جزایر مارشال از قدرتهای اتمی جهان شکایت می‌کند


جزایر مارشال قصد دارد تا در مارس سال جاری میلادی دادگاه کیفری بین‌المللی را برای اعلام شکایت از هند، پاکستان و انگلیس به دلیل عدم توقف رقابت‌های تسلیحات اتمی متقاعد کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشتیدپرس، دادگاه کیفری بین‌المللی که در سال 1945 برای صدور حکم میان مناقشات بین کشورها تاسیس شده،‌ اواخر جمعه تاریخی را برای جلسات جداگانه درباره سه پرونده از 7 تا 16 مارس 2016 تعیین کرده است. این شکایت ها از سوی دولت جزایر مارشال مطرح شده است.

درمورد پرونده‌های هند و پاکستان، دادگاه تصمیم می‌گیرد آیا باید آنها را به دادگاه لاهه ارجاع دهد یا خیر.

جلسه دادگاهی مربوط به انگلیس نیز با مخالفت‌هایی از سوی لندن همراه بوده است و تصمیم گیری درباره برگزاری جلسه دادگاه به زودی اعلام می‌شود.

در سال 2014، جزایر مارشال با جمعیتی قریب به 55 هزار نفر واقع در اقیانوس پاسیفیک اسرائیل و 8 کشور را به عدم پایبندی به تعهداتشان در احترام گذاشتن به توقف رقابت‌های تسلیحاتی و خلع سلاح اتمی متهم کرد؛ چین، انگلیس،‌ فرانسه،‌ هند،‌ کره شمالی، پاکستان، روسیه، ایالات متحده آمریکا. اما دادگاه سازمان ملل تنها سه مورد را پذیرفته است.

دولت جزایر مارشال گفته است که این کشورها بدون توقف برنامه‌های اتمی و رقابت‌های هسته‌ای خود به نقض قوانین و تعهداتشان براساس توافق ان.پی.تی ادامه می دهند.

در سال‌های 1946 و 1958 آمریکا چندین آزمایش اتمی در جزایر مارشال انجام داده است. مارس 2014 شصتمین سالگرد آزمایش بمب هیدروژنی در جزیره بیکینی آتول است که این جزیره را بطور کامل نابود کرد. این آزمایش 15 مگاتنی در سال 1954 صورت گرفت بخشی از رقابت‌های شدید تسلیحات هسته‌ای دوران جنگ سرد بود و قدرتش یک هزار بار بیشتر از بمب اتمی بود که بر هیروشیما انداخته شد. ساکنان این منطقه از سال 1946 یعنی پس از اولین آزمایش اتمی در جزایر مارشال به تبعید فرستاده شدند. آنها پس از اعلام امن بودن منطقه در دهه 70 میلادی به منازل خود بازگشتند اما در 1978 بار دیگر به دلیل یافت شدن مواد رادیواکتیو در محصولات غذایی محلی مجبور شدند منازل خود را ترک کنند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
جزایر - زیبا ترین جزایر جهان