فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



علامه ذخیره‌ای تمام نشدنی برای کشور و فرهنگ ماست


به گزارش خبرگزاری فارس، در آستانه بزرگداشت مقام علامه طباطبایی(ره) و روزکتاب، کتابخوانی و کتابدار، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به همراه تعدادی از مدیران این مجموعه ضمن دیدار با خانواده علامه طباطبایی (ره)، یاد و خاطره تلاش‌های ارزنده ایشان را در راستای تعالی فرهنگ اسلامی گرامی داشت.

در این دیدار محمد اله‌یاری، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی، اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل فرهنگی و هادی ناصری‌طاهری، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد همراه وی بودند.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در خصوص مقام و شأن این عالم فرهیخته و شهیر، اظهار داشت: مرحوم علامه طباطبایی به لحاظ آثار ارزشمندی که از خود به جای گذاشته اند، و شاگردان و بزرگانی که تربیت کرده اند، حق بزرگی بر مردم و انقلاب ما دارند؛ این حق اگرچه گاهی به دلیل حجم عظیم اطلاعات در دنیای امروز، نادیده گرفته می شود، اما در صحیفه هستی و نزد خداوند متعال محفوظ است.

وی ادامه داد: علامه، نه فقط برای جوانان بلکه برای علما و مراجع ما، از جهات گوناگون الگو و سرمشق محسوب می شود. به یاد دارم که خیلی از بزرگان می گفتند، حضرت علامه می توانست راه مرجعیت را انتخاب کند و در اینصورت یکی از مراجع عظام تقلید می شد؛ با اینحال وی راه دیگری برای خویش برگزید و در مسیر تفسیر قرآن قدم گذاشت. علامه در آثارش از اینکه آنزمان حتی حوزه های علمیه آنچنان که باید به قرآن و تفسیر آن توجه نداشتند، گلایه می کرد. بنابراین راه حکمت و فلسفه را انتخاب کرد تا در مقابل تهاجم افکار ماتریالیستی و غیردینی که در جهان آغاز شده بود، سد محکمی بسازد؛ و امروز این سد توسط ایشان و شاگردانی که تربیت کرده اند، ساخته شد.

مختارپور ضرورت الگوبرداری از ابعاد مختلف زندگی علامه طباطبایی (ره) اعم از سلوک فردی، اجتماعی، خانوادگی و معنوی، را یادآور شد و گفت: علامه ذخیره ای تمام نشدنی برای کشور و فرهنگ ما است؛ و اگرچه در گذر روزگار، گاهی آثار ایشان به ظاهر از دیده ها دور ماند، اما مطمئناً جامعه فرهنگی ما این ذخیره ارزشمند را مجدداً بازشناسی خواهد کرد. امروز هم، همچون گذشته، اگر کسی بخواهد یکی از متقن ترین تفاسیر قرآن را بخواند، باز هم "المیزان فی تفسیرالقرآن" مقابل دیدگان او قرار خواهد گرفت؛ و خوشبختانه پس از انقلاب، ترجمه ای یکدست در دسترس قرار گرفت.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: وظیفه ما به عنوان نهادی فرهنگی که با کتاب سر و کار دارد، اینست که ارادت، وفاداری و پایبندی خود را به علامه و مکتب فکری و اخلاقی ایشان نشان دهیم. امیدوارم همکاران ما در کتابخانه های سراسر کشور با شخصیت فرهنگی و روحانی ایشان آشنا شوند و نیز بتوانند در شناساندن این چهره نورانی به نسل جوان کشور تأثیرگذار باشند؛ نسل معصومی که در زمانه امروز پیوسته در معرض حجم عظیمی از اطلاعات، محصولات نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و... قرار گرفته است؛ بنابراین قصور از آنان نیست؛ شناساندن شخصیت‌هایی همچون علامه طباطبایی به نسل جوان وظیفه ماست.

 

در ادامه سیده نجمه طباطبایی فرزند علامه طباطبایی(ره) و همسر شهید قدوسی، ضمن تقدیر از فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در راستای ترویج فرهنگ مطالعه، ضرورت شناخت و آشنایی بیشتر جوانان با شخصیت‌های برجسته دینی، فرهنگی و اجتماعی را یادآور شد.

وی همچنین به بیان نکاتی از ابعاد شخصیتی و سبک زندگی پدر بزرگوارشان پرداخت؛ و دانش اندوزی، ساده زیستی و روابط صمیمانه علامه با همسر و فرزندان خویش را از خصائل برجسته زندگی این علامه فقید دانست.

در پایان این دیدار، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پوستر طراحی شده به مناسبت "بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار" را، که به تصویر این علامه فقید و مفسر گرانقدر قرآن کریم مزین شده است، به فرزند ایشان تقدیم کرد.

گفتنی است، روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار همه ساله مقارن با بزرگداشت علامه سید محمدحسین طباطبایی(ره) برگزار می‌شود.

انتهای پیام/و


ویدیو مرتبط :
ذخیره سازی گندم مورد نیاز شش ماه کشور