سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



خوب یا بد: گیشه نوروز زیر بلیط فیلم‌های کمدی


وبلاگ > تهرانی، مهدی - فیلم‌های اکران نوروزی با اقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه شدند. علاوه بر فیلم‌های کمدی فیلم‌های اجتماعی هم به فروش‌ خوبی دست یافتند. در سالی که برنامه‌های تلویزیونی هم پررونق بود ، سینماها مردم را تا نیمه‌های شب پذیرای علاقمندان به سینما بودند.

اولین رکورد شکنی سینمای ایران در سال 95 سوم فرودین ماه  اتفاق افتاد. زمانی که فیلم سینمایی «من سالوادور نیستم» با فروش500 میلیون در کل ایران رکورد شکنی کرد. پیش از این فیلم محمد رسول الله با فروش حدود 250 میلیون تومان در یک روز رکورددار سال 94 بود. فیلمی كه در نهایت به باشگاه میلیاردی ها پیوست. گرچه مهلت 7هفته‌ای اكران فیلم پرفروش هادی هفته آینده به پایان می‌رسد و طبعا سالوادور پیش از فرارسیدن اردیبهشت سینمای سرگروه خود را از دست می‌دهد اما اگر فروش فیلم به همین ترتیب ادامه داشته باشد، شاید بتوان من سالوادور نیستم را از همین حالا پرفروش‌ترین فیلم سال 95دانست؛ آن هم در شرایطی كه تقریبا مهم‌ترین فیلم‌های جشنواره سی وچهارم در اكران نوروز روی پرده رفته‌اند. سالوادور در 110سینما در سراسر ایران اكران شده است.

بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا بیش از ۲ میلیارد تومان و «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی نزدیک به ۲ میلیارد تومان فروختند.

فیلم سینمایی «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا تا پایان روز ۱۳ فرودین ماه در تهران با ۲۶ سالن سینما یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان و در شهرستان‌ها با ۳۵ سالن سینما ۶۳۰ میلیون تومان فروش داشت.ضمن آمار کل فروش این فیلم در تهران و شهرستان ها ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است.

فیلم سینمایی «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی نیز در تهران با ۲۲ سالن سینما یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و در شهرستان ها با ۲۷ سالن ۴۷۰ میلیون تومان فروش داشت. این فیلم در تهران و شهرستان ها یک میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان فروخت.

فیلم سینمایی «کوچه بی نام» به کارگردانی هاتف علیمردانی نیز در حال حاضر تنها در ۴ سالن سینما در تهران اکران می‌شود و فروش کل آن در طول زمان اکران ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان بوده است.

اما در بین این فیلم های موفق اكران دو فیلم كفش‌هایم كو؟» كیومرث پوراحمد و خشم و هیاهوی هومن سیدی متفاوت بود. عنوان ناكام ‌نوروز به كفشهایم كو تعلق می گیرد كه تنها تهران حدود 200میلیون تومان فروخت.

خشم و هیاهو ساخته  هومن سیدی نیز حدود 400 میلیون تومان فروش داشته است. اما قطعا باتوجه به فروكش كردن تب و تاب نوروز خشم و هیاهو فرصت دیدن شدن بیشتر خواهد داشت.

50 كیلو آلبالو مانی حقیقی نیز در عین ناباوری حدود سه میلیارد تومان فروخت. و فروش 50كیلو آلبالو مانی حقیقی در نهایت ناباوری  در كمتر از 2هفته از مرز 3میلیارد تومان گذشت. این فیلم كه در بیش از 40سینما در تهران و شهرستان‌ها اكران شد 2میلیارد و 430میلیون در تهران و  620میلیون تومان فروخت و تا یكماه دیگر نیز بر پرده خواهد بود.  

50 كیلو آلبالو

داستان «پنجاه کیلو البالو» كه در ژانر كمدى رمانتیك تولید شده است از مجلس عروسی مرجان آغاز می شود. در میانه های عروسی ماموران برای دستگیری دامادخلافکار وارد می شوند و میهمانان هم فرار می کنند. در این میان ریختن آب آلبالو روی پیراهن داوود باعث آشنایی ناگهانی او و آیدا می شود و اتفاقات ناخواسته ای برای آنها می افتد.

پیش از این كارگردان 50 كیلو آلبالو گفته بود كه از فیلمش انتظار چیزی جز خنده نداشته باشید. اكران ۵۰ کیلو آلبالو نشان داد این فیلم تجاری است. البته فرق این فیلم با دیگر كمدی های اجتماعی انبوه حضور بازیگران نام آشنا و تععد نقش های كمدی بود. روندی كه نتیجه هم داد .مانی حقیقی همین بازیگران را دور تا دور ایران گردانده و همه رقم گریم نیز بر صورت آنها نشانیده  تا هرچه بیشتر 50 كیلو آلبالو خنده دار شود.

با اینهمه شیرینی خوردن هم ممكن است دل آدم را بزند. كمدی های اجتماعی عمدتا در دام همین خنده ها و مطایبه های سخیف می افتند و 50 كیلو آلبالو نیز از اینگونه آثار است. شخصیت های كاریكاتوری گاهی بدل نمی نشینند. با اینهمه استقبال از این فیلم در ایام نوروز شگفت آور بود و هرچه بود سبب نشاط مردم شد.

بادیگارد

شک و یقین در بادیگارد و راستی آزمایی با کرامت انسانی در فیلم به خوبی قابل دریافت است.

