سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



افتخاری: راه‌اندازی نظام رصد آسیب‌های اجتماعی/ موسوی چلک: مطالبه‌گری سازمان‌های غیردولتی و NGOها


به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، ششمین نشست گفت‌وگوی اجتماعی با موضوع «امور توانبخشی» در برنامه ششم توسعه عصر امروز با حضور انوشیروان محسنی‌بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور، لاله افتخاری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، سیدحسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران و اساتید دانشگاه و نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد در سالن اجتماعات سازمان بهزیستی کشور برگزار شد.

محسنی‌بندپی در ابتدای این نشست با اشاره به عوامل معلولیت، خاطرنشان کرد: بیماری‌های دیابتی، معلولیت‌های ناشی از تصادفات و همچنین معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیکی 3 فاکتور مهم معلولیت محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه سالانه حدود 30 الی 35 هزار کودک معلول ناشی از اختلالات ژنتیکی و عدم رعایت مراحل بارداری در کشور متولد می‌شوند، گفت: با انتشار این‌گونه اخبار برخی ها به ما ایراد گرفتند، ولی ما اعتقاد داریم این موارد در محافل کارشناسان و اساتید مطرح شود.

وی با اشاره به گسترش آسیب‌های اجتماعی و نگرانی‌های موجود در این بخش افزود: استراتژی سازمان بهزیستی پیشگیری از ورود آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها است که در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است، از جمله می‌توان به دو طرح غربالگری تنبلی چشم و شنوایی‌سنجی اشاره کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: طرح غربالگری تنبلی چشم از سال 74، توسط سازمان بهزیستی کلید خورد و هم‌اکنون 80 درصد از کودکان 3 تا 6 سال تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند، ضمن اینکه در سال گذشته 63 درصد از کودکان در طرح غربالگری شنوایی‌سنجی شرکت کردند که بنا داریم این رقم را به بالغ به 95 درصد برسانیم.

محسنی‌بندپی با اشاره به پیشرفت کشورهای اروپایی و توسعه‌یافته در امر پیشگیری تأکید کرد:‌ بسیاری از کشورها توانستند تالاسمی و اختلالات ژنتیکی را با استفاده از علم و تخصص ریشه‌کن کنند که ما امیدواریم در کشور ما نیز با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و حضور مؤثر کارشناسان و همچنین قرار دادن خدمات پیشگیری تحت پوشش بیمه‌ها، گام‌های مؤثری را برای کنترل و مهار آسیب‌های اجتماعی برداریم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: اولویت‌ بهزیستی، پیشگیری است و در این زمینه تلاش‌های گسترده‌ای را آغاز کرده است که امیدواریم با همکاری ‌سایر بخش‌ها و دستگاه‌ها گام‌های مؤثری را در این بخش برداریم.

وی با اشاره به آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای، گفت: اگرچه این آمار در سال‌های اخیر کاهش یافته است، اما کشور ما هم‌چنان در بخش تصادفات جاده‌ای و مرگ و میرهای ناشی از آن و معلولیت‌ها رتبه اول را دارد که امیدواریم با استاندارد شدن جاده‌ها و خودروها و تجهیز کردن خودروها به لحاظ ایمنی، قدم‌های خوبی را برای کاهش آسیب‌های اجتماعی برداریم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه این مراسم با اشاره به راه‌اندازی مرکز رصد آسیب‌های اجتماعی، خاطرنشان کرد: امیدواریم این مرکز در برنامه ششم توسعه دیده شود تا بتوانیم با داشتن آمارهای دقیق، برنامه‌های منظمی را در حوزه پیشگیری تدوین کنیم.

محسنی‌بندپی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت قانون بازنگری شده جامع حمایت از معلولان تصریح کرد: چند پیش لایحه حمایت از حقوق معلولان از طریق دولت به مجلس ارسال شده است که طبق برنامه‌ریزی قرار است هفته آینده در کمیسیون مشترک بهداشت و اجتماعی پیگیری شود.

به گزارش فارس، در ادامه این مراسم لاله افتخاری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمادگی مجلس جهت همکاری با دولت و سازمان‌های زیرمجموعه آن، خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس اعتقاد ویژه‌ای جهت حمایت از معلولان و مددجویان سازمان بهزیستی دارند.

وی تصریح کرد: ارائه خدمات به جامعه هدف بهزیستی منتی نیست و این وظیفه و تکلیف هر یک از نمایندگان محسوب می‌شود و نبایستی کوتاهی شود.

افتخاری با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه، تصریح کرد: در این برنامه می‌توانیم طرح‌ها و لوایح خوبی برای حمایت از معلولان در نظر بگیریم و مجلس شورای اسلامی این آمادگی را دارد که در تصویب طرح‌ها و لوایح مسئولان بهزیستی را همراهی کند.

افتخاری همچنین به نظام رصد آسیب‌ها در قرارگاه آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: امیدواریم این مرکز در برنامه ششم توسعه دیده شود.

وی اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی آمادگی هرگونه همکاری را با سازمان بهزیستی دارد و امیدواریم این سازمان نیز در برنامه‌های فرهنگی و به‌ویژه قرآنی توجه ویژه‌ای را داشته باشد.

به گزارش فارس، سیدحسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در ادامه این مراسم با اشاره به اهمیت تدوین برنامه ششم توسعه تصریح کرد: بایستی قوانین و مقرراتی که در این برنامه دیده می‌شود، برای سایر آحاد جامعه از جمله معلولان نیز دیده شود و در صورت تحقق این امر می‌توان به آینده امیدوار بود.

وی تصریح کرد: امیدواریم برنامه ششم توسعه مبنایی برای ارتقای برنامه هفتم توسعه باشد، به‌طوری‌که مجلس شورای اسلامی می‌تواند در تدوین این برنامه مؤثر باشد.

موسوی چلک با تأکید بر اینکه بایستی از ظرفیت پتانسیل NGO ها و سازمان‌های غیردولتی استفاده کرد، گفت:‌ باید به سازمان‌های غیردولتی اجازه مطالبه‌گری و پرسشگری و ارائه دیدگاه‌هایشان را بدهیم.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
نمایندگان سازمان های غیردولتی در سازمان ملل در تهران