سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



کتابی که هنوز هم دوست مهربان ماست/ بسته ویژه «آخرین خبر» به مناسبت روز «کتاب و کتاب خوانی»


کتابی که هنوز هم دوست مهربان ماست/ بسته ویژه «آخرین خبر» به مناسبت روز «کتاب و کتاب خوانی»

آخرین خبر/ هفته کتاب که می رسد شاید فرصتی دست بدهد نگاهی به کتاب خانه های کوچک درون خانه مان بیندازیم به حافظ و سعدی و کتاب هایی که همه مان در خانه داریم.
حتما همه ما یک جورهایی دوست داریم کتاب بخوانیم اما شاید نداشتن زمان و نیاز نداشتن به مفاهیم بعضی کتاب ها را بهانه می کنیم تا به سراغش نرویم. اما بد نیست بدانید در خیلی از کشورهای دنیا کوچک ترین فرصت ها تبدیل می شوند به زمانی برای کتاب خوانی.
هرکسی توی مترو و یا سالن های انتظار و روزهای فراغتش موضوعی دارد برای دنبال کردن. این طوری هرکسی در باره علاقه مندی هایش اطلاعاتی دارد که حسی خوب برای او به همراه می آورد. زندگی ما با کتاب علاوه بر این که به سطوح بالاتری از فهم و فرهنگ می رسد، پر از نشاط دانستن می شود و با این شکل شما همیشه حرفی برای گفتن دارید که دیگران مایل به شنیدنش باشند.
24آبان در سال 1372 به عنوان روز کتاب و کتابخوانی تعیین شد. این روز، یکی از روزهای هفته کتاب است.

کاش بودم چون کتاب افتاده در کنجی خموش
تا نگردد روبرو جز مردم دانا مرا

بیایید با هم از کتاب حرف بزنیم، از تجربه های خوبی که با کتاب ها داشته ایم، از زیبایی های دنیای کتاب. اگر موافقید اسم آخرین کتابی که خوانده اید با اسم نویسنده اش را برای ما ارسال کنید. یا اگر بیشتر دوست دارید عکس کتاب دوستداشتنی زندگی تان و اسم تان را به عکاسخونه بفرستید و درباره اش با ما بگویید.

جایگاه دانش و کتاب از منظر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم
توجّه اسلام به حفظ و گسترش میراث علمی، جایگاه والای دانش و کتاب را از دیدگاه این دین مبین نشان می دهد. از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده است که فرمود: «هرگاه که مؤمنی از دنیا برود و یک ورق از خود بر جای گذارد که در آن دانشی مکتوب است، همان برگه در روز قیامت، میان او و آتش، پوشش و مانعی خواهد بود»


کتابخانه، بوستانی برای تفریح روح
وقتی کتاب، حاصل اندیشه ها و تجربه های اهل اندیشه و معرفت باشد، کتابخانه نیز کانون همایش صاحب نظران و موزه پرطراوت و شاداب دانشمندان و صاحبان معارف خواهد بود. همان گونه که در باغ و بوستان، خاطر انسان نشاط می یابد، سیر در بوستان کتاب نیز مشام جان را شاداب و معطر می سازد. بی مناسبت نیست که در روایات ما، از کتاب به عنوان بوستان دانشمندان یاد شده و همدم و سخن گویی شایسته به شمار آمده است. کسی که قدم در کتابخانه می گذارد، به گلگشت دل انگیز و مجمع دانشمندان و دانایان قدم نهاده است. طبیعی است که در چنین محیطی، انسان احساس نشاط می کند و روحش بالنده می شود.


یاری که تمامش سود است
بی گمان، هیچ ذخیره و میراثی سودمندتر و با ارزش تر از کتاب نیست؛ چرا که کتاب، مایه آرامش روحی انسان است. حضرت علی علیه السلام فرمودند: «کسی که به کتاب ها تسلّی و آرامش بیابد، هرگز آرامش را از دست نخواهد داد.» کتاب همدمی است که اندوه را می زداید و مطالعه کننده را از تنهایی در می آورد و به او حکمت های جان پرور می آموزد.


من نیازی به کتاب خواندن ندارم
یکی از مشکلات و کاستی های جامعه ما گریز از کتاب و پایین بودن سطح فرهنگ مطالعه است. این نقیصه، ریشه ها و علت های مختلفی می تواند داشته باشد که شاید در رأس آنها «عدم احساس ضرورت» است. تا وقتی انسان در وضعیت «نیاز» قرار نگیرد، در پی رفع آن نخواهد افتاد. اگر در پاسخ شبهه های اعتقادی و پرسش های سیاسی دربمانیم، یا در مجلس و محفلی که از موضوع خاصی صحبت به میان می آید، احساس کنیم در آن زمینه بی اطلاعیم و شرمسار شویم و احساس کنیم از چرخه زمان و گردونه پرشتاب مسایل علمی و فکری جامعه عقب مانده ایم، نسبت به خلأ و نیاز آگاه می شویم و این می تواند شوق به مطالعه و کتابخوانی را در ما تقویت کند.


