آزمون‌های مرحله اول:

المپیاد دوره روز تاریخ ساعت شروع کامپیوتر بیست و ششمین سه‌شنبه 1394.11.27 09:00 صبح شیمی بیست و ششمین چهارشنبه 1394.11.28 09:00 صبح نجوم و اخترفیزیک دوازدهمین چهارشنبه 1394.11.28 02:00بعدازظهر ریاضی سی‌وچهارمین پنج‌شنبه 1394.11.29 09:00 صبح زیست‌شناسی نوزدهمین پنج‌شنبه 1394.11.29 02:00بعدازظهر فیزیک بیست‌ونهمین جمعه 1394.11.30 09:00صبح ادبی بیست‌ونهمین جمعه 1394.11.30 2:00 بعدازظهر

جدول مربوط به شرایط اختصاصی و منابع امتحانی:

جدول شماره 1- شرایط اختصاصی:

المپیاد سال و رشته تحصیلی شرایط ثبت‌نام در آزمون مرحله اول ریاضی سال دوم ریاضی فیزیک نمره درس ریاضی (1) دانش‌آموز کمتر از 14 نباشد. سال سوم ریاضی فیزیک معدل دروس ریاضی (2) و هندسه (1) دانش‌آموز کمتر از 14 نباشد. شیمی سال دوم علوم تجربی و ریاضی فیزیک

1- نمره شیمی(1) و آزمایشگاه دانش‌آموز کمتر از 16 نباشد.

2- نمره ریاضی(1) دانش‌آموز کمتر از 14 نباشد.

3- نمره فیزیک (1) و آزمایشگاه دانش‌آموز کمتر از 15 نباشد.

سال سوم علوم تجربی و ریاضی فیزیک

1- معدل دروس شیمی (1)، آزمایشگاه و شیمی (2) و آزمایشگاه دانش‌آموز کمتر از 16 نباشد.

2- معدل دروس ریاضی (1) و ریاضی (2) دانش‌آموز کمتر از 14 نباشد.

3- معدل دروس فیزیک(1) و آزمایشگاه و فیزیک(2) و آزمایشگاه دانش‌آموز کمتر از 15 نباشد.

فیزیک

فقط سال سوم

ریاضی فیزیک

1- معدل دروس «فیزیک(1) و آزمایشگاه» و «فیزیک(2) و آزمایشگاه» دانش‌آموز کمتر از 15 نباشد.

2- معدل دروس ریاضی(1) و ریاضی(2) دانش‌آموز کمتر از 14 نباشد.

کامپیوتر سال دوم ریاضی فیزیک نمره درس ریاضی‌(1) دانش‌آموز کمتر از 14 نباشد. سال دوم کامپیوتر شاخه فنی حرفه‌ای و کاردانش نمره درس ریاضی(1) دانش‌آموز کمتر از 14 نباشد. سال سوم ریاضی فیزیک معدل دروس ریاضی(1) و ریاضی(2) دانش‌آموز کمتر از 14 نباشد. سال سوم کامپیوتر شاخه فنی حرفه‌ای و کاردانش معدل دروس ریاضی(1) و ریاضی(2) دانش‌آموز کمتر از 15 نباشد. زیست‌شناسی سال دوم علوم تجربی نمره دروس علوم زیستی و بهداشت دانش‌آموز کمتر از 15 نباشد. سال سوم علوم تجربی معدل دروس«علوم زیستی و بهداشت» و «زیست‌شناسی و آزمایگشاه(1)» دانش‌‌آموز کمتر از 15نباشد. ادبی** فقط سال سوم ادبیات و علوم انسانی و معارف اسلامی معدل دروس زبان فارسی(2) و ادبیات فارسی(2) دانش‌آموز کمتر از 15نباشد. فقط سال سوم علوم تجربی و ریاضی‌فیزیک معدل دروس زبان فارسی(2) و ادبیات فارسی(2)‌دانش‌آموز کمتر از 17 نباشد. نجوم و اخترفیزیک سال دوم ریاضی فیزیک

1- نمره درس «فیزیک(1) و آزمایشگاه» دانش‌آموز کمتر از 15 نباشد.