ابراهیم حاتمی‌کیا در هیجدهمین كارش به سراغ مضمونی نوستالژیك و درام اجتماعی رفته كه كمی تا قسمتی اكشن نیز در آن جلوه گری دارد. حیدر قصه حاتمی كیا برای تماشاگر آشناست. كاراكتری كه نه تنها در جدل با اطرافیان است كه با كل اجتماع در جدال است. همسر او نیز اینگونه است. حیدر ذبیحی( پرویز پرستویی) و راضیه( مریلا زارعی) در مقام زن و شوهر انقلابی و حاضر در جنگ حالا نوعی گذار را طی می كنند.

البته حاتمی كیا نه از حیدر قصد داشته رونمایی حداقلی داشته باشد و نه از دیگر كاراكترها اما روایت حاتمی كیا چنان پردازش ششده كه تماشاگر فقط شخصیت حیدر را پیگیری می كند حتی حضور راضیه در كنار همسرش واقعا زیادی است. اگر بادیگارد ابراهیم حاتمی كیا یك تفاوت با دیگر ساخته‌های او داشته باشد همانا رونمایی از آرمان‌گرایی جدید در فیلم اوست.

ابد و یك روز

ابد و یک روز در طول نمایش مورد توجه عموم و منتقدین قرار گرفت و توانست ۹ سیمرغ بلورین (۶ سیمرغ در بخش اصلی، ۲ سیمرغ -بهترین فیلم و بهترین کارگردانی-در بخش نگاه نو و سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران) سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر را به دست آورد.

در ابد و یک روز فضا به کلی ویرانگر و تکان‌دهنده است. سیاه‌نمایی در کار نیست و بخشی از حقایق تلخ اجتماعی در فیلم روایت می‌شود.

فیلمی كه داستاك‌هایش شدیدا مابه ازای فردی و اجتماعی دارند و تماشاگر می‌تواند با تمام وجود آنها را حس كند. سیاه بخت.

در واقع روستایی در فیلمش چندین قلمرو جدا از هم اما زیر یك سقف را روایت كرده است. هركس زیر این سقف بدون توجه رگ و ریشه و احساس خواهر و برادری در پی سود و نفع بیشتر است. همه اینها به نحوی بازخورد مشكلات و معضلات اجتماع است. هر كاراكتر فیلم روستایی می‌تواند معناشناختی یك شخص حقیقی در جامعه واقعی باشد.

كوچه بی نام

کوچه بی نام می‌توانست با یک فیلمنامه ششدانگ به یک اثر خاص تبدیل شود. بازیگران خوب و فیلمبردار کاربلدی در مجموعه حضور داشته‌اند اما نوشته علیمردانی متاسفانه این فرصت را از کوچه بی‌نام گرفته است.

فراز و فرودها در كوچه بی نام گاهی بسیار احساسی و گاهی بسیار غیرمنطقی جلوه گری می كنند.  در واقع كوچه بی نام نه واقعگراست و نه طبیعتگرا و نه سورئال. نقاط عطف و داستانك های مرتبط رگ های حیاتی یك فیلم در درام اجتماعی هستند و علیمردانی مرد پردازش این نقاط عطف حداقل در این فیلم نبوده است.

من سالوادور نیستم

ركورد شكن سال 95 دربست به من سالوادور نیستم تعلق می گیرد. با اینهمه اگر فیلمی مانند من سالوادور نیستم اگر پر‌فروش شده چرا نباید تعجب كرد؟ این به دلیل اعتماد مردم به رضا عطاران است. مردم این شخصیت را دوست دارند. در سینمای كمدی كه دیگر این یك اصل است. رضا عطاران به عنوان برند سینمای كمدی ایران می‌تواند فروش هر فیلم كمدی را تضمین كند. البته من سالوادور نیستم از یك لوكیشن بكر استفاده كرده اما این لوكیشن نفعی به حال پیشبرد داستان ندارد. از وقتی ناصر و خاتواده‌اش به برزیل می‌رسند دوربین آنقدر در خیابان و باغ وحش می‌چرخد تا تماشاگر چندین شوخی و لطیفه از عطاران بشنود و بخندد و سرانجام قضیه اصلی یعنی رویارویی ناصر با آنجل رونمایی شود و بعد از آنهم ریوالدوی معروف وارد ماجرا گردد.

خشم و هیاهو

باید منتظر بود تا اكران خشم و هیاهو بعد از تعطیلات عید را پیگیری كنیم. خشم و هیاهو اگر هیچ هم نداشته باشد تنوعی در سینمای ایران ایجاد می‌کند. . ژانر جنایی و معمایی در سینمای ایران هر از گاهی بروز و ظهور دارد. و عمدتا هم با شكست مطلق روبرو شده است.اكران خشم و هیاهو در نوروز اما جالب توجه جلوه‌گری می‌كند. هومن سیدی پیش از نشان داده بود كه سینما را می‌شناسد.

فرم و محتوا در خشم و هیاهو البته تازه نیست.هرچند فرم در سینمایی مثل ایران كه معضل ژانر دارد كمی تا قسمتی برجسته‌تر از محتوا جلوه‌گری می كند. یكی از جالب‌ترین همین سكانس ها؛ روایت دختر متهم به قتل است.

ژانر جنایی و معمایی در سینمای ایران هر از گاهی بروز و ظهور دارد با اینهمه خشم و هیاهو اگر هیچ هم نداشته باشد تنوعی در سینمای ایران ایجاد می‌كند. و آنهم ارائه فیلمی در ژانر جنایی پلیسی و معمایی است كه البته و متاسفانه اخبار آن را در صفحه حوادث روزنامه ها می‌توانیم هر روز ببینیم.


ویدیو مرتبط :
نیو اکتیون در سریال تلویزیونی خوب، بد، زشت - نوروز 93