لقمه بزرگتر از دهان، انگیزه را از بین می برد
بدون شک تناسب محتوا و سبک کتاب، با مخاطبی که آن را به دست می گیرد و می خواند، عامل مهمی برای برقراری رابطه و لذت بردن از خواندن است. کتاب دشوار، گاهی به جای جاذبه، دافعه دارد و به جای شوق آفرینی، بیزار کننده می شود. در این جا هوشیاری و دقت کسی که کتاب را برای مخاطب، انتخاب می کند، نقش عمده دارد. برای کودک و نوجوان مطالعه کننده، مراعات سلسله مراتب و سیر تدریجی مطالعه نیز مؤثر است. نوجوانان به مطالعه داستان علاقه مندند. بهره گیری از این علاقه و عرضه کتاب های قصه در مرحله نخست، عامل ایجاد علاقه به مطالعه است. وقتی نوجوان داستان های جذّاب خواند، با کتاب مأنوس می شود و انس با کتاب و مطالعه، او را در مراحل بعدی به خواندن کتاب های متنوع علمی، تاریخی و اخلاقی می کشاند. مربّی موفق و کتابدار پخته و هنرمند کسی است که این سیر مطالعاتی را بشناسد و به کار گیرد.

کتاب های مختلف برای شما که تنوع را دوست دارید
این روزها دیگر شما مجبور نیستید کتاب های را به شکل کاغذی مرسوم بخوانید. تنوع کتاب ها به شکل الکترونیکی و قابل دانلود روی گوشی و تبلت همراه تان کمک می کند که شور و شوق بیشتری برای خواندن پیدا کنید. از طرفی وجود نسخه های شنیداری کتاب ها هم کمک کرده تا اگر به هر دلیلی نمی توانید از روی کتاب بخوانید به راحتی همه مطالب آن را به شکل صوتی بشنوید. کتاب های جیبی و خلاصه شده هم برای آن هایی که حوصله خواندن رمان ها یا کتاب های طولانی را ندارند اما دوست دارند که مثل دوستانشان این کتاب ها را بخوانند و نظر بدهند.
هم اکنون کتابخانه های دیجیتال، منابع بسیار غنی و کاملی از کتاب های الکترونیک و کتب صوتی هستند که در ادامه با یک نمونه از آن آشنا می شویم.


شبکه‌ مجازی کتاب‌ خوانان حرفه ای
شبکه‌ مجازی کتاب ‌خوانان حرفه ‌ای، نخستین شبکه‌ اجتماعی کتاب ‌محور در ایران است که فعالیت رسمی خود را از 5 مرداد 1390 به آدرس www.BOOKI.IR آغاز کرده است. هدف از این شبکه، وجود فضایی مجازی جهت ثبت و تبادل ‌نظر در مورد کتاب ‌های مورد علاقه‌ کتاب ‌خوانان، نویسندگان، ناشرین و کلیه‌ علاقه ‌مندان عرصه‌ کتاب می ‌باشد که کاربران آن متناسب با گروه سنی خود به امکانات مختلفی برای بحث و تبادل ‌نظر دست پیدا می‌کنند.
حتما سری به این محفل مجازی کتاب‌ خوانی بزنید.

سبقه ما در کتاب دوست بودن و احوال ناخوش این روز های مان
ما ملتی‌ هستیم‌ که‌ قدیمی‌ترین‌ وغنی‌ترین‌ کتابخانه‌های‌ دنیا را داشتیم. در کتابخانه‌ خواجه‌نصیرالدین‌ طوسی‌ (مراغه) بیش‌ از ۴۰۰ هزار جلد کتاب‌ ونسخه‌ خطی‌ قدیمی‌ وجود داشت‌ که‌ نگارش‌ هر کدام‌ از این‌ نسخ‌ همزمان‌ با دوره‌ای‌ است‌ که‌ در اروپا عدد کتابهای‌ کتابخانه‌های‌ بزرگ‌ و قدیمی‌ آنها به‌ ۱۰۰ یا کمتر از ۱۰۰ کتاب‌ نمی‌رسید و این‌ درحالی‌ بود که‌ در کتابخانه‌های‌ معمولی‌ ما حدود ۲۰۰ یا ۴۰۰ هزار جلد کتاب‌ وجود داشت.

