خانه صادقیان یزد به جمع آثار ملی کشور پیوست


خانه تاریخی صادقیان واقع در بلوار بسیج شهر یزد با شماره 31357 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، "محسن ذاکری‌نیا" سرپرست معاونت میراث‎‎فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در توضیح این بنای تاریخی، گفت: با توجه به نوع معماری قدمت آن مربوط به دوره متاخر اسلامی ( قاجار) است و وجه تسمیه آن متاثر از نام خانوادگی مالکان فعلی است.

وی قرار گرفتن در حریم باغ دولت آباد به عنوان یکی از آثار ثبت شده در فهرست آثار جهانی از ویژگی‌های شاخص این بنا دانست و افزود: خانه صادقیان جهت استفاده مسکونی طراحی و ساخته شده ولی با توجه به وضعیت و فضاهای موجود در بنا به جز کاربری مسکونی، کاربری گردشگری نیز گزینه مناسبی برای آن به شمار می‌آید.

ذاکری‌نیا اظهار کرد: چون بنا از جمله عناصر تشکیل‌دهنده بافت تاریخی یزد است، حریم آن از ضوابط عرصه بافت ثبتی تبعیت می‎‎کند.

وی عنوان کرد: این بنا یکی از خانه‎‎های ارزشمند واقع در بافت قدیم شهر یزد است که دارای دو ورودی در ضلع شمالی است که در دوم با توجه به کاربری آن که به زیرزمین خانه متصل بوده برای ورود احشام استفاده می‌شده است.

این مسئول با بیان این که بنای مذکور دارای دو حیاط به صورت بیرونی و اندرونی است، گفت: پس از ورودی خانه، هشتی قرار دارد که دارای تزئینات کاربندی بسیار زیبایی است و با یک راهرو کوتاه از یک طرف به حیاط اندرونی و از طرفی دیگر به اتاق‌های مجاور راه می‌یابد. این حیاط دارای چهار جبهه ساخت است که ضلع شمالی آن یک اتاق سه دری و مجاورآن راهرویی است که ورودی اتا‌ق‌های ضلع شرقی، درون آن قرار دارد.

وی افزود: فضای داخل به صورت حیاط مرکزی و چهار جبهه ساخت در دو طبقه زیرزمین و همکف است.

وی از عناصر شاخص معماری‌ای بنا را ایوان ضلع جنوبی خواند که برخلاف اکثریت ابنیه هم عصر خود در شهر یزد فاقد بادگیر است.

ذاکری‌نیا خاطرنشان کرد: پوشش سقف در بخش ورودی بنا به صورت گنبدی، ایوان و ایوانچه‌ها کلیل و سایر فضاها خنچه‌پوش اجرا شده است.

سرپرست معاونت میراث‎‎فرهنگی استان در پایان عنوان کرد: این بنا با مصالح خشت و آجر و ملات گل و گچ ساخته شده و دارای عناصر تزئینی به صورت دم گیری و گچ بری در نمای حیاط است.

عکس تزئینی است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
موشن گرافیک : ایران به جمع 8 کشور سازنده ناوشکن پیوست