2- نمره درس ریاضی(1) دانش‌آموز کمتر از 14 نباشد.

سال سوم ریاضی فیزیک

1- معدل دروس «فیزیک(1) و آزمایشگاه» و «فیزیک(2)و آزمایشگاه» دانش‌آموز کمتر از 15 نباشد.

2- معدل دروس ریاضی(1) و ریاضی(2) دانش‌آموز کمتر از 14 نباشد.

در المپیاد فیزیک دانش‌آموزان سال دوم رشته ریاضی فیزیک فقط به صورت آزمایشی می‌توانند شرکت نمایند و به دوره آموزشی تابستان راه نخواهند یافت.

در المپیاد ادبی دانش‌آموزان سال دوم رشته‌های ادبیات و علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی، علوم تجربی و ریاضی فیزیک فقط به صورت آزمایشی می‌توانند شرکت نمایند و به دوره آموزشی تابستان راه نخواهد یافت.

جدول شماره 2- منابع امتحانی:

المپیاد منابع امتحانی فیزیک دانش‌آموزان باید از مطالب کتاب‌های درسی مربوط به سال‌های اول، دوم، سوم دبیرستان و دوره پیش‌دانشگاهی اطلاع کافی داشته باشند. زیست‌شناسی دانش‌آموزان باید از مطالب مرتبط با محتوای کتاب‌های درسی سال‌های اول، دوم، سوم دبیرستان و دوره پیش‌دانشگاهی اطلاع کافی داشته باشند. شیمی

دانش‌آموزان برای آزمون مرحله اول باید از مطالب کتاب‌های درسی مربوط به سال‌های اول، دوم و سوم دبیرستان و دوره پیش‌دانشگاهی اطلاع کافی داشته باشند.

* دانش‌آموزان برای آزمون مرحله دوم علاوه بر منابع آزمون مرحله اول، باید از مطالب با محتوایی در سطح کتاب‌های شیمی عمومی اطلاع کافی داشته باشند.

ریاضی دانش‌آموزان باید از مطالب کتاب‌های درسی مربوط به سال‌های اول، دوم و سوم دبیرستان اطلاع کافی داشته باشند. ادبی دانش‌آموزان باید از مطالب کتاب‌های درسی شامل: ادبیات فارسی(1) و (2)، - زبان فارسی (1) و (2)، - تاریخ ادبیات ایران و جهان(1) - عربی(2) و (3) علوم انسانی- زبان انگلیسی(2) و (3) اطلاع کافی داشته باشند و برای کسب اطلاع از منابع غیردرسی به پایگاه اطلاع‌رسانی باشگاه به نشانی www.ysc.ac.ir مراجعه نمایند. نجوم و اخترفیزیک دانش‌آموزان باید از مطالب درسی فیزیک و ریاضی مربوط به سال‌های ول، دوم، سوم و دوره پیش‌دانشگاهی اطلاع کافی داشته باشند. ضمناً موضوعات نجوم کروی، نجوم مقدماتی و تئوری رصد و اخترفیزیک و کیهان‌شناسی مقدماتی نیز مورد سؤال قرار می‌گیرد. کامپیوتر دانش‌آموزان باید از مطالب دروس ریاضی(1) سال اول، ریاضی(2) سال دوم، جبر و احتمال سال سوم و ریاضی گسسته دوره پیش‌دانشگاهی اطلاع کافی داشته باشند.

اولیای محترم مدارس و دانش‌آموزان عزیز برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس‌های www.ysc.ac.ir و www.sanaad.medu.ir و http://azmoon.srttu.edu مراجعه و جهت برطرف نمودن مشکلات فنی ثبت‌نام الکترونیکی با شماره‌های تماس 22010909- 021 و یا 22971727-021 تماس حاصل نمایند.

انتهای پیام/

http://fna.ir/IJ2YG5


ویدیو مرتبط :
آزمایش بازاریابی آزمایش مفهوم ایده آزمون تفاوت استعداد آزمون شخصیت آزمون علایق و