سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



معرفی کتاب/انتقام فیثاغورث؛ اسرار دنیای ریاضیات به زبان رمان


معرفی کتاب/انتقام فیثاغورث؛ اسرار دنیای ریاضیات به زبان رمانالف/ انتقام فیثاغورث
داستانی از تاریخ ریاضیات
نویسنده: آرتورو سانگالی
ترجمه: مریم مفتاحی
ناشر : معین، چاپ اول 1393
248صفحه، 12000 تومان


****

داستانهایی که ریشه در مسائل علمی یا فلسفی دارند از کارکردی چند وجهی برخوردارند. هم می توانند مورد علاقه داستان دوستان باشند و هم مورد توجه دوست‌داران مسائل علمی قرار گیرند به عبارت دیگر هم مخاطب را سرگرم کنند و هم بر دانسته هایش بیفزایند.

انتقام فیثاغورث با عنوان فرعی داستانی از تاریخ ریاضیات، در این دسته آثار جای می گیرد. این رمان به خاطر همین یک حسن که می تواند علاقمندان ریاضی را که کمتر برای خواندن داستان حوصله و انعطاف نشان می دهند، به خود مشغول کرده و به داستان خواندن عادت دهد و یا فوائد آن را پیش روی‌شان قرار دهد، کار بسیار مهمی کرده است.

کتاب «انتقام فیثاغورت» نوشته آرتورو سانگالی با ترجمه مریم مفتاحی به همت انتشارات معین منتشر شده است. آرتورو سانگالی از اساتید ریاضیات دانشگاه پرینستون است. او در این کتاب کوشیده از ریاضیات و تصورات خاص خود از آن پرداختی جذاب ارائه کند. دغدغه او تنها پرداختن به فیثاغورث یا بخشی از زندگی او نیست، هر چند که در این کتاب به این مهم نیز پرداخته اما به نظر مهم ترین کار او ارائه تصویری متفاوت از ریاضیات است چیزی که اغلب تصورات خشک و منجمدی از آن داریم، اما در این کتاب آمیخته با هنر داستان نویسی شکل جذابی به خود گرفته است. حتی نویسنده گاه به شکلی داستان در داستان روایتهایی متکی بر ریاضیات و معماهای آن را به شکلی جذاب برای خواننده تعریف می کند.

فیثاغورث در تاریخ علم معروف است به مردی که موجب ارتقای ارزش ریاضیات شد. «سانگالی» نیز از فیثاغورث به عنوان نخستین فردی یاد می‌کند که در تاریخ علم به «پیرو عقلانیت» شهرت یافته است. با این حال فیثاغورث تمایل داشت، نه تنها به عنوان ریاضی‌دان بلکه به عنوان نظریه پرداز سیاسی و یا حتی آموزگار روحانی نیز مطرح شود.

همین مسئله به شخصیت فیثاغورث ابعاد چند وجهی و جذابی داده است؛ به خصوص وقتی توجه داشته باشیم که او معتقد بود روح انسانها در حیوانات حلول کرده و یا عقاید ویژه او درباره مجسمه الهی و... که همه و همه بر پیچیدگی این شخصیت تاریحی که کمتر به درستی قضاوت شده، می افزاید.

نویسنده «انتقام فیثاغورت» در این رمان جنبه های جذاب و خاصی از زندگی فیثاغورث را مورد توجه قرار داده است که متضمن جذابیت و کشش داستان او شده است. فیثاغورث در چهل سالگی به یونان رفت و در شهر کروتون ماندگار شد، در آنجا با فرقه‌ای پنهانی و اهل ریاضت آشنایی پیدا کرد. یک انجمن مذهبی و تشکیلات علمی که به کندوکاو در اسرار اعداد (ریشه و اصل همه چیز) می پرداخت. چنین فرقه ای برای آدمی همانند فیثاغورث بسیار جذابیت داشت به خصوص که او «عدد» را واقعیت زنده‌ای می دانست که ماهیتش باید شناخته می‌شد و هنوز ناشناخته بود.

«آرتورو سانگالی» در «انتقام فیثاغورث» با روایتی داستان‌وار در چهار بخش به گوشه هایی از زندگی و دغدغه‌های ذهنی فیثاغورث می‌پردازد که بسیاری از آنها برای ما ناشناخته است. اهمیت کار او وقتی مشخص می شود که توجه دشته باشیم از فیثاغورث دست نوشته ای باقی نمانده است، با وجود این نویسنده کوشیده پرده از جنبه های تاریک زندگی این شخصیت تاریخی و نظریات او در زمینه های مختلف بردارد. «آرتورو سانگالی» جنبه های حذاب داستانی را فراموش نکرده و روایتی جذاب و پرفراز نشیب را پیش روی خواننده گذاشته است. مارک کوهن، رمان ‏نویس آمریکایی درباره این اثر می نویسد:

«داستانی بسیار شیوا و بغایت گیرا. نویسنده، مفاهیم فلسفی و علمی را به زیبایی هر چه تمام‏‌تر در هم آمیخته و به شکل رمانی جذاب فراهم آورده است. شگفت آنکه توانسته مفاهیم را شرح دهد و به آنها از طریق گفتگوها و دیگر ابزار داستان‏ نویسی، جذابیت بخشد. کتاب حاضر رمان رازآلود و مهیجی است »

گریگری چایتین نیز درباره آن معتقد است: «بسیار جالب! اثری شگرف در فلسفۀ ریاضیات که به صورت رمانی اسرارآمیز درآمده و همچون فیلمی هیجان‏ انگیز در برابر دیدگان خواننده جلوه می‏کند.»

خلاصه سخن اینکه نویسنده کتاب، هم مخاطب را به خوبی سرگرم کرده هم درباره فیثاغورث چیزهای جذابی عنوان می کند تا ما او را فراتر از صاحب قضیه فیثاغورث درباره مثلث قائم الزاویه بدانیم! افزون برهمه اینها اطلاعات علمی جالبی به ما می دهد تا به کمک آن با تصویری از زندگی و چگونگی کار دانشمندان در سده های دور آشنا می شویم، با این حقیقت که جهان چگونه به مدد علم بدین جا رسیده است.



منبع: الف


ویدیو مرتبط :
معرفی خلاصه کتاب اسرار رنج ها