سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



کاخ روياها، نوشتن از روزگاري که حمل ساز ممنوع بود!


خبرگزاري کتاب ايران/ علي صنعوي، مترجم، درباره رمان «کاخ روياها» نوشته اسماعيل کاداره گفت: اين کتاب اثري انتقادي است و نظام کمونيستي کشورهاي اروپاي شرقي را به نقد مي‌کشد.
مترجم درباره تازه‌ترين اثر خود که آن را به فارسي برگردانده و از سوي انتشارات آرادمان منتشر شده است عنوان کرد: "کاخ روياها" مانند ديگر کتاب‌هاي اسماعيل کاداره به مسايل و اتفاقات موجود در آلباني مي‌پردازد.
وي افزود: جنبه انتقادي اين رمان خيلي تند و تيز است. به حدي که يکي از منتقدان آلبانيايي به نام ارشي تيپا به دليل اين رمان به اسماعيل کاداره تهمت جاسوسي مي‌زند اما مخاطب چه بسا پس از خواندن اين رمان نظرش تغيير کند.
اين مترجم اضافه کرد: رمان «کاخ روياها» کتاب عجيبي است. فضاي رمان مانند دوران ديکتاتوري آلباني همان سردي و خشک بودن را منتقل مي‌کند.
وي توضيح داد: در آلباني يک موزيسين بايد ساز خود را پنهان کند و حمل ساز جزو موارد ممنوع آن کشور است. اين نکته‌ها براي بسياري از خوانندگان جذاب است. در واقع اين وقايع بر کش‌دار، ملال‌انگيز و خشک بودن فضاي داستان مي‌چربد.

اسماعيل کاداره، متولد سال 1936 در شهري کوهستاني در نزديکي مرزهاي يونان، مشهورترين نويسنده و شاعر کشور آلباني است. اين نويسنده پس از چاپ کتاب «ژنرال ارتش مرده» در سال 1965 داستان‌ها و رمان‌هاي فراواني نوشته که از يک سو چشم‌اندازي تاريخي نسبت به کشورش ارايه مي‌کنند و از سويي ديگر به تعمق در تقابل طبيعت انسان با ديکتاتوري مي‌پردازند. او که همواره در کشمکش با نظام کمونيستي «انور خوجه» در آلباني بود، سرانجام در سال 1990 کشورش را ترک کرد و به فرانسه پناهنده شد. از اين زمان بود که او با انتشار آثارش به چهره‌اي جهاني تبديل شد.
کاداره علاوه بر رمان «آوريل شکسته» و «چه کسي دورنتين را بازآورد» که در ايران با ترجمه قاسم صنعوي منتشر شده است، با آثار ديگري چون «ژنرال ارتش مرده»، «کنسرت در پايان زمستان» و «زمستان سخت» نيز به شهرت رسيد. او در سال 2005 جايزه بين‌المللي بوکر را به خود اختصاص داد و در سال 2014 نيز يکي از نامزدهاي اصلي نوبل ادبيات به‌شمار مي‌رفت.

رمان «کاخ روياها» اثري توقيفي از اين نويسنده‌ معترض و از معدود آثار اوست که به فارسي ترجمه نشده بود که در حال حاضر ترجمه‌ فارسي آن به قلم علي صنعوي، ازسوي انتشارات آرادمان براي نخستين‌بار در ايران منتشر شده است.


ویدیو مرتبط :
بخار ساز آلتراسونیک قابل حمل