سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تکمیل تجهیزات حوضچه خشک کشتی‌سازی بندرعباس/وعده دولت برای تسهیلات ساخت کشتی‌ از وجوه اداره‌شده


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پیمان مسعودزاده امروز درباره هفدهمین همایش و نمایشگاه صنایع دریایی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این نمایشگاه بزرگ‌ترین نمایشگاه دریایی کشور است و انجمن مهندسی دریایی ایران به عنوان بزرگ‌ترین انجمن دریایی کشور، همایش را به نمایندگی اعضای انجمن برگزار می‌کند.

وی با اشاره به استقبال شرکت‌های خارجی برای حضور در هفدهمین همایش و نمایشگاه صنایع دریایی گفت:‌شناساندن اهمیت دریا برای مسئولان با مردم عادی امری ضروری است.

مسعودزاده تأکید کرد: رشد اقتصادی، اشتغال‌زایی، توسعه گردشگری، امنیت و ارتقاء حفاظت از محیط زیست همه در گرو توسعه دریامحور و اقتصاد دریامحور است و در این عرصه دریا می‌تواند محور قرار گیرد.

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی با بیان اینکه در حال حاضر مسئولان به امکان رشد اقتصادی دریا توجه بیشتری دارند، گفت: تا پیش از این در برنامه‌های توسعه کمتر به موضوع دریا اشاره می‌شد، اما در تدوین برنامه ششم توسعه به توسعه دریامحور نظیر رشد سواحل مکران تأکید شده است.

وی با تأکید بر لزوم استفاده از پتانسیل دریا برای اشتغال‌زایی و توانمندی اقتصادی گفت: تلاش کرده‌ایم، با همکاری اعضا و انجمن، از دادن سفارش ساخت به شرکتهای خارجی کشتی‌سازی‌ خودداری کنیم.

رئیس کمیته کشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر نحوه همکاری بانک‌ها برای ارائه تسهیلات ساخت شناور در کشتی‌های بزرگ گفت: از مشکلات اصلی صنعت کشتی‌سازی، نبود نقدینگی به خاطر هزینه‌بر بودن این صنعت است.

وی افزود: با همکاری معاون اول رئیس جمهور تلاش کرده‌ایم ارقامی توسط دولت در بانک‌های نظیر بانک صنعت و معدن ذخیره شود، تا شبیه تسهیلات از محل وجوه اداره شده، تسهیلاتی به ساخت کشور اختصاص داده شود.

مسعودزاده با بیان اینکه وضعیت موجود کشتی‌سازی کشور مطلوب ارزیابی نمی‌شود، گفت: با این حال حرکت به سمت رشد است؛ البته در این باره رکود اقتصادی و تحریم‌ها نباید فراموش شود، چون نوک پیکان تحریم‌ها به سمت بخش دریا و نفت کشور بود.

وی افزود: پرت‌اپراتورها و بنادر ما تحریم شدند و مؤسسات و کلاس‌های رده‌بندی از ایران رفتند البته این تحریم‌ها نتوانست صنعت دریایی کشور را به زمین بزند.

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی به مشکلات صنعت کشتی‌سازی کشور اشاره کرد و توضیح داد: نبود تقاضا یا سفارش به دلیل نبود اعتبارات مالی و نرخ تمام شده پول برای این صنعت از مشکلات ما است.

مسعودزاده گفت: نرخ سود بانکی در شرایط تورم افزایش یافت و در این شرایط فقط فعالیت‌های واسطه‌گری و زود بازده مزیت می‌یابد، در حالی که پروژه‌های دریایی و کشتی‌سازی زمان بر بوده و نیازمند حجم بالای نقدینگی است.

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی افزود: البته در قانون توسعه صنایع دریایی به این موضوع توجه شد، اما منابع صندوق توسعه صنایع دریایی حاصل نشد.

وی با بیان اینکه در ارائه آمار رسمی دریایی و کشتی‌سازی خلاء بزرگی در کشور داریم، گفت: درصد رشد اقتصادی، سهم دریا از تولید ناخالص داخلی کشور از مشکلاتی است که برنامه‌ریزی و ارزیابی در صنعت کشتی‌سازی و دریایی با مشکل مواجه کرده است.

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی اظهار داشت: با همکاری انجمن مهندسی دریایی و ستاد توسعه فناوری دریایی ریاست جمهوری نقشه راه فناوری دریایی در حال تدوین است.

وی تأکید کرد: در حال حاضر دو شرکت بخش خصوصی یاردهای کشتی‌سازی و تعمیراتی را راه‌اندازی کرده‌اند، ضمن اینکه در بندرعباس شرکت ایزوایکو دایک (محوطه کارگاهی) خشکی را راه‌اندازی کرد و هم اکنون در حال تکمیل تجهیزات این دیک خشک در بندرعباس است.

انتهای پیام/ب


ویدیو مرتبط :
Iran ISOICO made two Dry Decks to repair offshore Oil rig ساخت حوضچه خشک سکوی حفاری ایران