سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



دبیر انجمن داروسازان: ترس از آنفلوآنزا، مصرف خودسرانه دارو را افزایش داد


ایسنا/ دبیر انجمن داروسازان از افزایش مصرف خودسرانه دارو در کشور طی روزهای اخیر به دلیل ترس از آنفلوآنزا خبر داد و در عین حال به هموطنان توصیه کرد که خودمراقبتی را جایگزین دارودرمانی خودسرانه کنند.

دکتر سید مهدی سجادی، با بیان این مطلب اظهار کرد: از آنجایی که آنفلوانزا یک بیماری واگیردار محسوب می‌شود، برخی مردم پیش یا پس از ابتلا به آن اقدام به دارو درمانی خودسرانه می‌کنند که این موضوع عوارض و عواقب خطرناکی را متوجه مصرف کنندگان می‌کند.

وی ادامه داد: مردم به جای مصرف خودسرانه انواع داروها، بهتر است خودمراقبتی را جایگزین آن کنند و دارو درمانی را به پزشک واگذار کنند.

به گفته سجادی، استرس، خستگی و تغذیه نامناسب می‌تواند با تضعیف سیستم ایمنی بدن، زمینه را برای ابتلا به بیماری فراهم کند. بنابراین یکی از مولفه‌های خودمراقبتی آن است که مردم به جای دارودرمانی خودسرانه، عوامل تشدید بیماری را از خود دور کنند یا اینکه به بدن خود استراحت دهند.

وی با اشاره به برخی مولفه‌های خودمراقبتی حین بیماری، تصریح کرد: استراحت در منزل بویژه در هنگام تب، استفاده از مایعات مانند آبمیوه و سوپ رقیق، شست‌وشوی مرتب گلو و حلق با آب نمک ولرم، شست‌وشوی کامل بینی با قطره‌ها، خودداری از استعمال دخانیات، استفاده از دستگاه‌های بخور برای افزایش رطوبت محیط، شست‌وشوی مرتب دست‌ها و صورت با آب و مواد ضدعفونی کننده، انجام کمپرس گرم بر روی عضلاتی که درد دارند، استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی و شلوغ، استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها و بویژه ویتامین ث، پرهیز از مصرف غذاهای چرب، سرخ کرده و دارای ادویه بهترین شیوه‌های مواجهه خانگی با آنفلوانزا است.

سجادی در خصوص الزامات مداخله دارویی و پزشکی اضافه کرد: افزایش تب بویژه تب بالای 38 درجه، همراه شدن خون در خلط، گوش درد، تنگی نفس، درد قفسه سینه، ترشحات غلیظ بینی، درد شدید سینوس‌ها، خس خس سینه و طولانی شدن علائم بیش از 10 روز می‌تواند نشان دهنده عفونت و عارضه‌دار شدن آنفلوانزا باشد که در این شرایط علاوه بر رعایت اصول خودمراقبتی، باید توجه داشت که دارودرمانی خودسرانه به هیچ وجه فایده‌ای نداشته و لازم است حتما مراجعه به پزشک صورت گیرد.

وی با اشاره به عدم نیاز به تجویز آنتی بیوتیک و همچنین آسپرین در شرایط خود مراقبتی تاکید کرد: از آنجاکه بیماری ویروسی است تا زمانیکه عوارض یا عفونتی نباشد، تجویز آنتی بیوتیک صورت نمی‌گیرد و تنها در صورت تجویز و معاینه پزشکان، آنتی بیوتیک‌ها کاربرد خواهند داشت . ضمن اینکه متاسفانه برخی مردم به محض مشاهده اولین علائم سرماخوردگی به سراغ آسپرین می‌روند؛این درحالیست که استفاده از داروهایی نظیر استامینوفن‌ها ممکن است برای کاهش درد و تب توصیه شود ولی به هیچ وجه آسپرین مصرف نمی‌شود.

دبیر انجمن داروسازان در پایان تاکید کرد: همکاران داروساز در داروخانه‌های سراسر کشور به عنوان در دسترس‌ترین عضو گروه پزشکی، کاملا آمادگی پاسخگویی، آگاهی‌رسانی و راهنمایی‌های لازم درمانی را برای مردم عزیزمان دارا هستند.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
پیشرفت در ساخت و تولید دارو با همت داروسازان داخلی