هاری یک بیماری‌،‌کشنده و غیرقابل درمان است


کارشناس اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی، گفت: بیماری هاری یک بیماری عفونی ویروسی‌،‌ کشنده و غیرقابل درمان بوده و پس از بروز نشانه‌های بیماری در انسان یا حیوان مبتلا، مرگ آن حتمی است.

محمد‌ سهرابی‌، در‌ گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خراسان‌جنوبی، افزود: ‌با وجود تلاش‌های فراوان مجامع و سازمان‌های دامپزشکی در سطح دنیا، هنوز این بیماری در بسیاری از کشورهای جهان وجود داشته و همه ساله تعداد قابل توجهی از انسان‌ها و حیوانات در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می­‌دهند.

وی با بیان این‌که بیماری هاری در بیشتر کشورهای آسیا و آفریقا بومی است‌، ادامه داد: بیشترین خسارات و تلفات در اثر این بیماری در این دو قاره مشاهده و تلفات انسانی آن در جهان سالانه حدود 55 هزار نفر تخمین زده می­‌شود.

کارشناس اداره کل دامپزشکی استان، تصریح کرد:‌ حدود 99 درصد از این تلفات در کشورهای در حال توسعه یا عقب مانده و بیش از 99 درصد در اثر گزش سگ هار پیش می­‌آید.

سهرابی با بیان این‌که حدود ‌56 درصد از تلفات انسانی در اثر هاری در قاره آسیا و 44 درصد در قاره آفریقا رخ می‌دهد، افزود: در قاره آفریقا و آسیا خسارات سالانه بیماری هاری به دام­‌ها حدود 3. 12 میلیون دلار تخمین زده می­‌شود.

وی با بیان این‌که گوشت‌خواران اهلی و وحشی منبع آلودگی بوده و انسان، سایر حیوانات از طریق گزش حیوان هار به هاری دچار می­‌شوند، گفت: ویروس عامل بیماری به مقدار بسیار زیاد در ترشحات بزاقی حیوان یا انسان مبتلا به هاری وجود داشته و در زمان گزش توسط حیوان هار، ویروس‌های موجود در بزاق از طریق زخم و پارگی‌های ایجاد شده وارد بدن فرد یا حیوان هار گزیده می­‌شود.

کارشناس اداره کل دامپزشکی استان، ادامه داد: ویروس هاری وارد شده در محل زخم، خود را به پایانه‌های عصبی رسانده و از طریق رشته‌های عصبی حرکت تدریجی خود را به سمت مغز آغاز و در آنجا عوارض خود را ایجاد می‌کند.

سهرابی، ‌با بیان این‌که به فاصله زمانی بین گزش تا بروز علایم و نشانه­‌های بیماری اصطلاحاً دوره کمون گفته می‌شود، عنوان کرد: طول دوره کمون در بیماری هاری بستگی به محل گزش و فاصله آن تا مغز داشته و هرچه محل گزش به مغز نزدیکتر باشد علایم و نشانه­‌های بیماری زودتر بروز می­‌کند.

هاری به دو شکل خاموش (ساکت) و خشمگین تقسیم می‌شود

وی با اشاره به مهم‌ترین علامت بیماری هاری تغییر رفتار حیوان است، بیان کرد: حیوانی که قبلا آرام بوده عصبانی و خشن شده و اگر وحشی و خشن بوده آرام و گوشه‌گیر می‌شود.

کارشناس اداره کل دامپزشکی استان، با اشاره به غیرقابل درمان بودن هاری و طولانی بودن دوره کمون (2 تا 8 هفته) که گاهی ممکن بوده تا یکسال نیز برسد، اظهار کرد: از نزدیک شدن به گوشت‌خواران اهلی بدون صاحب و نیز گوشت‌خواران وحشی مانند روباه خودداری نموده و در صورت مواجهه با افرادی که مورد گزش قرار گرفته‌اند اقدامات اولیه شامل شستشوی مداوم ناحیه گزش با آب و صابون و مراجعه بلافاصله به مراکز بهداشتی و درمانی را انجام دهند.

وی یادآور شد: سازمان دامپزشکی کشور به عنوان متولی امر کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مشترک یا قابل انتقال بین انسان و حیوان، با وجود بی‌بهره بودن از بودجه سلامت کشور، همه ساله اقدامات گسترده‌ای در خصوص کنترل بیماری هاری به انجام می­‌رساند.

کارشناس اداره کل دامپزشکی استان، با اشاره به اقدامات گسترده­‌ در خصوص کنترل بیماری هاری‌، تاکید کرد: واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار علیه بیماری هاری سالانه حدود چهارهزار قلاده سگ صاحب‌دار در استان علیه هاری واکسینه می‌شوند.

سهرابی، ادامه داد: قلاده گذاری سگ‌های واکسینه شده، صدور شناسنامه جهت سگ‌های صاحب‌دار واکسینه شده، همکاری با سایر ارگان‌های ذیربط در خصوص معدوم سازی و اتلاف سگ‌های ولگرد، نمونه برداری از مغز دام‌های مشکوک به هاری و انجام رایگان آزمایشات مربوط انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ارسال نمونه‌های اخذ شده به آزمایشگاه انستیتو پاستور ایران جهت آزمایش، معرفی افرادی که مورد گزش حیوان مشکوک به هاری قرار گرفته­‌اند به مراکز بهداشت و درمان از جمله اقدامات این اداره است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
کشنده ترین بیماری این گفتار است که بیماری درمان ندارد