کتاب خوب بخوانیم

چه کسی، چه کتابی بخواند؟

کتاب خواندن از آن کارهایی است که نمی شود برایش وقت مشخص کرد، نمی شود محدودش کرد، کتاب های خوب را باید بخوانید، باید ولع خواندن را با کتاب برطرف کنید. ولی اگر شما در دسته افرادی هستید که سلیقه خاص دارید، سعی کنید کتاب خواندن تان را مدیریت کنید، کتابی بخوانید به به آن احتیاج دارید، گاهی هم به خودتان جایزه بدهید و کتاب های دوست داشتنی بخوانید(البته همه کتاب ها دوست داشتنی هستند) کتاب را نمی شود توی کتابفروشی و روی قفسه پیدا کرد، کتاب را باید بشناسید، می خواهیم هر از چند گاهی کتاب های خوب از آدم های خوب با موضوعات خوب را به شما معرفی کنیم تا بدانید چطور می شود خوب خواند.


به فرهنگ علاقه دارید
یافتن کتاب هایی با موضوعات فرهنگی هر چند نباید خیلی سخت باشد ولی در واقع سخت است، کافی ست به سراغ یک کتابفروشی بروید و بخواهید یک کتاب فرهنگی به شما بدهد، مطمئن باشید با یک فرهنگ لغت مواجه خواهید شد. کتاب فرهنگی یعنی کتابی که شما را با اوضاع و احوال روز فرهنگی جامعه آشنا کند که ما چند تای آن ها را به شما معرفی می کنیم.
اعترافات- محمدرضا زائری
در این کتاب زائری ۴۶ یادداشت با موضوعات مختلف فرهنگی را گنجانده که عناوین برخی از آنها عبارتند از «قحط الرجال یا جهل الرجال»، «نه شرقی، نه غربی، نه جمهوری اسلامی»، «و اما معاونت محترم اشتغال(دام عزها)»، «حاج آقا شما از شهرام جزایری چقدر گرفته‌ای؟»، «شعارهای چهار سال بعد»، «آیا هنوز مردم به روحانیت اعتماد دارند»، «آقایان...ببخشید که دشمن دشمنی می کند»، «مغرها فرار نکنند چه کنند؟» و...
نفحات نفت- رضا امیرخانی
"خانواده ای هست مفلوک. کار پدر بدان جا کشیده است که مجبور است طلای مادر بفروشد تا نان سفره ی فرزندان فراهم آورد و البته بیش از آن را نیز خرج خود کند…
مادر یعنی وطن. طلا یعنی نفت. پدر یعنی دولت… این ملک پدرانی داشته است که برای حکومت٫ نه طلای مادر که خود مادر را نیز فروخته اند! در چنین خانواده ای تنها مایه ی نجات٫ همت فرزندان است… از پدر کاری بر نمی آید..."
متن فوق، بخشی از کتاب نفحات نفت٫ نوشته ی رضا امیر خانی و به چاپ انتشارات افق است.  امیرخانی با مقایسه شیرین، دلچسب و البته نگران کننده مدیران دولتی را به چالش می کشد.


به فوتبال علاقه دارید
مدت هاست که فوتبال یکی از علایق اصلی نسل جوان است، اگر بخواهید در جمع رفقا و فامیل حرفی برای گفتن داشته باشید باید فوتبال بین باشید، ولی برای یک جوان فرهیخته فوتبال دیدن کافی نیست، باید فوتبال خوان هم باشید.
روزی روزگاری فوتبال- حمیدرضا صدر
قلم حمیدرضا صدر در «روزی روزگاری فوتبال»، بازتابنده شیفتگی مهارناپذیر آدم هایی است که نمی توانند دل هایشان را از فوتبال بکنند؛ توصیف کننده برق چشم های مشتاقی که نمی توانند مستطیل سبز را تماشا نکنند.
فوتبال علیه دشمن- سایمون کوپر(ترجمه عادل فردوسی پور)
«فوتبال علیه دشمن» یکی از کتاب های ستایش برانگیز عرصه فوتبال است. سایمون کوپر، خبرنگار انگلیسی به 22 کشور جهان سفر می کند و تاریخ فوتبال رادر بازی های تاثیرگذار و جنجالی مرور می کند.
تبانی، فوتبال و تخلف سازمان یافته- دکلان هیل( ترجمه علی آخوندان)
در کتاب «تبانی، فوتبال و تخلف سازمان یافته»، پرونده های اینچنینی که در تاریخ فوتبال اتفاق افتاده و مستنداتی راجع به آن وجود دارد، باز می شوند، مورد بررسی قرار می گیرند و خواننده را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند. به طور خلاصه باید گفت در این کتاب شما درباره تبانی کننده هایی خواهید خواند که به شکل سازمان یافته لیگ های دنیا را تحت نفوذ دارند و نتیجه بازی ها را رقم می زنند.

