فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



بوم گردی روستای استاد خراسان شمالی ظرفیت مغفول مانده در گردشگری


صنعت گردشگری و توسعه آن، شكل های متنوعی دارد كه بخشی از آن گردشگری روستایی است به طوری كه این نوع از گردشگری در محیط های روستایی و حوزه های غیر شهری با هدف توسعه اقتصادی و تبلور فرهنگی اجتماعی شكل گرفته است.
روستای هدف گردشگری به محدوده ای جغرافیایی اطلاق می شود كه دارای مجموعه ای از جاذبه های تاریخی، طبیعی و فرهنگی به عنوان انگیزه ای برای سفر و اقامت گردشگران باشد.
معرفی و شناسایی این گونه روستاها در ایجاد اشتغال پایدار، جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستائیان به شهرها، جذب گردشگر، معرفی و شناسایی نقاط بكر هر شهرستان و استان و حفظ بافت تاریخی روستاهای هدف گردشگری موثر است.
از همین رهگذر، توجه جدی به روستاهای هدف گردشگری در قالب تهیه طرح ویژه و جانمایی مراكز خدماتی مخصوص گردشگران و تعیین فضاها و مسیرهای گردشگری از جمله سیاست های موثر است.
عمران، آبادانی، هموار كردن راه های دسترسی، بهسازی معابر، ارتقای كمی و كیفی امكانات موجود در روستا و ایجاد سرویس های بهداشتی مناسب از مهمترین موارد زیرساختی برای توسعه گردشگری روستایی است كه باید از سوی مسئولان مربوط به آنها توجه شود.
ارتقای فرهنگ گردشگری مسافران نیز برای توسعه همه جانبه این صنعت در روستاها ضرورت دارد، زیرا نباید به محیط زیست آسیب وارد یا مزارع و باغ ها تخریب یا با رهاكردن زباله های تجدیدناپذیر و آلودگی رودخانه ها، محیط طبیعی روستا نابود شود.
در بوم گردی؛ اهالی روستا، خانه های خود را با امكانات اولیه در اختیار مسافران قرار می دهند تا گردشگران با استفاده از این فضا، خاطره ای فراموش نشدنی از یك شب ماندن در روستا را تجربه كنند.
رونق حوزه گردشگری، اشتغالزایی و ارزش افزوده مالی از مزیت هایی است كه گردشگری روستایی به همراه دارد و نباید از این فرصت در چرخه اصلاح اقتصادی شهرتان غافل بود.
روستای استاد شهرستان فاروج از چنین ظرفیتی برخودار است.
این روستا كه از روستاهای هدف گردشگری شهرستان فاروج است روزانه مسافران و گردشگران زیادی را پذیرا است و تعداد مسافران و گردشگران در روزهای تعطیل و پایان هفته افزایش می یابد.
در این روزها شاهد اتراق خانواده های بسیاری در گوشه و كنار طبیعت زیبای این روستا هستیم دو اتوبوس دانش آموز دختر خراسان رضوی علاوه بر گردشگران دیگر، میهمان اهالی این روستا بودند.
اما جای خالی زیرساخت های بوم گردی برای همه گردشگران در این روستا به رغم بالا بودن ظرفیت های این صنعت در این روستا مشاهده می شود.
بیشتر گردشگران در مسیر آلاچیق های محدودی كه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فاروج ایجاد كرده است، اتراق كرده بودند و حضورشان در طبیعت محدود به استفاده از هوای پاك، طبیعت در تیررس دیدشان، آب چشمه و.. بود.
جمعیت زیادی فقط در محدوده محل اتراقشان تردد داشتند در حالیكه طبیعت زیبای این روستا محدود به همان نقطه نبود، از چین خوردگی هایی كه روستا را محصور كرده، باغ های زیبا، مسیر رودخانه، مسجد، حمام و قلعه تاریخی روستا، از همه مهمتر زندگی بی آلایش روستایی، نان محلی آنهم با گیاهان وحشی كه این روزها عطر خوششان مشام اهالی و گردشگران را نشاط می بخشد، غفلت شده است.
دمنوش هایی كه اهالی این روزها از گیاهان كوهی و طبیعت تهیه می كنند جمع های خانوادگی را نشاط دیگری بخشیده است.
تجربه یك شب زندگی روستایی آنهم در طبیعت زیبای این روستا، خنكای شامگاهی آن، عطر و بوی لبنیات تازه، خاطره ای است فراموش نشدنی كه بسیارری از تجربه آن محروم می شوند.
جای خالی فعالیت بلدهای محلی هم كاملا مشهود است، اگر این افراد ساماندهی شده فعالیت كنند گردشگران مدت بیشتری را در این مناطق طی می كنند.
اكوتوریسم سفری است مسئولانه به مناطق طبیعی، كه موجب حفظ محیط زیست و بهبود زندگی مردم محلی شود، این را یك كارشناس توریسم عنوان می كند و از بوم‌گردی به‌ عنوان شاخه‌ای از طبیعت‌گردی كه در زمینه گردشگری روستایی فعالیت دارد یاد می كند.
طهورا قربانی با بیان اینكه بوم‌گردی با همكاری و مشاركت جوامع محلی در برنامه‌ریزی گردشگری مطرح می‌شود، اظهار كرد: مجوز مراكز اقامتی بوم‌گردی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با هدف جلوگیری از تخریب خانه‌های قدیمی و نگهداری از بافت‌های سنتی در روستاها و تبدیل‌شدن خانه‌های محلی به اقامتگاه‌های مسافران بوم‌گردی داده می‌شود.
