اگر خورشید یک هفته ناپدید شود چه اتفاقی می افتد؟


همان طور که می دانید زمین به طور ثابت در گردش است و همین اتفاق روزها و شب ها را به وجود می آورد، هر چند که این گردش به جز در مورد روز و شب زیاد برای انسان ها محسوس نیست. اولین اتفاق پس از خاموشی خورشید، ثابت ماندن شب در تمام نقاط زمین است. اگر خورشید ناپدید شود پس از مدت 8.5 دقیقه همه مردم کره زمین وارد شب می شوند و دیگر خبری از روشنایی روز در هیچ جا نخواهد بود. این 8.5 دقیقه هم همان مدت زمانی است که طول می کشد نور خورشید به زمین برسد.

در طول یک هفته دمای سیاره به صفر درجه فارنهایت خواهد رسید (-17.8 درجه سیلسیوس). چنین دمایی قطعا نشانه یخبندان است ولی برای منجمد کردن انسان وموجودات زنده دیگر روی سیاره کافی نخواهد بود. نبود خورشید یعنی نبود فتوسنتز یا همان فرایندی که در آن گیاهان نور را به انرژی تبدیل می کنند. به محض اینکه گیاهان شروع به پژمرده شدن کنند هم حیواناتی که از آنها تغذیه می کنند دچار مشکل خواهند شد و این نکته برای انسان که یکی از بزرگترین مصرف کنندگان گیاهان و همچنین جانوارن گیاهخوار است اصلا خوشایند نخواهد بود. جالب است بدانید مدت یک سال کامل طول میکشد تا دما به منفی 100 درجه فارنهایت نزول کند(منفی 73 درجه سیلسیوس).این سرما به قدری خشن خواهد بود که دیگر انسانها و دیگر موجودات زنده بدون منابع گرمایی گسترده قادر به زندگی نیستند.

اما بزرگترین تاثیر ناپدید شدن خورشید برای یک هفته تنها محدود به سطح زمین نخواهد بود بلکه بیرون از جو آن رخ می دهد. از اطلاعات پایه نجوم می دانیم که در همان لحظه که زمین در حال چرخش به دور خود است در حال چرخیدن به دور خورشید هم می باشد. خورشید قطری حدود صد برابر زمین دارد و یک کشش گرانشی بر روی همه سیارات منظومه شمسی وارد میکند. اگر با فیزیک مدرن و نظریه های انیشتین آشنا باشید حتما می دانید که جرم سنگینی مانند خورشید انحنایی در فضا به وجود می آورد که سایر سیارات با قرار گرفتن در این محدوده و البته داشتن سرعتی مشخص، تحت جاذبه آن قرار گرفته و به دور خورشید می چرخند. در نتیجه باید گفت جاذبه باعث گردش زمین به دور این ستاره ی بزرگ آسمانی میشود. بدون جاذبه زمین در فضای بیکران سرگردان خواهد شد و در چنین شرایطی خطرات دیگری نظیر برخورد با شهاب سنگ ها و دنباله دارها و یا حتی سیارات دیگر زمین را تهدید می کند. نیاز به گفتن نیست که برخورد اجرام آسمانی بزرگی که در فضا سرگردان هستند با زمین می تواند کل حیات این سیاره را نابود کند.

در نتیجه به راحتی می توان گفت در صورت مرخصی یک هفته ای خورشید، طولی نمی کشد که حیات بر روی زمین با بحرانی عمیق روبرو شده و ممکن است در مدت زمان بسیار کوتاهی دیگر خبری از این کره آبی نباشد.


ویدیو مرتبط :
در هنگام خورشید گرفتگی چه اتفاقی می افتد؟