به علم علاقه دارید
کتاب های علمی از کتاب های درسی جدا هستند، کتاب هایی هستند که شما را وارد دنیای جذاب علم می کنند و باعث می شوند ناخنکی به علم بزنید و حظش را ببرید.
تاریخچه تقریبا همه چیز- بیل برایسون
نویسنده کتاب بیل برایسون در این کتاب، درباره موضوعاتی گوناگون از مهبانگ گرفته تا مکانیک کوانتوم و از تکامل تا زمین شناسی به بحث می پردازد. او در کتابش از طریق ماجراهای کاشفان و دانشمندان موضوعات علمی را به بحث می گذارد. او در این کتاب سعی می کند برخلاف کتابهای درسی، که به نظر او شوقی برای دانستن در خوانندگان برنمی انگیزند. کتاب برایسون با استقبال خوبی از سوی خوانندگان و منتقدان روبه رو شد و چندین جایزه از جمله جایزه مهم آونتیس برای بهترین کتاب علمی عمومی و نیز جایزه دکارت اتحادیه اروپا برای ارتباط علمی را دریافت کرد.
خدمتکار و پروفسور- یوکو اوگاوا(ترجمه کیهان بهمنی)
راوی در این رمان، تعاملات پروفسور را با خدمتکار و فرزند او روایت می‌کند و در میان گفت‌‌وگوهای آن‌ها، زیبایی معادلات ریاضی برای مخاطب به تصویر کشیده می‌شود. پروفسور در سراسر داستان در حال صحبت از اعداد است و به گفته راوی، «انگار اعداد راه او برای اتصال به دنیای واقعیت بودند. یعنی اعداد مطمئن و سبب آرامش خاطرش بودند.»
نسخه اصلی این رمان بعد از موفقیت در کتابفروشی‌های ژاپن، به سینما نیز راه یافت و در سال 2006 فیلمی سینمایی بر اساس آن ساخته شد.


به موضوع کربلا علاقه دارید(که حتما دارید)
وقتی همه زمین ها کربلا و همه زمان ها عاشوراست، پس در هر شرایطی می شود کتاب عاشورایی و کربلایی را دوست داشت و خواند و ...
آه- یاسین حجازی
«کتاب آه»حاصل بازخوانی و ویرایش مقتل «نفس المهموم»است. کتابی که اغلب نقلهای صحیح مقاتل وکتب تاریخ را درخودگردآورده و جزءجزء حادثه شهادت حسین بن علی(ع) را از 6ماه پیشتر تا روز حادثه عاشورای حسینی و ماه ها پس از آن را ثبت کرده است.
نامیرا- صادق کرمیار
بیش از هر چیز اسم کتاب است که خواننده را مشغول می کند؛ ابتدا به ذهن می رسد «نامیرا» فقط اسمی هنری است که برای جلب مخاطب انتخاب شده و یا ناشر و نویسنده خواسته اند ابهام داستان را زیاد کنند. اما کتاب را که تا انتها بخوانی معلوم می شود «نامیرا» ریشه در مفهوم «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» دارد.
این اثر درباره دختر و پسری جوانی است که بین سرداران بزرگ برای حمایت از امام حسین(ع) و یزید تردید دارند؛ در ادامه داستان، این دو جوان طی استدلال های مختلف به حقانیت امام حسین(ع) پی می برند.
پدر، عشق و پسر- سید مهدی شجاعی
«پدر،‌ عشق و پسر» اثری از سید مهدی شجاعی است که در آن فرازهایی از زندگی حضرت علی‌اکبر بن الحسین علیهما السلام به تصویر کشیده می‌شود. وقایع از زاویه‌ اول شخص و از زبان اسب آن حضرت «عقاب» روایت می‌شود و مخاطب راوی در داستان، لیلی بنت ابی‌مرّه مادر گرامی حضرت علی‌اکبر(ع) است. 

منتظر دیدن اسم آخرین کتابی که شما خوانده اید هستیم، عکس های کتابهای دوستداشتنی تان را هم به عکاسخونه بفرستید.

کتابخوان و شاداب باشید


ویدیو مرتبط :
کتابی که به معضل کتاب‌نخوانی پرداخته است: حاشیه بر کتاب