وی بیان كرد: مدیریت اقامتگاه‌های بوم‌گردی از سوی مردم محلی منطقه روستایی صورت می‌گیرد و این اقدام علاوه بر اشتغال‌زایی سبب پیشگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها می‌شود.
وی با بیان اینكه احترام به طبیعت و درنظرگرفتن مسائل زیست‌ محیطی در بوم‌ گردی بسیار اهمیت دارد، افزود: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید آموزش لازم را به افراد بومی واجد شرایط بدهد و جامعه میزبان، آمادگی پذیرایی از مسافران را دارا باشد.
قربانی در توضیح بوم‌ گردی روستایی، گفت: مسافران پس از ورود به روستای بوم ‌گردی یك روز از صبح تا غروب زندگی محلی را تجربه می‌كنند و شاهد دوشیدن شیر، پخت ‌نان محلی و باغداری و دامداری روستائیان می شوند.
وی افزود: راهنمایان 'بلد محلی' نیز در مناطق بوم‌گردی باید حضور داشته باشند و گردشگران را برای بازدید از طبیعت، چشمه‌ها و مناطق دیدنی روستا راهنمایی كنند.
این كارشناس با بیان اینكه مسافران در طول بوم‌گردی می توانند از غذاهای سنتی و ارگانیك روستا استفاده كنند بیان داشت: برای دادن مجوز روستاهای بوم گردی آموزش گام اساسی است و در بخش بازاریابی و جذب مسافر نیز باید حمایت های لازم انجام شود.
یك گردشگر اتراق كرده در روستای استاد هم گفت: مسافران از پخت نان و غذای محلی خوش‌شان می آید و بیشتر علاقه‎مند به بازدید از صنایع دستی، طبیعت، آثار تاریخی وویژگی های منحصر به فرد منطقه گردشگری هستند.
سبحان قسمتی افزود: البته نباید از نقش تبلیغات رسانه ‌ها برای پیشرفت اقدامات گردشگری در منطقه های دارای شرایط غفلت كرد.
وی گفت: خانواده ها تمایل به اسكان حداقل یك شب در مناطق زیبایی مثل روستای استاد دارند اما این شرایط در این روستا فراهم نیست و نزدیك به غروب با توجه به كمبودهای زیر ساختی در حوزه گردشگری از جمله نبود سرویس های بهداشتی، واحدهای ارائه خدمات و.. بسیاری از مسافران و گردشگران این منطقه را ترك می كنند.
وی تاكید كرد: این روستای هدف گردشگری سرشار از مناظر منحصر به فرد دست نخورده طبیعی است كه موقعیتی مناسب برای درآمدزایی اهالی روستا است.
گردشگر دیگری گفت: گردشگری كه از آن به عنوان صنعت تمیز یاد می شود علاوه بر درآمدزایی، اشتغال وسیعی ایجاد می كند، بنابراین كم توجهی و غفلت از این صنعت، قابل جبران نیست.
به اعتقاد صابرغربتی كه كارشناس عمران است، معماری و بافت زندگی مردم در برخی از روستاها برای سایرین جذاب است و باید از این فرصت به عنوان یك صنعت درآمدزا بهره گرفت.
وی با بیان اینكه روستائیان باید از نزدیك نتیجه اقتصادی ورود گردشگران به روستاهای خود را لمس كنند، گفت: در صورتی كه اهالی روستا از فواید حضور مسافران درروستاها مطلع شوند میزان استقبال از گردشگری افزایش خواهد یافت و برای تحقق این امر باید از ظرفیت دانش آموختگان روستایی سود جست و برنامه منسجمی در راستای تبیین گردشگری هر منطقه با هماهنگی میان بخشی به مرحله اجرا درآورد.
وی تاكید كرد: از فضای مجازی نسبت به معرفی جاذبه های گردشگری و آثار فرهنگی با توجه به همه گیر بودن استفاده از آن نیز نباید غفلت كرد اما در حوزه روستای استاد چنین فضایی به نظر می رسد تعریف نشده است.
این گردشگر افزود: بی شك بازی های بومی و محلی، آداب و سنت های ویژه در مناسبت های مختلف در این روستا و بسیاری از روستاهای هدف گردشگری رایج است، اگر فرصت حضور گردشگران در این برنامه ها فراهم شود در جذب توریسم بسیار موثر است و از طرفی فرصت اقتصادی برای اهالی است.
گردشگری روستایی را می توان مترادف با عبارت 'تجربه زندگی محلی' دانست. این تجربه، شامل موارد بسیار متنوعی از جاذبه های طبیعی، فرهنگی و فعالیت هایی می شود كه در یك منطقه روستایی و كشاورزی خاص وجود دارند.
فعالیت هایی مانند گردشگری كشاورزی، كوهنوردی، سواركاری و اقامت در خانه های محلی به طور كلی محور این نوع گردشگری، درك زیبایی ها و جاذبه های طبیعت و فرهنگ مردم آن منطقه است و بسته به جغرافیای منطقه فعالیت های متفاوتی می تواند در آن صورت پذیرد.
صنعت توریسم رو به رشد ترین و بزرگترین صنعت جهان است و در تمامی كشورها به عنوان ابزاری حیاتی برای رشد و توسعه ی فعالیت های اقتصادی مناطق مختلف و وسیله ای برای افزایش سطح درآمد ناخالص م&a


ویدیو مرتبط :
خراسان شمالی / بجنورد / اسفیدان (روستای هدف گردشگری)