علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



تبدیل سبزوار از معبر به مقصدگردشگری/کاوش شهر سوخته طی۹۰ سال آینده


به گزارش خبرنگار مهر، مسعود سلطانی فر در حاشیه بازدید از بناهای تاریخی سبزوار عصر پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موقعیت جغرافیای سبزوار باعث شده تا این منطقه بیشتر معبر گردشگری باشد و لذا تازمانی که تبدیل به مقصد گردشگران تبدیل نشود در بحث گردشگری امکان استفاده از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی این دیار  وجود نخواهد داشت.

معاون رئیس جمهور برخی از آثار این منطقه را در دنیا و در سطح کشور بی نظیر بیان کرد و گفت: برای بهره مندی هر چه بیشتر گردشگران از جاذبه های تاریخی صحبت هایی با مسئولان استانی و شهرستانی انجام شده تا همانگونه که برای مسافران امام رضا(ع) تورهای مختلف یک روزه پیش بینی شده برای شهرستان سبزوار نیز این تورها برنامه ریزی شود .

وی افزود: با این اقدام هم جاذبه های تاریخی منطقه مورد بازدید مسافران قرار می گیرد هم بخش گردشگری سبزوار توسعه پیدا می کند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه سرمایه گذاری در آثار تاریخی باید متناسب با نوع بنا باشد ادامه داد: پشته تاریخی سبزوار که در یک محدوده ۱۱۰ هکتاری قرار دارد مجموعه مسئولان  باید تلاش کنند تا بخشی از این سایت موزه برای بازدید گردشگران آماده سازی شود .

 وی اظهار کرد:  تکمیل نهایی کاوش های باستان شناسی در این پشته دهها سال به طول خواهد انجامید اینگونه امور بگونه ای نیست که با لودر و بلدوزر  انجام شود بلکه باید با صبر و حوصله و با استفاده از بلیچه و قلم مو در بنا کار شود تا یک محوطه تاریخی اززیر خروارها خاک بیرون آید و در معرض دید گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.

شهر سوخته در ۴۰ سال گشته ۵ درصد کاوش شده است

سلطانی فر   تپه تاریخی شهر سوخته زابل را از جمله این آثار بیان کرد و گفت: تاکنون طی ۴۰ سال گذشته پنج درصد این تپه مورد کاوش قرار گرفته اما آثار باستانی کشف شده در این محوطه به حدی حائز اهمیت است که سال گذشته در یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شد.

وی افزود: ادامه کار کاوش در تپه شهر سوخته زابل طبق برآورد انجام شده ۹۰ سال آینده به طول خواهد انجامید.

وی یادآور شد: تپه تاریخی سبزوار نیز از نظر تاریخی ارزش فوق العاده ای دارد در کاوش های صورت گرفته در این محدوده آثاری بدست آمد که قدمت این شهرستان را به شش هزار  سال قبل رساند.

سلطانی فر تصریح کرد:  گمانه زنی در این منطقه موید این است که پشته تاریخی یک شهر بزرگ و محل سکونت چندین هزار نفر از مردم طی هزاران سال قبل بوده است این پشته در  درون خود رازهای نهفته ای دارد که به مرور زمان و با صبر باید در آن کار شود و بخشی از آن برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی فراهم گردد.

ثبت جهانی جاده ابریشم

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشورهمچنین در مورد ثبت جهانی جاده ابریشم نیز گفت: این جاده پرونده بزرگی است که یک سمت آن در چین و  سمت دیگر آن در کشور ایتالیا است ایران نیز در مابین این مسیر قرار دارد

وی افزود: اقداماتی در زمینه احیای جاده ابریشم نه تنها در زمینه گردشگری بلکه در امور اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی بین کشورهای واقع در این محدوده انجام شده  و قرار است در نشست هایی بین وزاری گردشگری کشورهای حوزه جاده بحث و تبادل  نظر شود تا به عنوان یک پروژه بلند مدت هر کدام در کشورهای خود برای احیاء جاده و استفاده از ظرفیت های مختلف اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور روز پنجشنبه  در  سفر به شهرستان سبزوار از تعدادی از آثار تاریخی و فرهنگی از جمله کاروانسرای معمارزاده، آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری و پشته باستانی سبزوار معروف به تپه دامغانی ها بازدید کرد.

 

 

 


ویدیو مرتبط :
شهر های 100 سال آینده