علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



اتاق بازرگانی شیراز در خواب پسابرجام/ جذب سرمایه گذار همچنان شعار


خبرگزاری مهر ، گروه استانها- هادی فتحی: صنعت و سرمایه گذاری استان فارس طی چند سال گذشته همواره تحت شعاع تحریم و مسائل حاشیه ای آن بود و هر زمان که دلیل مشکلات در صنعت و تعطیلی کارخانجات را جویا می شدیم بخشی از آنها به تحریم و مشکلات بانکی باز می گشت.

در این میان صنعت گردشگری استان نیز تحت تاثیر این نوع نگاه قرار داشت و همانگونه که بنا به دلایل مختلف کارخانجات و صنایع استان تعطیل شد صنعت گردشگری فارس نیز  کم رونق بود.

تعطیلی کارخانجات مخابرات راه دور، کارخانه آزمایش، کاشی حافظ و... موجب شد که صنعت استان فارس هر روز ضعیف تر از قبل شود و در این راستا دیگر صنایع نیز فعالیت خود را به کمتر از ۵۰ درصد کاهش دادند.

سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار طی چند سال گذشته همواره شعاری زیبا بود که از جانب مدیران ارشد و میانی استان فارس سرداده شد، که البته در همان حد شعار نیز باقی ماند.

اما طی چند ماه گذشته با توجه به روزنه امید توافقات و رفع تحریم ها نگاه ها  به سرمایه گذاری در بخش های مختلف تغییرکرد و امروز ما شاهدیم که استانهای مختلف برای سهیم شدن در بازارهای جهانی با یکدیگر رقابت می کنند و از طرفی در داخل استانها نیز همدلی و اتحاد بیشتری برای جذب سرمایه گذار به وجود آمده است.

 موضوع آمادگی برای زمان پسابرجام از چندین ماه پیش توسط استاندار فارس در جلسات مختلف مطرح شد و از مدیران بخش خصوصی و اقتصادی استان درخواست شد که برنامه ریزی درستی برای این موقیعت مهم داشته باشند به خصوص اینکه استان فارس دارای پتانسیل های بسیار زیادی در بخش های مختلفی صنعتی و گردشگری است.

اما با تمامی این شرایط به گونه ای به نظر می رسید که اتاق بازرگانی شیراز به عنوان مسئول بخش خصوصی استان فارس در دوران خواب پسابرجام قرار دارد و امروز هم که استانهای مختلف کشور سعی دارند در مباحث اقتصادی کشور وارد شوند، بخش خصوصی فارس حتی یک نماینده نیز در گروه اقتصادی دولت برای سفر به کشورهای ایتالیا و فرانسه نداشت.

تمامی این کم توجهی در حالی روی می دهد که استان فارس با پتانسیل بسیار بالا در بخش های مختلفی صنعتی و گردشگری می تواند موقعیت مطلوبی داشته باشد.

اتاق بازرگانی شیراز فعال است

اما در این راستا رئیس اتاق بازرگانی شیراز در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سئوال که به چه دلیل اتاق بازرگانی در سکوت قرار دارد، گفت: فعالیت در حال انجام است و با توجه به مباحث برجام و برداشته شدن تحریم ها ما به دنبال توسعه فعالیت های خود هستیم.

فریدون فرقانی تاکید کرد: هفته گذشته اتاق بازرگانی هامبورگ میهمان ما بود و در طی چند روز آینده نیز هیاتی از شهر بارسلونا به شیراز سفر می کنند.

وی ادامه داد: هیئت های مختلفی نیز از کشور عمان به شیراز سفر کرده و جلساتی داشته ایم.

رئیس اتاق بازرگانی شیراز در پاسخ به این سئوال که به چه دلیل از فعالیت های شما موضوعی در  رسانه ها مطرح نمی شود، گفت: از علت این موضوع اطلاعی ندارم.

فرقانی در پاسخ به این سئوال که به چه دلیل از اعضای اتاق شیراز که در کمیسیون های مختلف اتاق ایران عضویت دارند هیچکس به همراه رئیس جمهور به اروپا سفر نکرده، گفت: فراخوان عمومی برای حضور افراد مختلف اعلام شده بود اما حتما دوستان نیازی برای حضور در این تیم احساس نکردند.

وی تاکید کرد: اکثر کسانیکه به همراه این تیم سفر کردند از قبل رایزنی کرده و در این سفر قرار دادها را امضا کردند.

رئیس اتاق بازرگانی شیراز تصریح کرد: بسیاری از این بازرگانان و صنعتگران از قبل قرار ملاقات های خود را با طرف مقابل اروپایی هماهنگ کرده بودند.

فرقانی یاداور شد: به هرحال به دلیل مسائل مختلف برخی از این استانها دسترسی بیشتری به گروه های اقتصادی و تجاری دیگر کشورها داشته اند و توانستند از قبل برنامه های خود را هماهنگ کنند.

البته طی چندین ماه گذشته که گروه های اقتصادی و تجاری بزرگ کشورهای مختلف به ایران سفر کرده اند شیراز و فارس میزبان هیچکدام از این گروه ها نبوده که برای رسیدن به این مهم نیز مسئولین باید برنامه ریزی و رایزنی های قوی تری داشته باشند در حالیکه تعدادی از اعضای اتاق شیراز نیز به عنوان رئیس و نایب رئیس کمیسیون های مختلف اتاق ایران فعالیت می کنند.


ویدیو مرتبط :
دهاقان جذب سرمایه گذار